Waar blog je over voor je bedrijf?

Een blog voor je bedrijf is een geweldige manier om jouw Ideale Klant van alles over jouw onderneming te vertellen! Maar de onderwerpen om over te schrijven, kunnen nogal een hindernis op je weg naar online aanwezigheid zijn…

Want: waar blog je over voor je bedrijf? Welke onderwerpen ga jij bespreken, waardoor jouw Ideale Klant jou weet te vinden en ervan overtuigd raakt dat jij haar het beste kunt helpen? En waardoor je dus ook jezelf helpt?

Waarom zou jij de moeite nemen om te bloggen voor je bedrijf?

Laten we eerst eens opschrijven waarom je zou ‘moeten’ gaan bloggen.

  • Jij hebt speciale kennis die je wilt delen met je (potentiële) klanten!
    Iedereen heeft een eigen unieke set van kennis, expertise en karaktertrekken. Dit alles bij elkaar zorgt ervoor dat jij een specifieke klant kunt aantrekken: jouw Ideale Klant! Maar hoe vindt zij jou?
    Een blog beginnen is de mooiste manier om jouw unieke kennis in jouw unieke stem aan haar te laten horen. Je Ideale Klant smacht ernaar!
    In een wereld met biljoenen webpagina’s en meerdere andere ondernemers die doen wat jij doet, is het allerbelangrijkste wat je kunt doen: jezelf zijn. En dat communiceren in blogs.
  • Hierdoor bouw je vertrouwen op bij jouw Ideale Klant.
    Jouw Ideale klant is zoekende op het internet. De keuze is reuze en de juiste vragen op haar antwoorden vinden is overweldigend. Ook is het voor haar een sterke afweging of ze een klik voelt met de bedrijven die een oplossing aandragen.
    Want waar de ene persoon zich op haar prettigst voelt bij een gelikt ogend kantoor gevuld met (dure) experts op allerlei vakgebieden, voelt een ander zich juist prettiger bij een kleiner, meer persoonlijk bedrijf.
    Dus wanneer jij je afvraagt waarover je blogs kunt schrijven, dan wil je zeker weten dat jouw bedrijf ook naar voren komt met haar oplossing!

    Stel je eens voor: je klant zit met een lastig probleem, iets wat ze niet zelf weet op te lossen. Dan gaat ze waarschijnlijk in Google dat probleem intypen. Nadat ze op ‘enter’ heeft gedrukt, verschijnen daar allemaal pagina’s die een oplossing voor haar probleem geven (hopelijk).
    En daar wil jij ook tussen staan! Want zodra ze jou heeft gevonden en leest hoe fijn jij haar probleem weet te verwoorden mét een oplossing dan gaat ze absoluut verder kijken op jouw website. En zie daar: jij hebt bakken met blogs bommetje vol GRATIS oplossingen en tips gemaakt. Voor haar! Bij jou vindt ze dus eigenlijk alles wat ze nodig heeft.
    Het vlammetje van vertrouwen is ontbrand; nu moet je het laten groeien!

  • Dan zal je Ideale Klant zich aan jou willen verbinden.
    Ze leest meer en meer van jou en ze ontdekt dat ze erg enthousiast wordt van hoe jij de wereld bekijkt en daarmee omgaat. Sluit jij goed aan op haar ideeën van normen en waarden? Dan voelt ze zeker een klik, want dat is de kern van ons mensen: we zijn graag onderdeel van een groep gelijkgestemden. Worden we heel blij van!
    Zeker wanneer haar problemen als ‘sneeuw voor de zon’ verdwijnen met jouw unieke aanpak dan is haar vertrouwen voor jou en zal ze zich graag aan jouw bedrijf verbinden als Blije Klant.
  • Het is leuk (in mijn bescheiden mening)!
    En natuurlijk niet onbelangrijk: een blog starten is leuk! Oké, in het begin misschien niet, wanneer het je nog heel veel moeite en tijd kost om dat blog gevuld te krijgen met verrassende blogs die jouw klanten met veel plezier willen lezen…maar zodra je wat meer geoefend hebt door met grote regelmaat een blog te schrijven, zul je merken dat het steeds makkelijker en daardoor verslavender wordt!

    Probeer het maar eens, jouw unieke blog beginnen te schrijven en geef het niet te snel op!
    Maar pas op: bloggen kan verslavend werken 😉

Read more, learn more!

Waar blog je over voor je bedrijf, dat is de Grote Vraag!

  1. Begin bij een uitgebreid zoekwoordenonderzoek.
    Dit doe je gemakkelijk in Google door in de zoekbalk de termen te typen waarmee jij denkt/weet dat je doelgroep daarop zoekt naar jouw producten/diensten.

2. Daarnaast moet je leren luisteren naar wat je (potentiële) klanten zeggen, vragen of opmerken.
Dat kun je o.a. doen via social mediareacties, reacties onder je blogs en tijdens gesprekken met klanten.

Hieruit ontstaan ook weer zoektermen die je onderzoekt in Google op zoekvolume..

