Alle blogs verzamelen! Met deze 3 stappen archiveer jij je meesterwerken in no-time!

Je bent lekker aan het zakelijk bloggen, het ene meesterwerk na het andere verrijkt jouw vakbibliotheek. Wat een heerlijk gevoel! Tot je het overzicht kwijtraakt…want: welke titels heb je eigenlijk allemaal al gebruikt? Welke zoekwoorden zijn een no-go om kannibalisatie te voorkomen? Welke onderwerpen heb je in je blogs al flink uitgediept of juist te weinig?

Al je unieke kennis en ervaring deel je vol enthousiasme in je blogposts en wanneer je net begonnen bent, is het allemaal nog zo heerlijk helder. Toch komt daar een moment dat je niet meer weet waar je al over geschreven hebt! En bestaat de kans dat je een bepaald onderwerp in een nieuw licht bespreekt. Een nieuw licht wat compleet tegenstrijdig is met een oudere blogpost…dat wil je niet, want dat kan je expert-status aantasten.

Een simpele manier om deze problemen te voorkomen, is door al die meesterwerken van blogs te archiveren! En nee, dat hoeft niet moeilijk te zijn of enorm veel tijd te kosten. Alhoewel dat laatste natuurlijk ook afhangt van het aantal meesterwerken wat jij al in je vakbibliotheek hebt staan.

3 stappen om jouw zakelijke blogs te archiveren

Natuurlijk moet je even een beetje ‘elleboogzweet’ laten stromen om tot een handig overzicht te komen! Maar wanneer jij het jezelf gaat aanwennen om vanaf NU iedere blog die je publiceert in je blogarchief te zetten dan wordt het heel snel heel overzichtelijk.

Het zijn ook maar een paar stukjes data die je wilt vastleggen, dus heel lastig is het niet.

Psst! Wil jij graag zelf leren zakelijk bloggen? Kijk eens bij mijn workshop!

Stap 1: verzamel alle belangrijke data uit je blogs

Hiervoor ga je je hele lijst van gepubliceerde (en ingeplande) blogs door. Belangrijke data voor dit overzicht zijn:

  • Titel
  • Zoekterm
  • Onderwerp of categorie
  • Datum van publicatie

De titel en de zoekterm hangen ook samen: in je titel gebruik je (als het goed is!) ook je focus zoekterm. Dit is het zoekwoord waarop jij je hele blog hebt geoptimaliseerd.

Inspiratie voor blogs: verzamel alle data

Het onderwerp of de categorie: hierbij kun je in je overzicht zien of je misschien heel veel content al hebt geplaatst over een bepaald onderwerp of binnen een categorie. Zorg je ervoor dat je tussen de 3 tot 5 categorieën hebt waarover jij kunt bloggen, dan zie je nu dus waar de gaten vallen of een overload ontstaat!

Inspiratietip voor blogs: plaats alle data in een overzicht

Als laatste de datum van publicatie: zo krijg je een chronologisch overzicht. 

Inspiratietip voor blogs: beoordeel alle data

Stap 2: plaats deze data in je overzicht

Excel is een voor de hand liggende optie hiervoor: (bijna) iedereen heeft het en kent het dus je kunt het snel gebruiken. Scheelt weer een leercurve!

Een overzicht in Excel hou je zo simpel en helder mogelijk. Door je koppen (titel, zoekterm, onderwerp of categorie en datum) in Bold te zetten, valt het meteen op.
Verder kun je natuurlijk nog gebruikmaken van achtergrondkleuren voor je vakken en randen rond de vakken. Alles wat jij nodig hebt om prettig met jouw overzicht te kunnen werken!

Blogs kun je handig archiveren in een Excel spreadsheet

Stap 3: beoordeel alle data van je blogs

Nu je al je blogs netjes in een overzicht hebt gezet, kun je in een oogopslag zien welke zoekwoorden al gebruikt zijn. Dit is de belangrijkste reden voor dit overzicht!

