Het is tijd om je blog te publiceren! Hij is klaar om de wereld van jouw Ideale Klant een beetje mooier en makkelijker te maken. Want jij hebt goed onderzocht waar die Ideale Klant vragen over had of welke problemen ze had; vragen die jij kunt beantwoorden en oplossingen waar jij haar problemen wegneemt!
Misschien kostte het doen van een zoekwoordonderzoek je iets meer tijd en ging het schrijven niet zo soepel als je gehoopt had…maar hij staat er! Tijd om de laatste check te doen voor je hem de wereld instuurt.
Van Word naar WordPress
Je pennenvruchten zijn af: een heel Word document vol met jouw kennis en ervaring over dat ene onderwerp. Tijd om hem te verhuizen naar je (WordPress) website! Ready? Set? Go! Copy & paste van Word naar WordPress!
Je voert je hele blog in, compleet met alle foto’s en afbeeldingen die je erin wilt gebruiken. Vergeet vooral de titels en alt-teksten van die foto’s en afbeeldingen niet! Ook hierin wil je de zoekterm plaatsen (mits dat relevant is!). Hou bij je alt-tekst goed voor ogen dat je dit grotendeels schrijft voor de slechtziende internetgebruikers met een screenreader: hou het kort en beschrijvend.
Klaar?
Tijd om de laatste check te doen voor jij die mooie blog gaat publiceren!
Je blog publiceren: doe eerst de Yoast check!
Yoast is een plug-in die je helpt om jouw teksten zo SEO-vriendelijk mogelijk te maken. Er is een prima gratis variant, waarmee jij alle handvatten krijgt om je SEO te verbeteren.
Er zijn vier tabbladen waarmee Yoast jou helpt op verschillende punten: SEO, leesbaarheid, schema en sociaal. Hier gaan we het hebben over de eerste twee tabbladen, die volgens mij het belangrijkst zijn voor de beginnende zakelijke blogger! Je moet het allemaal niet moeilijker maken dan nodig is.
Verder gebruikt de plug-in drie kleuren: rood voor problemen, oranje voor verbeteringen en groen voor goed. Ze zijn een goede leidraad voor de SEO-kracht van je tekst en de leesbaarheid ervan, maar ze zijn ook niet meer dan dat: een leidraad! Krijg je geen groene bolletjes, dan betekent dat alleen dat je nog meer verbeteringen kunt doorvoeren. Het is geen politieagent!
Laten we de tabbladen kort doornemen.
SEO in de Yoast plug-in
Focus keyphrase
Je focus zoekterm vul je hier in. Daarmee kan de plug-in zoeken in je tekst naar het gebruik ervan: exact woordgebruik, synoniemen, plaats en aantal keren.
Waarom let je hier op?
Omdat je je focus zoekterm zo natuurlijk mogelijk en vaak terug wilt laten komen. Per aantal woorden en koppen beoordeelt Yoast of het aantal keren dat het je focus zoekterm vindt te vaak of te weinig is.
Beide uitersten is niet optimaal: gebruik je de zoekterm te vaak, dan kan dat gezien worden als ‘keyword stuffing’, wat schadelijk kan zijn voor je website; te weinig betekent dat je kansen laat liggen om op die zoekterm gevonden te worden en er hoger op te ranken.
Google voorbeeld
Hier krijg je een voorbeeld van je bericht te zien zoals Google het zou tonen op de zoekresultatenpagina.
Dit voorbeeld verandert real-life mee met veranderingen die je daaraan doet! Zo kun je dus meteen beoordelen wat je veranderingen voor zichtbaar effect hebben.
SEO-titel
Dit is de titel zoals hij in de url staat. Deze kun je zien in het Google voorbeeld erboven.
Een korte maar krachtige SEO-titel waarin je zoekterm staat, is beter dan een hele lange die niet helemaal zichtbaar wordt wanneer je pagina getoond wordt.
Om een korte, krachtige SEO-titel te maken, kun je simpelweg je zoekterm laten staan en zoveel als nodig van de nutteloze woorden (lidwoorden, aantallen) weglaten. De SEO-titel moet nog wel ergens op slaan, dus lees hem wel na.
Metabeschrijving
Dit is de begeleidende tekst die bij je bericht staat op de zoekresultatenpagina. Hierin wil je natuurlijk je zoekterm gebruiken en een korte tekst schrijven die je Ideale Klant vertelt waarom ze echt even op jouw link moet klikken.
Ook al telt deze beschrijving niet mee voor je ranking, toch is het zeker aan te raden hier wel zelf een tekst in te voeren! Anders neemt Google een willekeurig, relevant stukje uit je hele tekst en dat ziet er altijd minder goed uit dan je eigen tekst.