3. Bepaal welke onderwerpen allemaal echt goed passen bij jouw expertise.
Dit zijn de categorieën waarin je gaat schrijven.  

4. Kijk wat je concurrentie goed doet.
En daarmee bedoel ik niet ‘goed gejat is beter dan slecht bedacht’, absoluut niet! Maar je kunt er wel veel inspiratie uithalen om jouw visie erop te verwoorden in een blog.

5. Doe een gezellige, out-of-the-box brainstormsessie!
Dit is een superleuke manier om op verfrissende en verrassende ideeën te komen waarover je kan bloggen voor je bedrijf.
Geen idee hoe? Laten we dan samen een workshop content sessie doen!
Er is maar een enkele regel: laat je niet door bezwaren tegenhouden maar schrijf echt alles op, hoe ridicuul het misschien ook lijkt. Want daarin zitten de pareltjes van vernieuwing!

Zomaar lukraak wat blogs schrijven heeft geen zin; daar haal je jouw doelstellingen niet mee. Daarom moet je goed in je achterhoofd houden dat waar je over gaat bloggen geschreven moet zijn:

  • Voor je KLANT en niet voor jezelf!
  • Waarbij je er dus op let dat je je blogs niet vult met vakjargon (want je klant is een leek, niet een collega/concurrent in de meeste gevallen).
  • Een koppeling heeft met jouw producten of diensten.
  • En over een onderwerp moet gaan waarnaar gezocht wordt (zoekwoorden).
  • Om jouw bedrijfsdoelstellingen te helpen behalen (wat verkoop je en hoe krijg je dat bij je klant?)

Je blog beginnen: enkele belangrijke punten

* Bepaal WIE jouw doelgroep is!

Wanneer je weet voor wie je schrijft (tegen wie je ‘praat’), is het makkelijker om de juiste onderwerpen te bedenken. Onderzoek wie jouw doelgroep is, waar hij of zij zich mee bezig houdt en hoe jij daar met jouw bedrijf op in kunt spelen.

Als jouw bedrijf bijvoorbeeld oude houten boten restaureert, dan heeft een blog over ‘Het uitsterven van de bijen en wat jij eraan kunt doen’ geen enkel effect. Ongeacht hoe begaan jij persoonlijk bent met de bijenpopulatie (ik ben dat ook, maar ik zoek het niet bij een botenrestaurateur…).

Wanneer een klant op zoek gaat naar iemand om zijn oude houten boot te restaureren (zoals jij dus), dan gaat hij of zij zoeken met termen als ‘houten boot opknappen’ of ‘boot restauratie’. Sluit daaropaan met je blogs en je klant zal je zeker gaan vinden!

* Denk zoals je ideale klant denkt.

Vanuit het nadenken over je doelgroep (wat verkoop ik en aan wie wil ik dat verkopen?) kun je een persona of Ideale Klant opstellen. Dat is een gemiddelde van jouw doelgroep en dat geeft je een geweldig houvast voor het bedenken van onderwerpen en over hoe je ze het beste aanspreekt.

Bedenk voor je Ideale Klant: Wat voor vragen of problemen komt hij/zij tegen binnen jouw veld van expertise? Beantwoord die vragen, los die problemen op.

Geef dit gratis weg in je blogs; het maakt je lezers hongerig naar meer en ze leren erop vertrouwen dat jij het zoveel beter al kunt dan zij, dat ze het liever aan jou overlaten. Je snijdt jezelf er echt niet mee in de vingers!

Een voorbeeld: de verschillende soorten lak die jij gebruikt bij het restaureren van oude boten is een prachtig blogonderwerp, want dit kan een potentiële klant zich zeker afvragen. Vergeet niet te linken naar de producten of waar ze jou kunnen inhuren!

* Houd duidelijk voor ogen WAT je doelstelling is.

Heeft een onderwerp geen functie voor jouw doelstelling, laat het onderwerp dan los. Als jouw doelstelling is om meer oude houten boten te mogen restaureren, dan is het niet handig als je een onderwerp aankaart zoals ‘Polyesterboten hebben de toekomst!’.

* Bepaal je niche.

Op welk specifiek onderdeel ben jij dé expert waar jouw ideale klant naar zoekt?
Maak het klein en scherp, zodat het heel duidelijk is dat jij daar het allerbeste in bent.

Het geeft je ook focus om bij minder belangrijke zaken weg te blijven en je juist helemaal te blijven verdiepen in álles wat er bij jouw niche past! Hallo, super-expertise en Welkom, alle (nieuwe) klanten!

Bijvoorbeeld: Jij restaureert oude houten boten, waarvoor je onderzoek hebt gedaan naar de allerbeste lak voor iedere houtsoort. Deze lak heb jij verder door laten ontwikkelen door een lakspecialist, zodat jij een unieke lak hebt die jij alleen gebruikt.

Dat is je niche.

Bepaal je niche vandaag nog!

Hoeveel informatie geef je gratis weg in je  blog?