Door alle andere voorgestelde data ook erin te plaatsen, krijg je een compleet beeld van je blog. Het beoordelen van je blogs is belangrijk, vooral als je al langere tijd blogt:

  • Heb je een duidelijke voorkeur voor een bepaald onderwerp of bepaalde categorie?
    Wees je daarvan bewust en werk daarmee door je bijvoorbeeld even meer te focussen op de gaten of juist je expertise nog verder te verdiepen door nog meer informatie over dat onderwerp of die categorie te geven.
  • Zijn je oudere blogs allemaal SEO geoptimaliseerd?
    Door het verzamelen van deze data voor je overzicht krijg je dit (pijnlijk) helder voor ogen! Laat je niet overweldigen door het eventuele gebrek aan SEO-optimalisatie maar kies ervoor om ze rustig aan te gaan optimaliseren.
  • Kom je juist meerdere blogs tegen met hetzelfde zoekwoord?
    Deze mogen je eerste prioriteit krijgen! Met meerdere keren gebruikte zoekwoorden kannibaliseer je namelijk je eigen content, wat betekent dat search bots niet begrijpen welke pagina belangrijker is voor hun zoekopdracht…en jouw blog dus kans loopt om helemaal niet in de search resultaten getoond te worden!
  • Welke ideeën komen er spontaan in je op?
    Nu je zo naar je blogarchief kijkt, komen er waarschijnlijk ook een heleboel ideeën in je op waar je je vakbibliotheek nog verder mee kunt aanvullen! Schrijf al die ideeën op, bijvoorbeeld in een nieuw tabblad in je Excelbestand, zodat ze er voor het grijpen liggen wanneer je eraan toe bent om ze te gaan schrijven.

TIP: Ben je zoekende naar geschikte zoekwoorden? Probeer dan eens Ubersuggest! Per dag krijg je drie gratis zoekmogelijkheden en daar kun je al heel veel data uithalen waar jij mee verder kunt.

Verzamel dus meteen al je blogs!

Door nu de tijd te nemen om serieus door al je blogs te scannen op de voorgestelde data, maak je het zakelijk bloggen een flink stuk makkelijker voor jezelf! Daarbij kun je dit overzicht ook delen met je tekstschrijver of medewerkers die voor je gaan bloggen.

Dit klusje kun je natuurlijk ook uitbesteden, wat een heel goed idee kan zijn vooral wanneer je al veel blogs in je archief hebt staan.
Een frisse, objectieve blik brengt dan vaak nieuwe inzichten naar boven waar jouw zakelijke blog en website enorm mee geholpen is.

Het overzicht geeft je ook opties voor je komende content kalender: al je nieuwe ideeën voor blogs, je blogs die je wilt updaten en opnieuw promoten, nieuwe invalshoeken en nieuwe zoekwoorden.
Dit alles kun je uitstekend gebruiken bij het bedenken en plannen van je komende content kalenderperiode!

Go for it! 

maak een afspraak

Opdracht: Voer een kernwoord van je bedrijf in op Google met een spatie erachteraan (geen enter).
Wat voor suggesties worden gegeven?

Wat vragen mensen aan jou?

Blog onderwerpen vinden door naar vragen te luisteren

Ga in op vragen en opmerkingen.
Niet iedereen zal begrijpen wat jij doet of waarom je dat doet. En dat is prima, want dat geeft jou een kans om erover in gesprek te gaan.
Zo krijg je een goed inzicht in hoe ‘buitenstaanders’ naar jouw werk en bedrijf kijken. Deze gesprekken kun je omzetten in blogposts.

Welke vragen of opmerkingen ga jij beantwoorden op jouw geheel eigen, frisse wijze?

Opdracht: Probeer tijdens een gesprek over jouw bedrijf onderwerpen om over te bloggen eruit te vinden.
Schrijf ze allemaal op.

Actualiteit

Nieuwe dingen en momenten van hypes kunnen heel leuke blogposts worden. Blijf alert op een hype of actualiteit die past bij jouw bedrijf. Kijk eens met een blog-bril naar het journaal of een populaire serie: wat is jouw mening ergens over? Wie is je favoriete personage en waarom (koppel dit bijvoorbeeld aan jouw Ideale Klant of aan een product).

Of kijk naar Moederdag bijvoorbeeld: welke trends zijn daar dit jaar voor? Of hoe hou jij je persoonlijk bezig met deze dag?

Kijk eens op welke verschillende manieren je daar jouw producten of diensten aan kunt koppelen. Dit kun je voor alle feestdagen doen!

En er zijn zat inhaakkalenders op het internet te vinden. Op deze kalenders staan allerlei grappige, serieuze en internationale dagen vermeld waar je over kunt bloggen voor jouw bedrijf.

