Je bent er klaar voor: je gaat je (eerste) zakelijke blog schrijven! Want jij hebt met de voorgaande blogs geleerd om je doel en onderwerp helder te hebben, je hebt goede zoekwoorden erbij gezocht en je weet wat je wilt dat je lezer gaat doen na het lezen van je blog. TOP!
Kraak je vingers, veeg je toetsenbord schoon en zet koffie/thee binnen handbereik. Het is tijd om je blog te gaan schrijven. Klaar? Schrijven maar!
De basis leggen om je blog te schrijven
Stap 1: Braindump
Mijn methode om blogs te schrijven, werkt met bullet points: een lijst van punten, omschreven in steekwoorden of korte zinsdelen. Meer niet. Alles wat in me opkomt over mijn onderwerp schrijf ik als bullet point op, zonder op volgorde te letten. Een soort van ‘braindump’ eigenlijk.
Stap 2: Ordenen
Wanneer je alles onder elkaar hebt gezet, ga je er kritisch naar kijken en ordenen. Werk dit uit door van A naar Z te denken: wat is de chronologische of logische manier om dit onderwerp onder woorden te brengen?
Bijvoorbeeld: schrijf je een blog over fruitbomen planten, dan begin je bij het bepalen van de fruitsoort en eindig je misschien met het snoeien. Dat snoeien bespreek je niet voor je in je blog de bomen geplant hebt; er is niets te snoeien als er nog niets geplant is of gegroeid heeft.
Stap 3: Tekst opdelen
Met je bullet points in de juiste volgorde ga je de tekst opdelen in tekstblokken.
Geef H-tags aan met een (werk)titel. Een H-tag is de HTML code voor de tussenkoppen in je tekst.
H1 is de titeltag; deze wordt maar 1 keer per pagina gebruikt.
H2 tm H3 zijn verder de meest gangbare tags.
Zie de afbeelding hieronder voor meer (hoop ik) duidelijkheid:
H-tags verdeling in een tekst
Stap 4: Schrijf de eerste, ruwe versie van je blog
Schrijf! Schrijf met al je passie en overtuiging maar zonder een criticus op de stoel naast je. Een eerste versie schrijven is het speelse moment waar je van mag genieten! Lees niet terug, kijk niet achterom maar ga vooruit, zonder te stoppen.
Dat was leuk, of niet?!
Leg het nu maar weg en ga even wat anders doen. Koffiedrinken, wandelen, een compleet nieuwe dienst uitwerken; wat jij wilt, als je de tekst maar even he-le-maal loslaat.
Het echte schrijven is…herschrijven
De ruwe, ongepolijste versie van jouw online meesterwerk kan weer geopend worden! Je bent helemaal klaar om je blog kritisch terug te lezen en bij te schaven waar nodig. Het is tijd voor een stukje “Kill your darlings”.
Slijp de messen maar!
Stap 5: Herlezen met een rode pen
Lees, alsof je iemand anders haar tekst mag beoordelen. Schrap nog niets, maar geef tekstdelen of woorden een andere kleur (de rode pen van ‘vroegah’) zodat ze goed terug te vinden zijn.
Wees niet te voorzichtig, maar overdrijf het ook niet. Je bent aan het leren een blog te schrijven, natuurlijk ben je niet zomaar ineens een Super Schrijver.
Stap 6: Verbeteren
Het is niet de bedoeling om je hele schrijfwerk van eerder opnieuw te doen. Je gaat de bestaande tekst verbeteren. Het grootste werk is gedaan, je gaat nu schaven en polijsten.
Je grootste vijand is de interne criticus, maar onthoud dat je aan het leren bent! Dit is op dit moment in jouw leerproces het beste wat je kunt; in de loop der tijd word je beter en krijg je mogelijk kromme tenen bij het teruglezen van je eerste blogs. Dat hoort erbij 😉
Met verbeteren bedoel ik het beter of anders onder woorden brengen van zinnen die niet lekker lopen. Ook let je nu op grammatica en spelling.
Voorkom dat je zogenaamde ’tongenbrekers’ in je tekst hebt: vreemde zinnen of zinsdelen die nergens op slaan of woorden die zij niet kennen (straattaal, vaktaal, zelf verzonnen woorden). Gebruik je die wel, geef er dan een korte uitleg bij!
Leuk om te merken: door het eerste schrijven zonder terughoudendheid zul je merken dat je een heel eigen stem in je schrijven hebt gelegd. Koester die! Dat is jouw ‘tone of voice’. Een uniek element voor jouw merk.
Stap 7: Beoordelen
- Heb je je doel goed uitgewerkt? En is dat duidelijk voor je lezer? Twijfel je daarover, laat dan een leek je blog lezen en luister naar de feedback.
- Ben je bij je onderwerp gebleven? Uitstapjes die niets bijdragen aan het doel van je blog moet je verwijderen. Dat werkt verwarrend en haalt je lezer uit het ritme van lezen.
- Lees kritisch na of je tekst logisch verloopt. Een logisch verloop leest prettiger en blijft beter kleven bij je lezer.
Meer tips voor het schrijven van je blog
- Schrijf je zoekterm bovenaan je tekst. Zo heb je er altijd zicht op en vergeet je niet waar je tekst over gaat!
- Werk het doel van je tekst globaal uit volgens een A tot Z methode: je lezer heeft een probleem/vraag (A) en aan het einde van de tekst heeft ze de oplossing/het antwoord (Z). Zo blijf je op de rode draad van je tekst.
- Gooi niet alles weg wat je wilt verbeteren! Knip en plak het (tijdelijk) in een ander document, zodat het nog beschikbaar voor je is indien nodig; weggooien kan ook wanneer je tekst tiptop afgerond is.
- Ben je van het onderwerp afgedwaald? Misschien is de zijweg die je genomen hebt wel een prachtig idee voor een andere blog! Schrijf hem op en bewaar hem goed.
Zakelijk leren bloggen: zelf leren via mijn blogs!
Deze blog is de vijfde in een serie blogs om zakelijk te leren bloggen.
De serie ‘Zakelijk leren bloggen” is gestart met een uitgebreide blog om naar je blogstrategie te kijken. Wil jij nu beginnen met zelf een blog te schrijven? Dan is die blog een goed startpunt!
Lijkt het je onwijs leuk om zelf te gaan bloggen maar raak je wat overweldigd door alle informatie? Neem dan contact op en dan help ik je 1-op-1!
0 reacties