Waar blog je over voor je bedrijf?

Een blog voor je bedrijf is een goede manier om jouw ideale klant met jouw expertise van informatie over jouw vakgebied te voorzien! Maar de onderwerpen om over te schrijven, kunnen nogal een hindernis op je weg naar online aanwezigheid zijn…Want: waar blog je dan over? Welke onderwerpen ga jij bespreken, waardoor jouw doelgroep jou weet te vinden en ervan overtuigd raakt dat jij hen het beste kunt helpen?

Waarom zou jij de moeite nemen om te bloggen voor je bedrijf?

Laten we eerst eens opschrijven waarom je zou ‘moeten’ gaan bloggen.

  • Jij hebt speciale kennis die je kunt delen met je doelgroep
  • Hierdoor bouw je vertrouwen in jouw expertise op
  • Dan zal je doelgroep zich met jou willen verbinden omdat jij goede informatie deelt
  • Het is leuk (in mijn bescheiden mening)!

Door gerichte stukken van jouw expertise te delen via blogberichten kan je doelgroep jou leren kennen als iemand met vakkennis en kunde. Het bouwt vertrouwen op dat jij goed bent in wat je doet en dat je dit gratis wilt delen met hen die naar deze antwoorden of oplossingen zoeken.

Door te schrijven over onderwerpen waar jouw ideale klant echt iets aan heeft, laat je hen zien dat er bij jou echt goede informatie te halen is. Wanneer ze er dan nog steeds niet zelf uit kunnen komen, dan zijn ze eerder geneigd bij jou aan te kloppen om vervolginstructies te krijgen op wat je hen al hebt verteld.

Read more, learn more!

hoeveel tijd kost bloggen?

Tja, in het begin, wanneer alles nieuw en ‘moeilijk’ is, dan kost het best veel tijd om een blogbericht te schrijven…maar in de loop van tijd en door oefening word je er steeds sneller in, efficiënter.

Vooral wanneer je geen idee hebt wáár je over wilt of kunt bloggen kan het echter veel tijd opslokken om ermee bezig te zijn.

Maar, wanneer het blogbericht geschreven is en goed vindbaar voor de zoekende mens op je website staat, dan werkt het bericht zelf verder voor jou! Vooral tijdloze informatie zal jarenlang voor bezoekers (en dus potentiële klanten) op je website zorgen.

Waar blog je dan over?

 Je blog is een onderdeel van je strategie: jij hebt doelstellingen die je wilt behalen voor je bedrijf en je blog moet daaraan bijdragen. Dus de onderwerpen die jij behandelt, moeten aansluiten bij jouw bedrijfstaken.

Hiermee bepaal je beter waar jij over kunt bloggen voor je bedrijf

* Bepaal WIE jouw doelgroep is!

Wanneer je weet voor wie je schrijft (tegen wie je ‘praat’), is het makkelijker om de juiste onderwerpen te bedenken.

Onderzoek wie jouw ideale klant is, waar hij of zij zich mee bezig houdt en hoe jij daar met jouw bedrijf op in kunt spelen.

Als jouw bedrijf oude houten boten restaureert, dan heeft een blog over ‘Het uitsterven van de bijen en wat jij eraan kunt doen’ geen enkel effect. Ongeacht hoe begaan jij persoonlijk bent met de bijenpopulatie (ik ben dat ook, maar ik zoek het niet bij een botenrestaurateur…)

* Houd duidelijk voor ogen WAT je doelstelling is.

Heeft een onderwerp geen functie voor jouw doelstelling, laat het onderwerp dan los.
Als jouw doelstelling is om meer oude houten boten te mogen restaureren, dan is het niet handig als je een onderwerp aankaart zoals ‘Polyester boten hebben de toekomst!’.

* Denk zoals je ideale klant denkt.

Wat voor vragen of problemen komt hij/zij tegen binnen jouw veld van expertise?

Beantwoord die vragen, los die problemen op.

De verschillende soorten lak die jij gebruikt bij het restaureren is een prachtig blogonderwerp, want dit kan een potentiële klant zich zeker afvragen.

* Bepaal je niche.

Op welk specifiek onderdeel ben jij dé expert waar jouw ideale klant naar zoekt?
Maak het klein en scherp, zodat het heel duidelijk is dat jij daar het allerbeste in bent.

Bijvoorbeeld:
Jij restaureert oude houten boten, waarvoor je onderzoek hebt gedaan naar de allerbeste lak voor iedere houtsoort. Deze lak heb jij verder door laten ontwikkelen door een lakspecialist, zodat jij een unieke lak hebt die jij alleen gebruikt.

Dat is je niche.

Bepaal je niche vandaag nog!

Hoeveel informatie geef je gratis weg in je  blog?

Zie je blogbericht als het aperitief in een restaurant: je blogbericht is dát aperitief waarmee je de smaakpapillen van je klant wakker maakt en zijn maag erop attendeert dat er nog meer lekkers te halen valt.

Dat andere lekkers verkoop je, natuurlijk. Dat is de dienst of het product dat jij aanbiedt. Je geeft je klant een smakelijk opstapje naar het echte werk. En wanneer het aperitief goed smaakte, dan wil hij zeker meer en meer!

Dit heeft alles te maken met het opbouwen van het vertrouwen van jouw ideale klant in jou: de uitgebreide basisinformatie die jij in je blogberichten voorschotelt, hebben meer diepgang wanneer de klant jou inhuurt om het verder af te maken. Hij heeft je blog gelezen en is onder de indruk van de kennis en kunde die jij aan de dag legt. Hierdoor krijgt hij vertrouwen in jou als dé expert waar hij naar op zoek is.

Geef wel echt waardevolle informatie in je blog.

Zomaar wat tekst plaatsen waarin je geen enkele echte informatie geeft, valt niet goed bij je lezers. Zij geven je het voordeel van de twijfel door je blog te komen bezoeken, in de hoop (en verwachting) dat jij ze ergens echt mee gaat helpen. Wanneer ze beseffen dat je blog niets concreets geeft, dan zijn ze zo weg. Voorgoed.

En dat is heel jammer, want jij hebt die blog geschreven voor jouw bedrijf; je wilt er meer mee bereiken dan een enkele bezoeker die nooit meer terugkomt! Toch?

Je (potentiële) klanten hebben het dondersgoed in de gaten wanneer ze met een lokeend in de val gelokt worden: het kost hen tijd, maar het levert ze niets op.

Dat moet je voorkomen! Onnodig om te zeggen dat zoiets een dooddoener voor je online reputatie is…

Bijvoorbeeld:

Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een hele tutorial te schrijven over een bepaald proces wat jij gebruikt in je werkzaamheden. Hierin geef je globale informatie over de te nemen stappen, die de lezer zelf kan uitvoeren.

Zij die dat kunnen en willen, hebben hiermee voldoende handvatten om zelf je tutorial uit te voeren.

Het is goede informatie, waar ze echt wat aan hebben en daarom zullen ze vaker bij jou komen kijken om te zien wat jij nog meer allemaal kunt. Een enthousiaste volger is geboren!

Neem contact om met De Beschrijfster om jouw tekstwensen te laten Beschrijven.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *