TIP: zelf een simpel zoekwoorden onderzoek doen voor je zakelijke blog!

Denken zoals je klant denkt, dat is nog niet zo makkelijk…wanneer je een bepaalde doelgroep wilt aanspreken dan moet je hun ‘taal’ spreken! Door zelf zoekwoordenonderzoek te doen, ontdek jij welke woorden zij gebruiken om jouw product/dienst/informatie te kunnen vinden.

Vaktermen zijn ingebakken in jouw hoofd, in jouw denkwijze maar je (potentiële) klanten kennen die termen niet. Of zijn er simpelweg niet in geïnteresseerd. Waarom zouden ze ook? Het is niet hun expertise! Zij hebben jou nodig.

Om je klanten dus te kunnen bereiken, zul je in hun ‘taal’ moeten communiceren. En dat communiceren doe je (onder andere) met de zoekwoorden die jij in je teksten gaat gebruiken. En ik laat je zien hoe jij simpel zelf dat zoekwoorden onderzoek kunt doen!

Zelf een zoekwoorden onderzoek doen: Zoekt en gij zult vinden!

Het leren zoeken en vinden van de juiste zoekwoorden voor jouw onderneming neemt tijd. Loslaten van hoe jij denkt aan en over je onderneming is lastig, in het hoofd van je klant kruipen is nog lastiger.
Gelukkig zijn er een aantal manieren waarop jij toch die belangrijke zoekwoorden kunt vinden! 

1 Luister naar hun woorden

Luisteren naar hoe je klant vragen stelt over wat jij verkoopt of aanbiedt, is je belangrijkste en duidelijkste bron van kennis hierbij.
Ben jij bijvoorbeeld fotograaf, dan zal je klant die voor een fotoshoot komt waarschijnlijk niet vragen naar diafragma en iso, maar wel interesse tonen in jouw manier van belichting. Welke vragen stellen ze dan? Oftewel: welke woorden gebruiken zij? Dát zijn je zoektermen!

2 Gebruik Google Search

De gewone, simpele zoekbalk van Google is je Grootste Vriend!
Voer maar eens een zoekopdracht uit in jouw vakgebied, over willekeurige onderwerpen. Google zal je exact laten zien in de zoek-suggesties waar mensen daadwerkelijk op zoeken.

Let wel: die zoekopdrachten hoeven niet nu nog relevant te zijn. Het kan bijvoorbeeld al langere tijd geleden gegoogeld zijn. Maar schrijf ze op! Het leert je wel hoe mensen zoeken binnen jouw straatje van expertise.

3 Zoek verder in de Google Search Results

Klik een willekeurige zoekopdracht aan en je krijgt de Google Search Results Pages (SERP).
Advertenties zijn niet interessant nu, dus daar ga je voorbij. Een hele lijst met pagina’s sieren nu je computerscherm met daartussenin…GOUD!

Google helpt je verder met blokjes als ‘Mensen zoeken/vragen ook’ en helemaal onderaan de pagina ‘Gerelateerde zoekopdrachten’.
Allemaal zoekopdrachten die eerder in Google zijn uitgevoerd, passend binnen de zoekopdracht die jij net hebt uitgevoerd.

Goud: schrijf al die zoektermen op, want dat is hoe jouw klant zoekt! En wie weet vind je en passant nog top-ideeën voor onderwerpen om over te bloggen.

4 Google Zoekwoordenplanner

Onder je Google Ads account heb je de mogelijkheid om zoekwoorden te zoeken. Niet dat jij een advertentie hoeft te starten! Maar je kunt wel de planner gebruiken om te beoordelen of jouw gevonden zoektermen nog wat leven in zich hebben.

(Tip: heb je geen Google Ads account en wil je die wel, maar zonder een advertentie te hoeven starten? Check dan deze tutorial!) 

Kleine kanttekening: Google is niet volmaakt.
Ik gebruik de zoekwoordenplanner puur om te kijken of er nog een beetje gezocht wordt op de zoektermen die ik wil gebruiken en hoe hoog de concurrentie daarop is.
Daarbij geeft de Zoekwoordenplanner je ook suggesties voor zoekwoorden die je kunt gebruiken, die zeker ook je aandacht waard zijn. 

5 Zoekwoordentool Ubersuggest

Ubersuggest heeft een betaalde abonnement maar ook twee gratis mogelijkheden! Op de site van Ubersuggest kun je dagelijks 3 zoekopdrachten uitvoeren (gratis) en er is ook een Chrome-extensie.

Wil je gaan starten met zoekwoorden zoeken en vinden? Probeer dan de drie dagelijkse zoekopdrachten binnen Ubersuggest en klik door zoveel mogelijk opties in de linkerbalk. Al deze opties helpen je inzicht krijgen in de zoektermen die jij invoert.
Zelfs met maar drie zoekopdrachten per dag kun je heel gericht zoekwoorden onderzoeken, door strategisch te werk te gaan. 

6 Keywords Everywhere Chrome-extensie

Net als Ubersuggest heeft Keywords Everywhere ook een Chrome-extensie. Deze kun je gratis in je Chrome zetten waarna de extensie bij elke zoekopdracht die jij doet een overzicht zal geven van zoekvolume, concurrentie en allerlei suggesties voor meer zoekwoorden geven.

Door deze extensie kom je soms op verrassende zoektermen en combinaties van zoekwoorden die je doelgroep mogelijk gebruikt. En die jij dus weer kunt gebruiken om die doelgroep zelf te bereiken!

Geef je op voor de workshop zakelijk leren bloggen!

