6x blog onderwerpen vinden voor een sprankelende blog

Jij zit vol met passie en enthousiasme voor je bedrijf, je producten of je diensten. Er valt zoveel te vertellen aan klanten en wannahave klanten. En wanneer je ze ‘in real life’ spreekt, dan vliegen de woorden over je tong en maak je hen ook enthousiast!

Dus een blog om al jouw kennis en passie in te storten staat hoog op je to-do lijstje.
Dat fiks jij wel even. 

Maar dan kom je er ineens achter dat jouw bubbelbad van enthousiasme een beetje veel…bubbels heeft. En al die bubbels gaan over ALLES waar jij interesse in hebt.
Het is complete chaos!

Tijd om orde te scheppen: jij gaat verfrissende, goede blog onderwerpen vinden in al die bubbels. Laten we erin duiken!

Bubbels vol inspiratie om blog onderwerpen te vinden

Wat zijn goede blog onderwerpen?

Goede blog onderwerpen zijn alle onderwerpen waar jouw klant over wil weten. Zij loopt met Grote Vragen en Vage Problemen rond waar ze mee geholpen moet worden.
En laat die Antwoorden en Oplossingen nu net jouw field-of-expertise zijn!

Dus goeie blog onderwerpen voor jouw bedrijf zijn onderwerpen die:

  • Vragen of problemen oplossen voor je (wannahave) klanten;
  • Betrekking hebben op een product of dienst die jij verkoopt;
  • Nieuwe inzichten of invalshoeken bieden voor jouw product of dienst;
  • Waarde geven aan je lezende (wannahave) klant. Gratis en voor niets.

Je wilt je (wannahave) klanten handvatten geven om zelf iets te doen met de inhoud van je blogs. Hetzij zelf aan de slag gaan met wat ze gelezen hebben, hetzij jou bellen/mailen/rooksignalen sturen voor hulp.
Om dat op weg te helpen, geef je in elke blog meerdere interne links en een CTA.

Klaar voor de start?

Begin je blog-reis met het bedenken van categorieën voor je blog. Een categorie is een overkoepelend onderwerp wat relevant is voor jouw onderneming, waarmee je de doelstellingen voor je blogs kunt bereiken.

Categorieën kunnen van alles zijn, zoals de producten of diensten die je verkoopt, trainingen die je (gratis) geeft in je blogs, seizoenen en ga zo maar door.

Een voorbeeldje: 

Ben je kapper, dan heb jij bergen te vertellen over haarverven, krullen, kapsels voor modeshows, intrigerende patronen scheren met de tondeuse en haaraccessoires en-producten.

Dit zijn al vijf categorieën waarbinnen jij een wereld aan blog onderwerpen kunt vinden! Hier ligt jouw passie voor je vak en daarover schrijf jij de mooiste blogs, op je eigen manier.
Geloof me: er kan niemand zo prikkelend vertellen over flitsende kapsels voor modeshows als jij, wanneer dat jouw grootste plezier in je vak is! En daar genieten je lezers onwijs van, waardoor ze jou willen volgen en bij je blijven.

Grote TIP:

Hou altijd een notitieboek of notitieapp bij de hand, want inspiratie slaat toe wanneer je dat het minst verwacht! Een klein notitieblokje met pen past gemakkelijk in je tas of jas, of gebruik bijvoorbeeld Evernote of notities op je telefoon.

En schrijf echt alles op wat je te binnen schiet; schiften naar bruikbare topics komt later wel. Er kan altijd dat pareltje van unieke wijsheid tussen je ‘gekke’ blog onderwerpideeën zitten.

De prangende vraag: wáár vind je die goede blog onderwerpen?

Ook al ligt jouw passie in je bedrijf en kan je er uren over vertellen wanneer iemand de sluizen van jouw enthousiasme openzet…blog onderwerpen vinden om over te schrijven lijkt soms een zwart gat waarin je inspiratie weggezogen wordt…

Vanuit het bedenken van categorieën, die je richting geven, ga je brainstormen: schrijf echt álles op wat in je opkomt wat binnen je categorieën past.
Dit is je eerste lijst met blog onderwerpen om over te schrijven.

