Bloggen met een blogstrategie: van losse flodders naar waardevolle berichten

Bloggen: al je concullega’s doen het. Dus jij ook, want je wilt niets mislopen! Je hebt er mogelijk niet echt over nagedacht toen je je blog startte, verwachtte misschien dat het allemaal ‘wel even’ erbij gedaan kon worden en hé, hoe moeilijk kan dat nu zijn, regelmatig een tekstje schrijven en publiceren?

Moeilijk! Vooral zonder doel voor ogen, zonder structuur of planning…

Misschien voelt het nu elke keer als een gevecht, dat stukje tekst dat je ‘moet’ schrijven. Dan schrijf je dat stukje omdat het moet, maar je legt je ziel en zaligheid er niet in…dat kost gewoon te veel moeite.
Werken aan je blog kan dan heel demotiverend zijn… Zonde!
Want je kunt veel problemen voorkomen door met een blogstrategie te werken. En je zult zien dat bloggen dan wel leuk, inspirerend is en dat zonder al te veel moeite kan!

Leuk, zo’n blogstrategie…maar wat is het?

Een blogstrategie (elke strategie!) is een plan waarmee je jouw doelstellingen kunt behalen.
Het geeft je overzicht, focus en de motivatie om die stappen te nemen die je moet nemen.
Om een heldere, realistische strategie op te stellen, begin je bij je eigen motivatie: waarom doe je wat je doet en wat wil je uiteindelijk bereiken?

Dat heb je waarschijnlijk ook gedaan toen je je bedrijf opstartte en als het goed is ga je regelmatig na in hoeverre je al het pad naar je succes aan het bewandelen bent. Want een strategie is voor langere tijd: het is een route naar die stip op de horizon, die mooier en groter wordt naarmate je dichterbij komt.

Onderweg wil je natuurlijk ook genieten van de reis, maak je weleens een foutje hier en daar en ben je soms gedwongen een alternatieve route te nemen. Het hoort er allemaal bij.
Hoe zorg je er dan toch voor dat je op weg blijft naar je einddoel? Met een blogstrategie!

Met een blogstrategie behoud je altijd die focus en dat overzicht op je einddoel, ongeacht wat er onderweg gebeurt.
Een strategie is dan ook dynamisch: het startpunt is bekend en je Grote Doel staat vast. Alles daartussenin kan aangepast worden wanneer de omstandigheden dat vereisen. En dat is geen probleem! Want jij weet nu waar je naartoe gaat.

Jouw blogstrategie helpt je met:

  • de focus op het gestelde einddoel vast te houden,
  • het overzicht geven wat je nodig hebt om de stappen daarnaartoe te kunnen nemen en
  • het geeft je kracht om door te zetten, want jij hebt een doel en dat motiveert!

Het enige wat je dan nog hoeft te doen, is: bloggen! Maar dit keer met goede content die echt iets voor je onderneming gaat betekenen, in plaats van losse flodders te schieten in de ether.

Dat werkt zoveel fijner en motiverender!

De basis van je blogstrategie

Ik blijf het preken maar alles wat je online doet, is gebaseerd op hetzelfde lijstje van vaste kenmerken:

  1. Doelstellingen:
    Welke doelstelling(en) heb je voor je blog? Wat moet het gaan opleveren? En hoe ga je dat meten?
  2. Doelgroep:
    Voor wie blog je? Wie heeft jouw kennis, kunde en karakteristieke uniekheid nodig? Wat breng jij aan jouw doelgroep?
    Je (potentiële) klanten zijn egocentrisch: wat halen zij eruit?
  3. Categorieën:
    Bepaal welke categorieën het beste passen bij jouw bedrijf en werk daar contentideeën voor uit. Kies er 3 tot 5 zodat je het overzicht goed kunt bewaken. Met minder worden je blogonderwerpen mogelijk erg eentonig; met meer kun jij er weer makkelijker in verdwalen en ga je jezelf weer demotiveren…maar het jezelf dus niet te moeilijk.
  4. Content:
    Welke onderwerpen zijn belangrijk voor je doelgroep? Hoe kun jij hierover schrijven zodat het ook echt past bij jouw unieke bedrijf? Wat heb je nodig om je content zo waardevol en krachtig mogelijk te maken, zodat je beoogde klant bij jou komt?
  5. Frequentie:
    Hoe vaak wil je blogs gaan publiceren? Regelmatig verse content is heel belangrijk voor zoekmachines, en die zoekmachines worden gebruikt door de mensen die jij probeert te bereiken! Post dus regelmatig, maar wel altijd waardevol. Anders worden het weer die losse flodders die niets voor je doen.