Je geeft niet snel te veel gratis weg in je blog. Een zakelijk blog beginnen geeft jou een platform om contact te maken met de klanten die jij kunt helpen.
Geheel op eigen, unieke wijze kun jij hen bekend maken met jouw kunde en manier van werken. Je USP’s (unique selling points) staan daarbij altijd centraal!

Daarbij is je blog helemaal alleen van jou: geen andere partij die het eigenlijke bezit van gegevens heeft van de mensen die op jouw domein langskomen. En geen gedoe met al maar veranderende algoritmes waardoor je zichtbaarheid vermindert, zoals bij social mediakanalen.

De waarde die jij gratis deelt in je blogs zijn een investering in het winnen van het vertrouwen van je (potentiële) klanten: je laat ze zien dat jij a) hun probleem begrijpt, b) een mooie, gratis opstart naar de oplossing geeft en c) dat je weet wat je doet en dat ze bij jou moeten aankloppen.

 Wat je gratis weggeeft maakt niet meteen een expert van je lezer; jij bent en blijft de expert en dus komen ze echt wel bij jou!

Nog wat tips voor je zakelijke blog!

Geef waardevolle informatie in elke blog.

Zomaar wat blogs plaatsen waarin je geen enkele echte informatie geeft, valt niet goed bij je lezers.
Zij geven je het voordeel van de twijfel door je blog te komen bezoeken, in de hoop (en verwachting) dat jij ze ergens echt mee gaat helpen.
Wanneer ze beseffen dat je blog niets concreets geeft, dan zijn ze zo weg. Voorgoed.

Je (potentiële) klanten hebben het dondersgoed in de gaten wanneer ze met een lokeend in de val gelokt worden (clickbait): het kost hen tijd, maar het levert ze niets op.

Dat moet je voorkomen! Onnodig om te zeggen dat zoiets een dooddoener voor je reputatie is…

Leer je lezers iets

 

Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een hele tutorial te schrijven over een bepaald proces wat jij gebruikt in je werkzaamheden. Hierin geef je globale informatie over de te nemen stappen, die de lezer zelf kan uitvoeren.

Zij die dat kunnen en willen, hebben hiermee voldoende handvatten om zelf je tutorial uit te voeren. Het is goede informatie, waar ze echt wat aan hebben en daarom zullen ze vaker bij jou komen kijken om te zien wat jij hen nog meer allemaal kunt leren. Een enthousiaste volger is geboren!

Voor hen die de tutorial machtig interessant vinden, maar hem niet zelf kunnen of willen uitvoeren, zijn jouw diensten en/of producten beschikbaar. En heb je er een nieuwe klant bij!

Breng ze op de hoogte van je andere geweldige blogberichten en je website!

Mis vooral niet de mogelijkheid om je lezers erop te wijzen dat je nog meer interessante artikelen op je blog hebt staan. Dit heet intern linken en is heel belangrijk voor een goede ranking.

Hiermee houd je de lezer langer op je website, waardoor ze steeds meer ontdekken over jou en je bedrijf door op verleidelijke links te blijven klikken.

En zo schrijf je al die blogs niet voor eenmalig leesplezier maar voor terugkerend leesplezier. Want zelfs als je je blogs (even) niet promoot, dan kun je nog de mensen erop wijzen door goede verwijzingen naar andere gerelateerde, interessante berichten te linken.

Jij bent de expert!

Geef duidelijk aan dat het jouw vakgebied is. Iedereen is natuurlijk welkom om het zelf te proberen met jouw geweldig behulpzame content, maar jij kan het beter, sneller, efficiënter, schoner…wat dan ook van toepassing is.
Attendeer je lezers daarop en stuur ze makkelijk door naar je website, waar ze alle aanvullende informatie kunnen vinden.

Dit doe je met een heldere CTA (call to action) die ze heel gemakkelijk kunnen uitvoeren door? Te klikken op een interne link!

Dus waar blog je over voor je bedrijf?

Een blog schrijven doe je niet voor jezelf. Nee, je wilt die zoekende potentiële klant graag helpen!

Daarom is je eerste stap altijd om goed na te denken of te onderzoeken:
Welke vragen en problemen heeft mijn klant die ik met mijn producten/diensten kan beantwoorden of oplossen?

Daar schrijf je goede blogs over. Een goede blog geeft waardevolle informatie en heeft interne links om je lezers te helpen nog meer kennis bij jou te vergaren.

 TIP 1: Vraag het je bestaande klanten!

TIP 2: Luister naar hun vragen en opmerkingen wanneer je met hen in gesprek bent over jouw diensten/producten.

TIP 3: Wees alert op onderwerpen om zakelijk over te bloggen wanneer je bijvoorbeeld op een feestje of bijeenkomst een praatje hebt.

 

Succes!

En heb je vragen? Zet ze in de reacties en dan beantwoord ik ze met liefde!

Deze blog was de allereerste blog hier op De Beschrijfster! Voor het eerst gepubliceerd op 20 september 2020, nu opgefrist voor 2023.

Neem contact om met De Beschrijfster om jouw tekstwensen te laten Beschrijven.
Succes!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geverifieerd door MonsterInsights