Zakelijk bloggen: het doel van je blogpost

Zelf zakelijk bloggen kan op het eerste gezicht erg makkelijk lijken…tot je ermee begint; dan blijkt toch vaak dat het tegenvalt. Want hoe breng je jouw verhaal sterk over op je publiek? Waar begin je? En hoe zorg je ervoor dat je niet verdwaalt in je eigen maalstroom van geweldige informatie?

Door te beginnen met het opstellen van je blogstrategie. Hierin stel je voor jezelf duidelijk de doelen die je wilt behalen. Dat geeft je een kader waarbinnen al jouw blogpost moeten vallen, zodat ze helpen bij het behalen van die doelen.

Maar hoe schrijf je blogposts zodat ze je blogstrategie ondersteunen? Door ook doelen te stellen per blogpost!
Schrijf je mee?

Bloggen vanuit een blogstrategie

Om de doelstelling(en) uit je blogstrategie te behalen, deel je ze op in kleinere doelen: het doel van je blogposts. Zo worden je doelen overzichtelijk en beter haalbaar.
Stel je jezelf bij elke blog die je wilt schrijven de simpele vraag: draagt dit bij aan mijn doel?

Ja: schrijven maar!
Nee: loslaten en wegleggen.

Een klein voorbeeld:

Jouw bedrijf, een kwekerij, heeft een nieuwe plant op de markt gebracht. Daar wil je aandacht aan geven, want natuurlijk moet elke Nederlander met groene vingers hier weet van hebben!

Een doelstelling binnen jouw blogstrategie kan dan zijn om binnen een tuinseizoen jouw nieuwe plant als favoriet bij de hobbytuiniers te krijgen.

De doelen van je blogposts kunnen dan zijn:

  • Promoten van deze nieuwe soort
    Promotie zorgt ervoor dat je doelgroep een actieve herinnering gaat opbouwen van jouw product. Dit doe je door de naam vaak te laten vallen, plaatjes ervan te laten zien en het product objectief te bespreken. Wanneer je doelgroep deze plant dan eens tegenkomt, is er de vonk van herkenning en eerder de neiging om over een aankoop na te denken.
  • Antwoord geven op FAQ’s
    Een nieuw product moet eerst vertrouwd worden voor het gekocht wordt, daarom kan het beantwoorden van allerlei vragen erover enorm helpen. Door het vertrouwen in het product op deze manier te vergroten, kom je dichter bij je doel om de plant als favoriet te krijgen.
  • Kennis overdragen over verzorging
    Zo’n mooi nieuw product wil de koper natuurlijk wel goed verzorgen. Door hierover genoeg (gratis) kennis over te dragen, krijgt je koper vertrouwen om het product ook echt te gaan kopen.

Blijf per blogpost bij één doel, zo zorg je voor focus tijdens het schrijven.
Kom je tijdens het schrijven geweldige onderwerpen tegen die je echt wilt benoemen voor je publiek: schrijf ze op voor een volgende blogpost! Maar prop ze er niet bij in: houd focus op je ene doel.

Leer zelf zakelijk bloggen in deze workshop

Het onderwerp van je blogpost

Door goed na te denken over de doelen voor je blogposts krijg je dus ook vanzelf veel ideeën om over te schrijven! Doel en onderwerp liggen dan heel dicht bij elkaar.

Blijven we dan in het voorbeeld van de kwekerij, dan zijn jouw blogpostonderwerpen:

  • Promotie: Aankondiging van je nieuwe plant
    Een wervelend enthousiaste blog over jullie nieuwste kindje! Neem je lezer mee in je blijdschap over de geboorte van deze schoonheid en vertel over de reis. Maak je lezer deelgenoot van dit plezier.
  • FAQ: De kenmerken van deze nieuweling
    Maak een vergelijking tussen de ‘oude’ variant (eventueel) en stip alle verbeteringen helder aan. Wees ook eerlijk over eventueel mindere punten, dat maakt je blog veel betrouwbaarder.
  • Kennis overdragen: Grondverbetering
    Om de plant zo sterk mogelijk in te tuin te laten groeien en dus je koper van maximaal plezier te voorzien, geef je veel gratis verzorgingstips. Grondverbetering is daar zeker een van.
  • Promotie: samenstellingen in de border
    Een blog over verschillende plantcombinaties met deze nieuweling geeft je doelgroep inspiratie om deze plant ook te willen planten.

Zo zie je dat de onderwerpen waarover je wilt gaan schrijven je doelen moeten dienen.
Heb je een mooi onderwerp maar draagt het totaal niet bij aan je doelen of je onderneming? Helaas…dan kun je ze beter niet schrijven.

Daarom schrijf je jouw blog met een doel

Als ondernemer heb je (waarschijnlijk) een strategie voor je toekomst. Jouw dromen voor die toekomst kun je waarmaken door alle neuzen in dezelfde richting te laten wijzen!

Je blogstrategie is de ondersteuning voor je bedrijfsstrategie: hij is opgesteld om je Grote Doel(en) te helpen behalen. Het is het richtpunt op de horizon waar alle neuzen naartoe moeten wijzen.

Om je blogstrategie voor je te laten werken, schrijf je blogposts met een helder, gefocust doel. Deze doelen per blogpost helpen dan weer om je blogstrategie doelstellingen te behalen. En daarmee dus weer je bedrijfsstrategie.

Zo is het cirkeltje weer mooi rond en kan hij feilloos draaien om jouw dromen waar te maken!

Succes!

Meer blogs in de serie “Zakelijk leren bloggen”:

Naar de blogpagina

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.