Tijd om ze aan te vullen met interessante topics voor jouw sprankelende blog!

Google

Hear, hear!
Google geeft je eigenlijk alles wat je nodig hebt om jouw zoekende (wannahave) klant van dienst te zijn. Elke autosuggestie is een vraag van jouw klant: een prachtig blog onderwerp dus.

Google werkt op basis van wat je in de zoekbalk typt. Vliegensvlug gaan die searchbots aan het werk om binnen een fractie van een seconde antwoorden op te hoesten die passen bij de ingave.

Miraculeus, of niet? Ik sta er nog steeds versteld van. Maar dat terzijde!

Gebruik Google voor blog onderwerpen vinden

Probeer hiervoor de woorden te gebruiken waarmee jouw (wannahave) klanten naar jouw product of dienst zoeken.

PS: Vaktermen zijn een no-no; je zoekt klanten, niet collega’s.

Die woorden, vragen, zinnen die je klant gebruikt, voer je in de Google zoekbalk in. Begin met een enkel woord en kijk wat er allemaal aan autosuggesties wordt gegeven. Dat zijn allemaal vragen waar jouw (wannahave) klant mee bezig is.

Verder geeft Google op de SERP (search result page) ook blokken met ‘mensen zochten ook naar’ en ‘relevante zoekopdrachten’. Gebruik deze voor nog meer geweldige blog onderwerpen!

Bijkomend voordeel: je gevonden blog onderwerpen zijn ook geschikte zoekwoorden! SEO: Check!

Wat zit er voor jou tussen?

Opdracht: Voer een kernwoord van je bedrijf in op Google met een spatie erachteraan (maar geen ‘enter’!).
Wat voor suggesties worden gegeven?

Wat vragen mensen aan jou?

Ga in op vragen en opmerkingen.
Niet iedereen zal begrijpen wat jij doet of waarom je dat doet. En dat is prima, want dat geeft jou een kans om erover in gesprek te gaan. Zo krijg je een goed inzicht in hoe ‘buitenstaanders’ naar jouw werk en bedrijf kijken. Deze gesprekken kun je omzetten in blogposts.

Welke vragen of opmerkingen ga jij beantwoorden op jouw geheel eigen, frisse wijze?

Opdracht: Probeer tijdens een gesprek over jouw bedrijf onderwerpen om over te bloggen te vinden.
Schrijf ze allemaal op.

Actualiteit

Nieuwe dingen en momenten van hypes kunnen heel leuke blogposts worden. Blijf alert op een hype of actualiteit die past bij jouw bedrijf. 
Kijk eens door een blog-bril naar het journaal of een populaire serie: Wat is jouw mening ergens over (iets wat ook passend is voor je bedrijf)? Wie is je favoriete personage en waarom? Koppel dit bijvoorbeeld aan jouw Ideale Klant of aan een product/dienst.

Of kijk naar Moederdag bijvoorbeeld: welke trends zijn daar dit jaar voor? Of hoe hou jij je persoonlijk bezig met deze dag?

Kijk eens op welke verschillende manieren je daar jouw producten of diensten aan kunt koppelen. Dit kun je voor alle feestdagen doen!

En er zijn zat inhaakkalenders op het internet te vinden. Op deze kalenders staan allerlei grappige, serieuze en internationale dagen vermeld waar je over kunt bloggen voor jouw bedrijf.

Deze momenten kun je bijvoorbeeld gebruiken als een anekdote of inleiding voor je blogpost of om je visie erop te delen. Gebruik hier een dosishumor voor de grappige inhakers en maak je lezers aan het lachen. 

Let wel op: gebruik een inhaker en je toon op een manier die past bij je bedrijf en je doelgroep. Je wilt ze vermaken, niet laten schrikken (of erger nog: afstoten)!

