Je blog publiceren? Doe de laatste check met Yoast!

Het is tijd om je blog te publiceren! Hij is klaar om de wereld van jouw Ideale Klant een beetje mooier en makkelijker te maken. Want jij hebt goed onderzocht waar die Ideale Klant vragen over had of welke problemen ze had; vragen die jij kunt beantwoorden en oplossingen waar jij haar problemen wegneemt!

Misschien kostte het doen van een zoekwoordonderzoek je iets meer tijd en ging het schrijven niet zo soepel als je gehoopt had…maar hij staat er! Tijd om de laatste check te doen voor je hem de wereld instuurt.

Van Word naar WordPress

Je pennenvruchten zijn af: een heel Word document vol met jouw kennis en ervaring over dat ene onderwerp. Tijd om hem te verhuizen naar je (WordPress) website! Ready? Set? Go! Copy & paste van Word naar WordPress!

Je voert je hele blog in, compleet met alle foto’s en afbeeldingen die je erin wilt gebruiken. Vergeet vooral de titels en alt-teksten van die foto’s en afbeeldingen niet! Ook hierin wil je de zoekterm plaatsen (mits dat relevant is!). Hou bij je alt-tekst goed voor ogen dat je dit grotendeels schrijft voor de slechtziende internetgebruikers met een screenreader: hou het kort en beschrijvend.

Klaar?

Tijd om de laatste check te doen voor jij die mooie blog gaat publiceren!

Je blog publiceren: schrijf hem eerst in Word!

Je blog publiceren: doe eerst de Yoast check!

Yoast is een plug-in die je helpt om jouw teksten zo SEO-vriendelijk mogelijk te maken. Er is een prima gratis variant, waarmee jij alle handvatten krijgt om je SEO te verbeteren.

Er zijn vier tabbladen waarmee Yoast jou helpt op verschillende punten: SEO, leesbaarheid, schema en sociaal. Hier gaan we het hebben over de eerste twee tabbladen, die volgens mij het belangrijkst zijn voor de beginnende zakelijke blogger! Je moet het allemaal niet moeilijker maken dan nodig is.

Verder gebruikt de plug-in drie kleuren: rood voor problemen, oranje voor verbeteringen en groen voor goed. Ze zijn een goede leidraad voor de SEO-kracht van je tekst en de leesbaarheid ervan, maar ze zijn ook niet meer dan dat: een leidraad! Krijg je geen groene bolletjes, dan betekent dat alleen dat je nog meer verbeteringen kunt doorvoeren. Het is geen politieagent!

Laten we de tabbladen kort doornemen.

SEO in de Yoast plug-in

Focus keyphrase

Je focus zoekterm vul je hier in. Daarmee kan de plug-in zoeken in je tekst naar het gebruik ervan: exact woordgebruik, synoniemen, plaats en aantal keren.

Waarom let je hier op?
Omdat je je focus zoekterm zo natuurlijk mogelijk en vaak terug wilt laten komen. Per aantal woorden en koppen beoordeelt Yoast of het aantal keren dat het je focus zoekterm vindt te vaak of te weinig is.

Beide uitersten is niet optimaal: gebruik je de zoekterm te vaak, dan kan dat gezien worden als ‘keyword stuffing’, wat schadelijk kan zijn voor je website; te weinig betekent dat je kansen laat liggen om op die zoekterm gevonden te worden en er hoger op te ranken.

Google voorbeeld

Hier krijg je een voorbeeld van je bericht te zien zoals Google het zou tonen op de zoekresultatenpagina.
Dit voorbeeld verandert real-life mee met veranderingen die je daaraan doet! Zo kun je dus meteen beoordelen wat je veranderingen voor zichtbaar effect hebben.

SEO-titel

Dit is de titel zoals hij in de url staat. Deze kun je zien in het Google voorbeeld erboven.
Een korte maar krachtige SEO-titel waarin je zoekterm staat, is beter dan een hele lange die niet helemaal zichtbaar wordt wanneer je pagina getoond wordt.

