De Call to Action: vertel je bezoeker precies wat hij NU moet doen

Hallo daar, wat leuk dat je even op bezoek komt! Neem gerust een kijkje, lees wat informatie en veel plezier hier!

Dank je wel, bromt je bezoeker. Hij neust wat rond, scrolt eens door een artikel, gaat volledig voorbij aan jouw mooie pagina’s vol geweldige diensten waar hij echt naar op zoek is….en klikt je website weer weg…au.

Wat ging hier fout? Je weet dat je blogs absoluut de moeite van het lezen waard zijn en dat jouw kennis echt behulpzaam is voor je bezoeker.
Dus waarom neemt hij geen contact op? Of neemt op zijn minst een kijkje op je dienstenpagina’s?

Vraag jezelf dan eens heel kritisch: heb ik mijn bezoeker gezegd dat hij naar mijn dienstenpagina’s moet klikken? Nee? Dan zal je bezoeker daar waarschijnlijk niet naartoe gaan.

En dat is super jammer. Tijd voor actie: een Call to Action (CTA)!

Wat is een call to action, vraag je?

In het bruisende bestaan van internet met al zijn klikkende en scrollende gebruikers ben jij extatisch dat ze jouw blog komen bezichtigen!
Super, wees welkom, lieve bezoeker! Neem een koffie (zelf even zetten en inschenken alsjeblieft) en verblijd je in de waarde die ik hier met je deel.

En dan is het tijd voor actie: vertel je bezoeker expliciet wat hij of zij NU moet doen!
Je zet hem of haar aan tot actie met een duidelijke Call to Action, kortgezegd een CTA.

Jouw bezoekers willen niet eindeloos zoeken naar een open deur waar doorheen zij meer informatie krijgen of contact met jou kunnen opnemen. Nee, ze willen dat het kant en klaar aangeboden wordt op een charmant dienblad in jouw stijl.

Geef ze dat!

De meest voor de hand liggende Call to Action kreten

Gegarandeerd dat ook jij ze al vaak aangeklikt hebt!

  • Lees meer
  • Neem contact op
  • Bestel nu
  • Koop nu
  • In winkelwagen
  • Naar X (dienst/product)
  • Mail ons
  • En zo kan ik best lang doorgaan!

Maak ze opvallend!

En geheel in jouw stijl! Laat je merkpersoonlijkheid zien in je CTA. Door niet meteen te kiezen voor de geijkte Call to Action kreten maar voor een kreet in de stem van je onderneming val je op.

Ga je een unieke CTA-kreet gebruiken, zorg er dan voor dat de begeleidende tekst ernaartoe je bezoeker vertelt waarover het gaat.
Bijvoorbeeld op mijn homepagina  gebruik ik de CTA-kreet “Foto zoekt Tekst!”. De begeleidende tekst vertelt je dat ik jouw prachtige foto compleet kan maken door er jouw verhaal bij te schrijven.

Tips voor je CTA

  • De boodschap of opdracht moet duidelijk zijn voor je bezoeker.
    Verlies jezelf dus niet in grappige woordspelingen die er in jouw hoofd leuk uitzien maar misschien voor je klant volledig onbegrijpelijk zijn. Wanneer er onduidelijkheid ontstaat, is je bezoeker snel vertrokken.
  • Hou het kort en krachtig.
    Enkele prikkelende steekwoorden werken hier beter dan een alinea van tekst.
  • Voorzie je CTA van de JUISTE link.
    Wanneer je bezoeker op je CTA knop klikt, moet hij exact op het juiste punt belanden. Is het de bedoeling dat je bezoeker contact opneemt, breng hem dan direct naar je contactformulier. Zonder omwegen.