Opdracht: Bedenk een manier (die niet voor de hand liggend is) waarop jouw producten/diensten voor de eerstvolgende feestdag gebruikt kunnen worden.
Schrijf daar een blog over.

Van stappenplan naar spannende ontdekkingstocht

Zie je veel stappenplannen voor een onderwerp? Wat voor andere vorm kun jij daaraan geven? Leid je lezer niet gemoedelijk aan de hand langs alle (saaie) stappen maar stuur haar op een spannende ontdekkingsreis!

Kijk eens waar de stappen naartoe leiden: wat is het einddoel? En hoe kun jij die stappen leuker, anders, verrassender, humoristischer, uitgebreider of juist beknopter maken?

Denk out-of-your-box!

Opdracht: Maak een simpel stappenplan voor een product/dienst en werk elke stap verrassend uit. Niet simpelweg uitschrijven maar bedenk iets unieks!

Van simpel product naar allerlei (onverwachte) toepassingen

Elk product en elke dienst is op verschillende manieren te gebruiken.

Brainstorm eens verrassende toepassingen waarvoor jij denkt dat jouw product of dienst gebruikt kan worden. Wees creatief, het hoeft (nog!) geen werkelijkheid te zijn.

Geef je lezers (en wie weet jezelf) nieuwe inzichten en laat jezelf zien als creatieve ondernemer!

Opdracht: Neem één van je producten of diensten en bedenk een toepassing waar hij nu nog niet voor gebruikt wordt, maar die wel mogelijk is.
Werk dat idee uit tot een blog.

Een kijkje achter jouw schermen

Durf persoonlijk te zijn. Want je bedrijf dat ben jij. En jij bent een persoon met normen, waarden, interesses en een leven wat bestaat uit je bedrijf en je privé.
Neem dat mee, waar dat relevant is voor wat je wilt vertellen. Een leuke anekdote kan namelijk een fantastische en persoonlijke blog zijn.

Via dit soort blogs leren je (wannahave) klanten de persoon achter het bedrijf beter kennen.

Neem je lezers mee in een kijkje achter jouw schermen. Vertel ze hoe jij te werk gaat voor een bepaalde dienst. Of welke doodles je tekent wanneer je zit te bellen (doodles zijn een teken van creativiteit!).

Heb je een bepaalde dagroutine die je super productief maakt? Of misschien werk je het beste bij een afspeellijst vol keiharde rock op Spotify!

Vertel je lezers daarover, neem ze mee op een inkijkje in jouw bedrijf. Inspireer hen met jouw tips en tricks.

Opdracht: Beschrijf een grappig/serieus/schokkend moment uit je leven en gebruik dat als inleiding naar een blogpost die relevant is voor je bedrijf.

Blog onderwerpen vinden geef een kijkje in je werkdag

Pas op: de ideeën gaan bubbelen!

Als het goed is, heb je nu een flinke dosis inspiratie voor je komende blogs! Met deze lijst ga je lekker aan de slag.
Eenmaal op stoom zul je merken dat nog meer blog onderwerpen vinden steeds gemakkelijker gaat.

De opdrachten zijn simpele oefeningen om anders naar bloggen te kijken. Je krijgt er geen punten voor, maar ze helpen wel je creativiteit op gang.
En de ene opdracht zal je meteen inspiratie geven terwijl de andere het zwarte gat weer opent…dat is oké! Sla die gewoon over en focus je op degene die je wel inspireren. Succes!

Wees niet bang om iets helemaal nieuws te gaan bedenken en denk dus vooral out-of-your-box; verras je lezers (en jezelf)!

Laat alle bubbels vol inspiratie je helpen om blog onderwerpen te vinden

TIPPIE: Zit je toch nog een beetje (erg) vast in het zwarte gat waarin je inspiratie is opgezogen? Ik help je eraan ontsnappen door met je mee te brainstormen!

Succes!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geverifieerd door MonsterInsights