Om een korte, krachtige SEO-titel te maken, kun je simpelweg je zoekterm laten staan en zoveel als nodig van de nutteloze woorden (lidwoorden, aantallen) weglaten. De SEO-titel moet nog wel ergens op slaan, dus lees hem wel na.

Metabeschrijving

Dit is de begeleidende tekst die bij je bericht staat op de zoekresultatenpagina. Hierin wil je natuurlijk je zoekterm gebruiken en een korte tekst schrijven die je Ideale Klant vertelt waarom ze echt even op jouw link moet klikken.

Ook al telt deze beschrijving niet mee voor je ranking, toch is het zeker aan te raden hier wel zelf een tekst in te voeren! Anders neemt Google een willekeurig, relevant stukje uit je hele tekst en dat ziet er altijd minder goed uit dan je eigen tekst.

Je hebt hier 155 tekens tot je beschikking. De voortgang ervan kun je weer live terugzien in het Google voorbeeld.

SEO-analyse

Onder dit kopje worden allerlei elementen van je tekst verdeeld in problemen, verbeteringen en goede resultaten. Neem ze allemaal goed door en probeer ze zoveel mogelijk en indien wenselijk op te lossen. Nogmaals, Yoast geeft je een leidraad; je hoeft het niet altijd ermee eens te zijn!

En geniet van alle groene bolletjes die je hier hebt staan. Goed gedaan, hoor! Hier hoef je helemaal niets meer aan te doen voor je die blog gaat publiceren, fijn.

Leesbaarheid in de Yoast plug-in

Onder dit tabblad krijg je een goede indicatie van de leesbaarheid van je blog. Een goede blog is een blog die actief geschreven is, niet te moeilijke woorden gebruikt en waarbij de zinnen en alinea’s niet te lang zijn.

Krijg je hier rode of oranje bolletjes, klik dan eens op het oog aan het eind van die regel of op het probleem of de verbetering welke gesuggereerd wordt.
Het oog laat je in je tekst in highlights zien waar het probleem zit; de link stuurt je naar de betreffende pagina in Yoast om verdere informatie te krijgen.

Ook hierbij geldt dat het een leidraad is. Een lijst waarbij elk punt met hetzelfde woord begint, wordt een rood bolletje terwijl een dergelijke lijst juist heel krachtig kan zijn in je tekst. Gezond verstand en je eigen mening zijn hierbij leidend.

Tijd om je blog te publiceren!

Het belangrijkste onderdeel: jij bent nu tevreden over je blog!
Nog niet? Dan kun je nog een paar verbeteringen doorvoeren of accepteren dat dit zo goed is als jij nu kunt.
Zo ja, dan ben je er echt klaar voor om het te publiceren: super!

Je hebt alle punten van de Yoast plug-in doorgenomen en aangepast waar nodig of wenselijk: check.

De laatste stapjes voor je op publiceren klikt:

  • Geef je blog een categorie waaronder hij valt.
    Ik adviseer altijd om 3 – 5 categorieën op te stellen die goed passen bij het doel van jouw onderneming en de kennis die jij wilt delen.
    Weet je niet goed welke categorie je kunt bedenken? Lees dan de blog over het opstellen van een blog contentplan.
  • Geef een aantal relevante tags.
    Tags functioneren als een soort zoeksysteem binnen je website. Bedenk daarom relevante steekwoorden die bij je diensten, producten, blog onderwerpen en webteksten passen.
  • Kies een mooie uitgelichte afbeelding.
    Dit is de afbeelding waarmee de blog getoond wordt, bijvoorbeeld op je blogpagina.

Direct publiceren of inplannen

Nu je echt helemaal klaar bent, heb je twee opties: direct publiceren of inplannen.

Met het direct publiceren van je blog of door deze juist in te plannen, kun jij helemaal zelf sturen hoe en wanneer jouw blogs de wereld in gaan. Gebruik hier een content kalender bij zodat je overzicht behoudt.