Je hebt hier 155 tekens tot je beschikking. De voortgang ervan kun je weer live terugzien in het Google voorbeeld.
SEO-analyse
Onder dit kopje worden allerlei elementen van je tekst verdeeld in problemen, verbeteringen en goede resultaten. Neem ze allemaal goed door en probeer ze zoveel mogelijk en indien wenselijk op te lossen. Nogmaals, Yoast geeft je een leidraad; je hoeft het niet altijd ermee eens te zijn!
En geniet van alle groene bolletjes die je hier hebt staan. Goed gedaan, hoor! Hier hoef je helemaal niets meer aan te doen voor je die blog gaat publiceren, fijn.
Leesbaarheid in de Yoast plug-in
Onder dit tabblad krijg je een goede indicatie van de leesbaarheid van je blog. Een goede blog is een blog die actief geschreven is, niet te moeilijke woorden gebruikt en waarbij de zinnen en alinea’s niet te lang zijn.
Krijg je hier rode of oranje bolletjes, klik dan eens op het oog aan het eind van die regel of op het probleem of de verbetering welke gesuggereerd wordt.
Het oog laat je in je tekst in highlights zien waar het probleem zit; de link stuurt je naar de betreffende pagina in Yoast om verdere informatie te krijgen.
Ook hierbij geldt dat het een leidraad is. Een lijst waarbij elk punt met hetzelfde woord begint, wordt een rood bolletje terwijl een dergelijke lijst juist heel krachtig kan zijn in je tekst. Gezond verstand en je eigen mening zijn hierbij leidend.
Tijd om je blog te publiceren!
Het belangrijkste onderdeel: jij bent nu tevreden over je blog!
Nog niet? Dan kun je nog een paar verbeteringen doorvoeren of accepteren dat dit zo goed is als jij nu kunt.
Zo ja, dan ben je er echt klaar voor om het te publiceren: super!
Je hebt alle punten van de Yoast plug-in doorgenomen en aangepast waar nodig of wenselijk: check.
De laatste stapjes voor je op publiceren klikt:
- Geef je blog een categorie waaronder hij valt.
Ik adviseer altijd om 3 – 5 categorieën op te stellen die goed passen bij het doel van jouw onderneming en de kennis die jij wilt delen.
Weet je niet goed welke categorie je kunt bedenken? Lees dan de blog over het opstellen van een blog contentplan. - Geef een aantal relevante tags.
Tags functioneren als een soort zoeksysteem binnen je website. Bedenk daarom relevante steekwoorden die bij je diensten, producten, blog onderwerpen en webteksten passen. - Kies een mooie uitgelichte afbeelding.
Dit is de afbeelding waarmee de blog getoond wordt, bijvoorbeeld op je blogpagina.
Direct publiceren of inplannen
Nu je echt helemaal klaar bent, heb je twee opties: direct publiceren of inplannen.
Met het direct publiceren van je blog of door deze juist in te plannen, kun jij helemaal zelf sturen hoe en wanneer jouw blogs de wereld in gaan. Gebruik hier een content kalender bij zodat je overzicht behoudt.
Je blog direct publiceren:
Heb je geen speciale bedoeling met je blog (bijvoorbeeld een lancering) dan kun je direct publiceren. Dan is je blog meteen vindbaar en deelbaar via zijn url. Ben je aan het vooruit werken (voorraad aan het schrijven) en heb je geen bepaalde reden om te wachten dan ga je je blog ook direct publiceren.
Je blog inplannen om later te publiceren:
Het kan ook een keuze zijn om je voorraad aan blogs juist wel op gezette dagen en tijden te publiceren. Dan plan je ze in op die dag en die tijd, zodat je CMS ervoor zorgt dat ze dan gepubliceerd worden.
Hebben je blogs een specifiek doel of horen ze bij een bepaalde tijd (bijvoorbeeld wanneer je een kerstactie gaat doen) dan plan je ook je blog in om later te publiceren.
Het einde van de serie ‘Zakelijk leren bloggen’
Dit is de laatste blog (deel 7) in mijn blogserie ‘Zakelijk leren bloggen’. Ik link onderaan de voorgaande zes delen, zodat je ze allemaal kunt (terug)lezen!
Natuurlijk is het ook mogelijk om persoonlijke begeleiding te krijgen om het zakelijk bloggen onder de knie te krijgen.
Ik heb een ‘Workshop zakelijk leren bloggen’ gemaakt, waarbij ik jou (alleen of in een kleine groep) leer hoe je tot je eerste zakelijke blog komt.
Heb je korte vragen of opmerkingen over de serie? Laat het gerust achter in de reacties of stuur me een mailtje.
0 reacties