Voorbeelden:

  • Foto zoekt Tekst
    Mijn dienst: Teksten schrijven voor social media waarbij mijn klant zelf de prachtigste foto’s heeft gemaakt. Voor diegenen die wel heel sterk zijn in beeld maar minder sterk zijn in schrijven, is dit een perfecte oplossing.
  • Frisse blik
    Het corrigeren van teksten vereist soms alleen een frisse blik van iemand anders. Door dit als CTA te gebruiken, weet mijn bezoeker dat ik die frisse blik op teksten kan geven. De link gaat naar de pagina waar je kunt lezen dat ik ook jouw zelf geschreven blogs met een blog check voor je met frisse blik naloop!
  • Duik in mijn diensten
    Heeft jouw website iets met water(sport), dan kun je absoluut hier op een leuke manier verwijzen naar een of meerdere van jouw diensten! De analogie is bij die bezoekers helemaal duidelijk en ze zullen dus meteen begrijpen wat jij wilt dat ze gaan doen.
  • Graaf dieper
    Om mensen aan te sporen meer van jouw informatie op te zoeken, bijvoorbeeld in andere blogs. Vooral voor meer serieuze teksten, waarbij de knipoog gezocht kan worden in het graven naar informatie voor een diepgaand onderzoek.
  • Reis mee
    Heerlijke kreet voor de reisbranche: nodig je bezoeker uit om andere blogs of pagina’s te bekijken. Maak je bijvoorbeeld een serie blogs over alle Griekse eilanden, dan neem je je bezoeker virtueel mee op jouw reis.

Het ontwerp van je call to action

Nu je weet welke Call to Action-kreet je gaat gebruiken, moet je hem ook vormgeven. Een CTA moet opvallen, direct in het oog springen. En daar mag je gerust creatief mee omgaan!

Een afbeelding als CTA

Je kunt (in Canva bijvoorbeeld) een passende afbeelding maken als je CTA.  Ook hiervoor geldt dat je ontwerp helder, kort en krachtig moet zijn. Een voorbeeld is een CTA-box:

Voorbeeld van een call to action box om als afbeelding in je blog te gebruiken

Hierin kun je je steekwoorden plaatsen, een kleine foto, opvallende kleuren of juist je huisstijlkleuren, opvallende fonts. Less is more, maar maak er vooral een unieke CTA-box van door enkele elementen van deze te gebruiken.

Een knop als CTA

Dit is een van de meest voorkomende uitvoeringen van een Call to Action: een knop in een opvallend andere kleur dan elders in je blog of op je pagina.

Voorbeeld van een call to action dubbele knop waarmee je je blog aantrekkelijk kunt maken

Waar gebruik je een call to action?

Overal waar online bezoekers komen! Het internet is een grote, goedgevulde etalage waar je soms (meestal…) door de bomen het bos niet meer ziet. Door heldere en opvallende CTA’s in te zetten, word je gezien in dat bos.

In je blog

Je blog schrijf je met een doel voor ogen. Dat doel kun je helpen bereiken door je Call to Action er op aan te laten sluiten.

Plaats je CTA op een opvallende plek, bijvoorbeeld midden in je blogtekst of onderaan, wanneer je wilt dat mensen eerst dit hele blog uitlezen. Probeer wat bij jouw bezoekers het beste werkt!

In je social mediaberichten

Je wilt je volgers en scrollers graag naar je website leiden. Met een prikkelende tekst op je social mediakanalen en een pakkende CTA om ze te sturen, zorg jij voor meer verkeer naar je website!

Vergeet ook je ‘link in bio’ gedeelte niet!

In je webteksten

Ook op je webpagina’s werk je met Call to Actions. Vooral op de homepagina, waar je veel over je onderneming vertelt en laat zien, stuur je je bezoeker met een CTA naar de pagina waar hij de meeste baat bij heeft.

Heb je écht een CTA nodig in elke blog?

Waarom heb je die Call to Action nou eigenlijk echt nodig?

Omdat online bezoekers (sorry!) lui zijn. We willen niet onze weg zoeken op iemands website om een dienst of product af te nemen. Zeker niet als we (nog) niet bekend zijn met die onderneming.