Je blog direct publiceren:

Heb je geen speciale bedoeling met je blog (bijvoorbeeld een lancering) dan kun je direct publiceren. Dan is je blog meteen vindbaar en deelbaar via zijn url.  Ben je aan het vooruit werken (voorraad aan het schrijven) en heb je geen bepaalde reden om te wachten dan ga je je blog ook direct publiceren.

Je blog inplannen om later te publiceren:

Het kan ook een keuze zijn om je voorraad aan blogs juist wel op gezette dagen en tijden te publiceren. Dan plan je ze in op die dag en die tijd, zodat je CMS ervoor zorgt dat ze dan gepubliceerd worden.

Hebben je blogs een specifiek doel of horen ze bij een bepaalde tijd (bijvoorbeeld wanneer je een kerstactie gaat doen) dan plan je ook je blog in om later te publiceren.

Het einde van de serie ‘Zakelijk leren bloggen’

Dit is de laatste blog (deel 7) in mijn blogserie ‘Zakelijk leren bloggen’. Ik link onderaan de voorgaande zes delen, zodat je ze allemaal kunt (terug)lezen!

Natuurlijk is het ook mogelijk om persoonlijke begeleiding te krijgen om het zakelijk bloggen onder de knie te krijgen.
Ik heb een ‘Workshop zakelijk leren bloggen’ gemaakt, waarbij ik jou (alleen of in een kleine groep) leer hoe je tot je eerste zakelijke blog komt.

Heb je korte vragen of opmerkingen over de serie? Laat het gerust achter in de reacties of stuur me een mailtje.

Opdracht: Voer een kernwoord van je bedrijf in op Google met een spatie erachteraan (geen enter).
Wat voor suggesties worden gegeven?

Wat vragen mensen aan jou?

Blog onderwerpen vinden door naar vragen te luisteren

Ga in op vragen en opmerkingen.
Niet iedereen zal begrijpen wat jij doet of waarom je dat doet. En dat is prima, want dat geeft jou een kans om erover in gesprek te gaan.
Zo krijg je een goed inzicht in hoe ‘buitenstaanders’ naar jouw werk en bedrijf kijken. Deze gesprekken kun je omzetten in blogposts.

Welke vragen of opmerkingen ga jij beantwoorden op jouw geheel eigen, frisse wijze?

Opdracht: Probeer tijdens een gesprek over jouw bedrijf onderwerpen om over te bloggen eruit te vinden.
Schrijf ze allemaal op.

Actualiteit

Nieuwe dingen en momenten van hypes kunnen heel leuke blogposts worden. Blijf alert op een hype of actualiteit die past bij jouw bedrijf. Kijk eens met een blog-bril naar het journaal of een populaire serie: wat is jouw mening ergens over? Wie is je favoriete personage en waarom (koppel dit bijvoorbeeld aan jouw Ideale Klant of aan een product).

Of kijk naar Moederdag bijvoorbeeld: welke trends zijn daar dit jaar voor? Of hoe hou jij je persoonlijk bezig met deze dag?

Kijk eens op welke verschillende manieren je daar jouw producten of diensten aan kunt koppelen. Dit kun je voor alle feestdagen doen!

En er zijn zat inhaakkalenders op het internet te vinden. Op deze kalenders staan allerlei grappige, serieuze en internationale dagen vermeld waar je over kunt bloggen voor jouw bedrijf.

Deze momenten kun je bijvoorbeeld gebruiken als een anekdote of inleiding voor je blogpost of om je visie erop te delen. Gebruik hier een dosis humor voor de grappige inhakers en maak je lezer aan het lachen. 

Let wel op: gebruik een inhaker en je toon op een manier die past bij je bedrijf en je doelgroep. Je wilt ze vermaken, niet laten schrikken (of erger: afstoten)!