Door eerst deze 5 punten zo uitgebreid mogelijk voor jezelf uit te werken, leg je de basis voor je blogstrategie. Het belangrijkste onderdeel (van eigenlijk alles wat je doet) zijn je doelen. Daarom wil ik daar nog wat dieper op ingaan, zodat jij weet hoe je jouw doelen kunt vinden en zo motiverend mogelijk kunt opschrijven.

Succes begint bij heldere, realistische doelen

Met alles wat je (zakelijk) doet, begin je met het bepalen van je doelen. Anders doe je maar wat en dat is altijd zonde van je tijd en energie.
Voor je blogstrategie zijn je doelen ook het meest belangrijke onderdeel: wat wil je ermee bereiken?

Toen jij met je bedrijf begon, had je ook een Groot Doel voor ogen. Dat is het Grote Overkoepelende Doel van alles wat je verder doet met en voor je bedrijf. Ga eerst eens terug naar jouw Grote Doel, waar alles mee begonnen is.

Heb je die helder voor ogen? Voel je de inspiratie en motivatie alweer bruisen en bubbelen in je buik? Met je blogstrategie ga jij weer stappen dichter bij dat doel komen!

Yes! Let’s do this!

Het doel bepalen voor je blogstrategie

Kijkend naar het overkoepelende doel voor je onderneming, wat zijn dan goede doelstellingen voor je blog? Bedenk vooral gerichte stappen die jou helpen om je weg naar succes verder te bewandelen.

Mogelijke doelstellingen zijn:

  • Meer verkeer naar je website halen
  • Promoten van (nieuwe) producten/diensten
  • Een lancering opwarmen
  • Expert status behalen
  • Je e-maillijst uitbreiden

Alles wat jij kunt bedenken om jouw onderneming vooruit te helpen, kan een doelstelling zijn voor je blogstrategie.

Uitdagend formuleren met SMART

Om fijn te werken met doelstellingen maak je ze zo inspirerend en prikkelend mogelijk voor jezelf door ze SMART te omschrijven. SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden.

Specifiek

Om een specifiek doel te kunnen beschrijven, begin je met het beantwoorden van de 5 W-vragen:

  • Wat wil je bereiken?
  • Wie zijn erbij betrokken?
  • Waar ga je dit doen?
  • Wanneer ga je dit doen?
  • Waarom wil je dit bereiken?

Het is de basis voor je doelstelling, die je uiteindelijk in een korte, voor jou extreem prikkelende zin gaat verwoorden! Door eerst deze vragen te beantwoorden, blijf je goed gericht op dat ene doel wat je hiermee wilt omschrijven.

Heb je meer doelstellingen? Dan schrijf je net zoveel SMART formuleringen.

Meetbaar

Verwoord altijd een meetbare term in je doel. Schrijf bijvoorbeeld:
Ik wil 100 nieuwe bezoekers!
(In plaats van: ik wil meer verkeer.)
Het fijnste van een meetbaar detail is natuurlijk dat je hem kunt meten. En: meten = weten!

Een getal of percentage is heel gemakkelijk bij te houden. Zo weet je aan het eind van je tijdsbestek of je je doel behaald hebt.

Acceptabel

Een acceptabel doel is een doel wat logisch is voor jouw onderneming. Het heeft bijvoorbeeld geen zin om als doel te hebben dat je een bepaald winstpercentage wilt behalen als je een non-profitorganisatie bent.

Realistisch

Stel een realistisch en dus haalbaar doel. Ga jezelf geen gouden bergen voorhouden als je ergens in je achterhoofd wel weet dat je dat (nog) niet kunt bereiken…

Stress of falen werkt enorm demotiverend dus wees eerlijk voor jezelf en stel een realistisch doel, maar maak hem wel een tikkeltje uitdagend; je wilt er wel voor moeten werken, toch?

Tijdsgebonden

Geef jezelf een einddatum of vastgestelde periode om je doel te behalen. Het houdt je verantwoordelijk om door te zetten en het is je feestmoment wanneer je op dat tijdstip kunt zeggen:
Yeah! Ik heb het gehaald!

Een voorbeeld:

“Voor 31 december 2021 heb ik 3 nieuwe klanten voor mijn workshop geboekt, waarvoor ik vanaf nu iedere dinsdag een prikkelende promo blogpost ga publiceren.”

Maak zo van je doel(en) een uitdagend feestje om aan te werken en vier vooral ook de kleine overwinningen die je onderweg behaalt! Dat maakt het extra leuk én je hebt het zeker ook verdiend!