Door de stappen bijna letterlijk uit te stippelen voor je bezoeker maak je zijn gebruikservaring op jouw website veel aangenamer. En hoe fijner iemand zich ergens voelt, hoe eerder hij geneigd zal zijn te blijven en (hopelijk) iets af te nemen.

Met een CTA geef jij dus aan wat je bezoeker op dat moment het beste kan doen. Geef hem die hand en begeleid hem door jouw website op weg naar zijn eindbestemming: een aankoop, contact opnemen, dieper duiken in jouw blogs, meereizen met jou.

Geef jij je bezoeker verder helemaal niets dan een geweldige tekst (geen plattegrond, geen te wandelen route door jouw virtuele winkel)…dan gaat hij onverrichter zaken weer weg. En zal niet snel terugkomen. Dat zou echt ontzettend jammer zijn!

Dus JA!

Je hebt echt in elke blog een Call to Action nodig. Want als jij geen vervolgactie aangeeft, dan doet je bezoeker zelf waarschijnlijk ook niets.

Zet jij de call to action al in?

In elke blog? In elk social mediabericht? In je webteksten?

Ja? Super! Je bent goed bezig!
Gebruik je de gangbare call to actions of ben jij ook al lekker uniek met die van jou?

Nee? Tijd voor actie dus!
Ook voor het opdoen van frisse ideeën voor unieke call to action kreten help ik je! Klik op de knop om mijn hulp in te roepen.

Meer blogs in de serie “Zakelijk leren bloggen”:

Opdracht: Voer een kernwoord van je bedrijf in op Google met een spatie erachteraan (geen enter).
Wat voor suggesties worden gegeven?

Wat vragen mensen aan jou?

Blog onderwerpen vinden door naar vragen te luisteren

Ga in op vragen en opmerkingen.
Niet iedereen zal begrijpen wat jij doet of waarom je dat doet. En dat is prima, want dat geeft jou een kans om erover in gesprek te gaan.
Zo krijg je een goed inzicht in hoe ‘buitenstaanders’ naar jouw werk en bedrijf kijken. Deze gesprekken kun je omzetten in blogposts.

Welke vragen of opmerkingen ga jij beantwoorden op jouw geheel eigen, frisse wijze?

Opdracht: Probeer tijdens een gesprek over jouw bedrijf onderwerpen om over te bloggen eruit te vinden.
Schrijf ze allemaal op.

Actualiteit

Nieuwe dingen en momenten van hypes kunnen heel leuke blogposts worden. Blijf alert op een hype of actualiteit die past bij jouw bedrijf. Kijk eens met een blog-bril naar het journaal of een populaire serie: wat is jouw mening ergens over? Wie is je favoriete personage en waarom (koppel dit bijvoorbeeld aan jouw Ideale Klant of aan een product).

Of kijk naar Moederdag bijvoorbeeld: welke trends zijn daar dit jaar voor? Of hoe hou jij je persoonlijk bezig met deze dag?

Kijk eens op welke verschillende manieren je daar jouw producten of diensten aan kunt koppelen. Dit kun je voor alle feestdagen doen!

En er zijn zat inhaakkalenders op het internet te vinden. Op deze kalenders staan allerlei grappige, serieuze en internationale dagen vermeld waar je over kunt bloggen voor jouw bedrijf.

Deze momenten kun je bijvoorbeeld gebruiken als een anekdote of inleiding voor je blogpost of om je visie erop te delen. Gebruik hier een dosis humor voor de grappige inhakers en maak je lezer aan het lachen. 

Let wel op: gebruik een inhaker en je toon op een manier die past bij je bedrijf en je doelgroep. Je wilt ze vermaken, niet laten schrikken (of erger: afstoten)!