Opdracht: Bedenk een manier (die niet voor de hand liggend is!) waarop jouw producten/diensten voor de eerstvolgende feestdag gebruikt kunnen worden. 
Schrijf daar een blog over.

Van stappenplan naar spannende ontdekkingstocht

Zie je veel stappenplannen voor een onderwerp? Wat voor andere vorm kun jij daaraan geven?
Leid je lezer niet gemoedelijk aan de hand langs alle (saaie) stappen maar stuur haar op een spannende ontdekkingsreis!

Kijk eens waar de stappen naartoe leiden: wat is het einddoel? En hoe kun jij die stappen leuker, anders, verrassender, humoristischer, uitgebreider of juist beknopter maken?

Denk out-of-your-box!

Schat-aan-blog-onderwerpen-vinden

Opdracht: Maak een simpel stappenplan voor een product/dienst en werk elke stap verrassend uit. Niet simpelweg uitschrijven maar bedenk iets unieks!

Van simpel product naar allerlei (onverwachte) toepassingen

Elk product en elke dienst is op verschillende manieren te gebruiken.

Brainstorm eens verrassende toepassingen waarvoor jij denkt dat jouw product of dienst gebruikt kan worden. Wees creatief, het hoeft (nog!) geen werkelijkheid te zijn.

Geef je lezers (en wie weet jezelf) nieuwe inzichten en laat jezelf zien als creatieve denker!

Opdracht: Neem één van je producten of diensten en bedenk een toepassing waar hij nu nog niet voor gebruikt wordt, maar die wel mogelijk is. 
Werk dat idee uit tot een blog.

Een kijkje achter jouw schermen

Durf persoonlijk te zijn. Want je bedrijf dat ben jij. En jij bent een persoon met normen, waarden, interesses en een leven wat bestaat uit je bedrijf en je privé.
Neem dat mee, waar dat relevant is voor wat je wilt vertellen. Een leuke anekdote kan namelijk een fantastische en persoonlijke blog zijn.

Via dit soort blogs leren je (wannahave) klanten de persoon achter het bedrijf beter kennen.

Neem je lezers mee in een kijkje achter jouw schermen. Vertel ze hoe jij te werk gaat voor een bepaalde dienst. Of welke doodles je tekent wanneer je zit te bellen (doodles zijn een teken van creativiteit!).

Heb je een bepaalde dagroutine die je super productief maakt? Of misschien werk je het beste bij een afspeellijst vol keiharde rock op Spotify!

Vertel je lezers daarover, neem ze mee op een inkijkje in jouw bedrijf. Inspireer hen met jouw tips en tricks.

Opdracht: Beschrijf een grappig/serieus/schokkend moment uit je leven en gebruik dat als inleiding naar een blogpost die relevant is voor je bedrijf.

Blog onderwerpen vinden geef een kijkje in je werkdag

Pas op: de ideeën gaan bubbelen!

Als het goed is, heb je nu een flinke dosis inspiratie voor je komende blogs! Met deze lijst ga je lekker aan de slag.
Eenmaal op stoom zul je merken dat nog meer blog onderwerpen vinden steeds gemakkelijker gaat.

De opdrachten zijn simpele oefeningen om anders naar bloggen te kijken. Je krijgt er geen punten voor, maar ze helpen wel je creativiteit op gang.
En de ene opdracht zal je meteen inspiratie geven terwijl de andere het zwarte gat weer opent…dat is oké! Sla die gewoon over en focus je op degene die je wel inspireren. Succes!

Wees niet bang om iets helemaal nieuws te gaan bedenken en denk dus vooral out-of-your-box; verras je lezers (en jezelf)!

Laat alle bubbels vol inspiratie je helpen om blog onderwerpen te vinden

TIPPIE: Zit je toch nog een beetje (erg) vast in het zwarte gat waarin je inspiratie is opgezogen?
Ik help je eraan ontsnappen door met je mee te brainstormen!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geverifieerd door MonsterInsights