De resultaten van je zoekwoordonderzoek gebruiken

  • Zoekvolume en concurrentie

Afhankelijk van je niche selecteer je de zoekwoorden met de beste verhouding tussen zoekvolume en concurrentie. De hoogste zoekvolumes hebben ook de hoogste concurrentie en worden vaak gedomineerd door grote bedrijven met een royaal advertentiebudget. Op deze zoekwoorden hoef jij als kleine onderneming niet te optimaliseren, dat red je niet op. Kies daarom voor de lagere volumes met een lagere concurrentie en optimaliseer je tekst daar op.

NB: Is jouw onderneming heel niche (specifiek) dan kunnen zoekwoorden met een zoekvolume van 10-100 per maand een goeie optie zijn. Staar je dan niet blind op het zoeken van woorden die 1K-10K zoekvolume hebben; die 10-100 zoekenden hebben de potentie om trouwe klanten te worden!

  • Zoekintentie

Een ander belangrijk punt om op te letten bij de keuze van je zoekwoorden is de zoekintentie van de doelgroep. Merk je op de eerste SERP al dat er alleen maar webwinkels met honingproducten staan, terwijl jij in een blogartikel informatie geeft over honingbijen dan weet je dat de zoekintentie ligt bij het kopen van een product en niet bij het vinden van informatie. Google zal je pagina dan waarschijnlijk niet snel op een van de eerste SERPs laten zien, omdat de zoekintentie anders is.

  •  Relevantie

Zorg ervoor dat de zoekwoorden die jij gekozen hebt ook echt specifiek over het onderwerp van je tekst gaan! De relevantie tussen zoekwoorden en inhoud is een belangrijk punt, voor je doelgroep én voor Google.

Vertelt jouw tekst niet (voldoende) wat jouw zoekwoorden lijken aan te geven, dan is je bezoeker teleurgesteld en misschien een beetje boos dat hij gelokt is onder valse voorwendselen. Grote kans dat hij niet zo snel meer zijn vertrouwen in jouw teksten zal stellen…zonde!

Google wil ook graag de juiste informatie doorgeven aan zijn zoekers. Klopt de inhoud van je tekst niet met je zoekwoorden, dan worden ze niet door Google getoond. Ook zonde van je tijd en energie.

Liever met een beetje hulp zelf je zoekwoorden onderzoek doen?

Waar gebruik je de gevonden zoekwoorden?

Je hebt zelf het zoekwoorden onderzoek helemaal gedaan en nu heb je een mooie lijst met zoekwoorden!
Voor je ligt een tekst welke je gaat optimaliseren met je zoektermen. Moeilijk? Nee joh! Het enige wat je nog hoeft te doen, is je zoekwoorden en al zijn synoniemen op natuurlijke wijze verwerken in je tekst.

Piece of Cookies!

Je start met een focus zoekterm: een of meerdere zoekwoorden die je bij elkaar houdt. Een zogenaamde long-tail zoekterm. Hiermee wil jij je tekst gevonden laten worden en deze laat je daarom meerdere keren terugkomen in je tekst.

Tip: als kleine onderneming wil je graag wat langere zoektermen inzetten, want hiermee bereik je de mensen die heel gericht zoeken. Door hen wil jij gevonden worden!
Kies een long-tail zoekterm die je goed kunt verwerken in je tekst, zonder dat het er overdreven opzettelijk uit komt te zien.

Er zijn een aantal vaste plekken waar jij die zoekwoorden zeker wilt plaatsen:

  • De titel
    Liefst zoveel mogelijk vooraan, maar alleen als je titel dan nog ‘lekker bekt’; werkt dat niet dan plaats je de zoekterm wat naar achteren maar wel zodat hij zichtbaar blijft binnen de titel wanneer hij op Google getoond wordt.
  • De tussenkoppen
    De tussenkoppen zijn de tekstverdelers. Ze helpen je lezers bij het begrijpen van je tekst. Hier wil je natuurlijk ook een aantal keer je focus zoekterm laten zien. Zo begrijpt Google ook waar je tekst over gaat en hoe relevant hij is voor een zoekopdracht.
  • In de (body)tekst
    Ook in de tekst wil je die focus zoekterm een aantal keren meenemen. Blijf er altijd op letten dat de zinnen lekker lezen! Prop er niet her en der zoekwoorden in om maar gevonden te kunnen worden; dit word je niet in dank afgenomen door degenen om wie het echt gaat: je lezende bezoeker! Die wil vooral een goede, lekker leesbare tekst.
  • Synoniemen
    Wanneer je zelf een zoekwoorden onderzoek aan het doen bent, wil je ook goed uitkijken naar synoniemen en andere zegswijzen van je zoekwoorden.
    Er zijn altijd meerdere manieren waarop iets omschreven kan worden of hoe een vraag gesteld kan worden; deze andere mogelijkheden wil je meenemen in je tekst, zodat ook die zoekende doelgroep jouw website kan vinden.

Overdaad schaadt!

Gebruik je zoektermen en synoniemen op een natuurlijke manier, zonder ze met geweld in je tekst te rammen.
Het allerbelangrijkste is goede content maken en plaatsen: kwalitatief goede teksten, gevuld met waarde waar je doelgroep echt wat aan heeft.

Gebruik je te vaak je focus zoekwoorden dan merk je dat tijdens het lezen: ze vallen op als een vogelverschrikker in een maisveld. En je bezoekers zijn de vogels die weggejaagd worden…

Zelf zoekwoorden onderzoek doen en gebruiken: Schrijf naar hartelust en optimaliseer met mate

Meer blogs in de serie “Zakelijk leren bloggen”:

Toch liever uitbesteden? Ik ben jouw schrijf-enthousiasteling pur-sang!

Naar de blogpagina

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.