Met een blogstrategie is elk behaald doel een feestje om te vieren

Van doel naar blogstrategie

Je hebt nu je doelstelling(en) helder: jij weet waar je naartoe wilt met je blog! Structuur, focus & overzicht: super, dat voelt goed!

Nu is het tijd om vanuit die doelstelling(en) je blogstrategie op te stellen. Wees gerust: het meeste voorwerk heb je gedaan.

Breek je doelen op in kleinere doelen, oftewel blogpost onderwerpen. Hier komen je categorieën weer om de hoek en hou vooral heel goed je doelgroep voor ogen; je schrijft tenslotte je blogposts voor hen.

Stel: je hebt jezelf een periode van een kwartaal gegeven om een doel te bereiken. Je begint eerst met het bepalen van je nulpunt: schrijf alle gegevens op die je nu hebt. Dit kunnen, afhankelijk van je doel en je meetbare onderdeel, de volgende zijn:

  • Kliks van social media naar je website
  • Aantal unieke bezoekers
  • Aantal terugkerende bezoekers
  • Aantal abonnees op je nieuwsbrief
  • Omzet tot dat moment
  • Noem maar op: wat wil je meten waar je echt wat aan hebt?

Je blogstrategie

De basis is klaar, je kunt beginnen!

Nu je weet wat je wilt bereiken en wie je doelgroep is, kun je super gericht gaan nadenken over allerlei onderwerpen voor je blogs. Neem je doel en ga brainstormen over welke content in welke categorie nodig is.

Door vaste dagen om te publiceren te plannen, neem je voor jezelf een stuk onrust weg én je lezers weet wanneer ze verse, nieuwe blogs van jou kunnen verwachten. Met die vaste dagen weet je ook hoeveel postdagen je hebt om je doel te bereiken. Werk daar met je content naartoe!

Bouw spanning op, blijf veel waarde geven en promoot je steengoede blogs zoveel mogelijk.

De content kalender

Neem je content kalender erbij en begin met plannen. Op welke dagen wil je een blogpost publiceren? Waar moet deze over gaan en voor welke fase van de klantreis is deze bedoeld?

Je wilt natuurlijk dat je bezoekers van ‘geïnteresseerd’ naar ‘klant worden’ gaan! Met je blogposts geef jij ze alle informatie die zij nodig hebben om jou te gaan vertrouwen om hen te helpen.
Dit doe je door voor zoveel mogelijk stappen van hun klantreis een relevante blogpost te schrijven:
Je prikkelt ze met waardevolle content, overtuigt ze met voorbeelden en resultaten en geeft ze ondersteuning na aankoop.

Verdeel je blogcontent over je kalenderdagen, promoot ze intensief op je social mediakanalen en sta open voor conversaties met je doelgroep.

Deel je blogs

  • Promotie is belangrijk! Neem ook je social mediakanalen mee in je strategie
  • Herhaal, herhaal, herhaal: breng je blogs regelmatig onder de aandacht, door steeds een andere invalshoek of onderdeel van de post te belichten.

Een blogstrategie is top, maar als mensen niets weten van jou en je blog…dan komen ze niet! Natuurlijk heb je je blogs geoptimaliseerd zodat er wel organisch zoekverkeer langs komt, maar dat gaat traag. Zorg er dus voor dat mensen je sneller weten te vinden en promoot!

Social media promoties

In samenspel met je blogstrategie zorg je er dan ook voor dat je blogs gepromoot worden op je social mediakanalen.
Dat zijn jouw eigen reclameborden, waar je doelgroep jou kan leren kennen. Gebruik ze goed en probeer een connectie met je publiek op te bouwen.
Dat is de basis van online vertrouwen opbouwen, waarna je doelgroep je diensten/producten zal willen gaan afnemen.

Meer weten over promoten op je social mediakanalen? Met Blog Snacks maak ik die lekkere snelle aperitiefjes die je publiek doet watertanden voor meer!

Iedere blogstrategie is uniek

Iedere blogstrategie is persoonlijk en uniek! Met deze basisstappen kun jij voor jouw onderneming een blogstrategie opstellen. Mogelijk klinkt het moeilijker dan het daadwerkelijk is, want dat is vaak zo met iets wat je nog niet kent! Laat je daar echter niet door tegenhouden en bedenk:

Je kunt het niet fout doen, want het is jouw visie! Gaandeweg kun je bijsturen en leer je steeds beter wat wel en wat niet voor jou werkt. Koester dat proces, je wordt er altijd beter van!

En lukt het toch (nog) niet of krijg je vlekken in je nek van spanning om dit te gaan opzetten? Doe mij dan een mailtje, dan lossen we het samen op!

Meer blogs in de serie “Zakelijk leren bloggen”:

Naar de blogpagina

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.