Deze momenten kun je bijvoorbeeld gebruiken als een anekdote of inleiding voor je blogpost of om je visie erop te delen. Gebruik hier een dosis humor voor de grappige inhakers en maak je lezer aan het lachen. 

Let wel op: gebruik een inhaker en je toon op een manier die past bij je bedrijf en je doelgroep. Je wilt ze vermaken, niet laten schrikken (of erger: afstoten)!

Opdracht: Bedenk een manier (die niet voor de hand liggend is!) waarop jouw producten/diensten voor de eerstvolgende feestdag gebruikt kunnen worden. 
Schrijf daar een blog over.

Van stappenplan naar spannende ontdekkingstocht

Zie je veel stappenplannen voor een onderwerp? Wat voor andere vorm kun jij daaraan geven?
Leid je lezer niet gemoedelijk aan de hand langs alle (saaie) stappen maar stuur haar op een spannende ontdekkingsreis!

Kijk eens waar de stappen naartoe leiden: wat is het einddoel? En hoe kun jij die stappen leuker, anders, verrassender, humoristischer, uitgebreider of juist beknopter maken?

Denk out-of-your-box!

Schat-aan-blog-onderwerpen-vinden

Opdracht: Maak een simpel stappenplan voor een product/dienst en werk elke stap verrassend uit. Niet simpelweg uitschrijven maar bedenk iets unieks!

Van simpel product naar allerlei (onverwachte) toepassingen

Elk product en elke dienst is op verschillende manieren te gebruiken.

Brainstorm eens verrassende toepassingen waarvoor jij denkt dat jouw product of dienst gebruikt kan worden. Wees creatief, het hoeft (nog!) geen werkelijkheid te zijn.

Geef je lezers (en wie weet jezelf) nieuwe inzichten en laat jezelf zien als creatieve denker!

Opdracht: Neem één van je producten of diensten en bedenk een toepassing waar hij nu nog niet voor gebruikt wordt, maar die wel mogelijk is. 
Werk dat idee uit tot een blog.

Een kijkje achter jouw schermen

Durf persoonlijk te zijn. Want je bedrijf dat ben jij. En jij bent een persoon met normen, waarden, interesses en een leven wat bestaat uit je bedrijf en je privé.
Neem dat mee, waar dat relevant is voor wat je wilt vertellen. Een leuke anekdote kan namelijk een fantastische en persoonlijke blog zijn.

Via dit soort blogs leren je (wannahave) klanten de persoon achter het bedrijf beter kennen.

Neem je lezers mee in een kijkje achter jouw schermen. Vertel ze hoe jij te werk gaat voor een bepaalde dienst. Of welke doodles je tekent wanneer je zit te bellen (doodles zijn een teken van creativiteit!).

Heb je een bepaalde dagroutine die je super productief maakt? Of misschien werk je het beste bij een afspeellijst vol keiharde rock op Spotify!

Vertel je lezers daarover, neem ze mee op een inkijkje in jouw bedrijf. Inspireer hen met jouw tips en tricks.

Opdracht: Beschrijf een grappig/serieus/schokkend moment uit je leven en gebruik dat als inleiding naar een blogpost die relevant is voor je bedrijf.

Blog onderwerpen vinden geef een kijkje in je werkdag

Pas op: de ideeën gaan bubbelen!

Als het goed is, heb je nu een flinke dosis inspiratie voor je komende blogs! Met deze lijst ga je lekker aan de slag.
Eenmaal op stoom zul je merken dat nog meer blog onderwerpen vinden steeds gemakkelijker gaat.

De opdrachten zijn simpele oefeningen om anders naar bloggen te kijken. Je krijgt er geen punten voor, maar ze helpen wel je creativiteit op gang.
En de ene opdracht zal je meteen inspiratie geven terwijl de andere het zwarte gat weer opent…dat is oké! Sla die gewoon over en focus je op degene die je wel inspireren. Succes!

Wees niet bang om iets helemaal nieuws te gaan bedenken en denk dus vooral out-of-your-box; verras je lezers (en jezelf)!

Laat alle bubbels vol inspiratie je helpen om blog onderwerpen te vinden

TIPPIE: Zit je toch nog een beetje (erg) vast in het zwarte gat waarin je inspiratie is opgezogen?
Ik help je eraan ontsnappen door met je mee te brainstormen!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geverifieerd door MonsterInsights