Opdracht: Bedenk een manier (die niet voor de hand liggend is!) waarop jouw producten/diensten voor de eerstvolgende feestdag gebruikt kunnen worden. 
Schrijf daar een blog over.

Van stappenplan naar spannende ontdekkingstocht

Zie je veel stappenplannen voor een onderwerp? Wat voor andere vorm kun jij daaraan geven?
Leid je lezer niet gemoedelijk aan de hand langs alle (saaie) stappen maar stuur haar op een spannende ontdekkingsreis!

Kijk eens waar de stappen naartoe leiden: wat is het einddoel? En hoe kun jij die stappen leuker, anders, verrassender, humoristischer, uitgebreider of juist beknopter maken?

Denk out-of-your-box!

Schat-aan-blog-onderwerpen-vinden

Opdracht: Maak een simpel stappenplan voor een product/dienst en werk elke stap verrassend uit. Niet simpelweg uitschrijven maar bedenk iets unieks!

Van simpel product naar allerlei (onverwachte) toepassingen

Elk product en elke dienst is op verschillende manieren te gebruiken.

Brainstorm eens verrassende toepassingen waarvoor jij denkt dat jouw product of dienst gebruikt kan worden. Wees creatief, het hoeft (nog!) geen werkelijkheid te zijn.

Geef je lezers (en wie weet jezelf) nieuwe inzichten en laat jezelf zien als creatieve denker!

Opdracht: Neem één van je producten of diensten en bedenk een toepassing waar hij nu nog niet voor gebruikt wordt, maar die wel mogelijk is. 
Werk dat idee uit tot een blog.

Een kijkje achter jouw schermen

Durf persoonlijk te zijn. Want je bedrijf dat ben jij. En jij bent een persoon met normen, waarden, interesses en een leven wat bestaat uit je bedrijf en je privé.
Neem dat mee, waar dat relevant is voor wat je wilt vertellen. Een leuke anekdote kan namelijk een fantastische en persoonlijke blog zijn.

Via dit soort blogs leren je (wannahave) klanten de persoon achter het bedrijf beter kennen.

Neem je lezers mee in een kijkje achter jouw schermen. Vertel ze hoe jij te werk gaat voor een bepaalde dienst. Of welke doodles je tekent wanneer je zit te bellen (doodles zijn een teken van creativiteit!).

Heb je een bepaalde dagroutine die je super productief maakt? Of misschien werk je het beste bij een afspeellijst vol keiharde rock op Spotify!

Vertel je lezers daarover, neem ze mee op een inkijkje in jouw bedrijf. Inspireer hen met jouw tips en tricks.

Opdracht: Beschrijf een grappig/serieus/schokkend moment uit je leven en gebruik dat als inleiding naar een blogpost die relevant is voor je bedrijf.

Blog onderwerpen vinden geef een kijkje in je werkdag

Pas op: de ideeën gaan bubbelen!

Als het goed is, heb je nu een flinke dosis inspiratie voor je komende blogs! Met deze lijst ga je lekker aan de slag.
Eenmaal op stoom zul je merken dat nog meer blog onderwerpen vinden steeds gemakkelijker gaat.

De opdrachten zijn simpele oefeningen om anders naar bloggen te kijken. Je krijgt er geen punten voor, maar ze helpen wel je creativiteit op gang.
En de ene opdracht zal je meteen inspiratie geven terwijl de andere het zwarte gat weer opent…dat is oké! Sla die gewoon over en focus je op degene die je wel inspireren. Succes!

Wees niet bang om iets helemaal nieuws te gaan bedenken en denk dus vooral out-of-your-box; verras je lezers (en jezelf)!

Laat alle bubbels vol inspiratie je helpen om blog onderwerpen te vinden

TIPPIE: Zit je toch nog een beetje (erg) vast in het zwarte gat waarin je inspiratie is opgezogen?
Ik help je eraan ontsnappen door met je mee te brainstormen!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geverifieerd door MonsterInsights