Jij zit vol met passie en enthousiasme voor je bedrijf, je producten of je diensten. Er valt zoveel te vertellen aan klanten en wannahave klanten. En wanneer je ze ‘in real life’ spreekt, dan vliegen de woorden over je tong en maak je hen ook enthousiast!
Dus een blog om al jouw kennis en passie in te storten staat hoog op je to-do lijstje.
Dat fiks jij wel even.
Maar dan kom je er ineens achter dat jouw bubbelbad van enthousiasme een beetje veel…bubbels heeft. En al die bubbels gaan over ALLES waar jij interesse in hebt.
Het is complete chaos!
Tijd om orde te scheppen: jij gaat verfrissende, goede blog onderwerpen vinden in al die bubbels. Laten we erin duiken!

Wat zijn goede blog onderwerpen?
Goede blog onderwerpen zijn alle onderwerpen waar jouw klant over wil weten. Zij loopt met Grote Vragen en Vage Problemen rond waar ze mee geholpen moet worden.
En laat die Antwoorden en Oplossingen nu net jouw field-of-expertise zijn!
Dus goeie blog onderwerpen voor jouw bedrijf zijn onderwerpen die:
- Vragen of problemen oplossen voor je (wannahave) klanten;
- Betrekking hebben op een product of dienst die jij verkoopt;
- Nieuwe inzichten of invalshoeken bieden voor jouw product of dienst;
- Waarde geven aan je lezende (wannahave) klant. Gratis en voor niets.
Je wilt je (wannahave) klanten handvatten geven om zelf iets te doen met de inhoud van je blogs. Hetzij zelf aan de slag gaan met wat ze gelezen hebben, hetzij jou bellen/mailen/rooksignalen sturen voor hulp.
Om dat op weg te helpen, geef je in elke blog meerdere interne links en een CTA.
Klaar voor de start?
Begin je blog-reis met het bedenken van categorieën voor je blog. Een categorie is een overkoepelend onderwerp wat relevant is voor jouw onderneming, waarmee je de doelstellingen voor je blogs kunt bereiken.
Categorieën kunnen van alles zijn, zoals de producten of diensten die je verkoopt, trainingen die je (gratis) geeft in je blogs, seizoenen en ga zo maar door.
Een voorbeeldje:
Ben je kapper, dan heb jij bergen te vertellen over haarverven, krullen, kapsels voor modeshows, intrigerende patronen scheren met de tondeuse en haaraccessoires en-producten.
Dit zijn al vijf categorieën waarbinnen jij een wereld aan blog onderwerpen kunt vinden! Hier ligt jouw passie voor je vak en daarover schrijf jij de mooiste blogs, op je eigen manier.
Geloof me: er kan niemand zo prikkelend vertellen over flitsende kapsels voor modeshows als jij, wanneer dat jouw grootste plezier in je vak is! En daar genieten je lezers onwijs van, waardoor ze jou willen volgen en bij je blijven.
Grote TIP:
Hou altijd een notitieboek of notitieapp bij de hand, want inspiratie slaat toe wanneer je dat het minst verwacht! Een klein notitieblokje met pen past gemakkelijk in je tas of jas, of gebruik bijvoorbeeld Evernote of notities op je telefoon.
En schrijf echt alles op wat je te binnen schiet; schiften naar bruikbare topics komt later wel. Er kan altijd dat pareltje van unieke wijsheid tussen je ‘gekke’ blog onderwerpideeën zitten.
De prangende vraag: wáár vind je die goede blog onderwerpen?
Ook al ligt jouw passie in je bedrijf en kan je er uren over vertellen wanneer iemand de sluizen van jouw enthousiasme openzet…blog onderwerpen vinden om over te schrijven lijkt soms een zwart gat waarin je inspiratie weggezogen wordt…
Vanuit het bedenken van categorieën, die je richting geven, ga je brainstormen: schrijf echt álles op wat in je opkomt wat binnen je categorieën past.
Dit is je eerste lijst met blog onderwerpen om over te schrijven.
Tijd om ze aan te vullen met interessante topics voor jouw sprankelende blog!
Hear, hear!
Google geeft je eigenlijk alles wat je nodig hebt om jouw zoekende (wannahave) klant van dienst te zijn. Elke autosuggestie is een vraag van jouw klant: een prachtig blog onderwerp dus.
Google werkt op basis van wat je in de zoekbalk typt. Vliegensvlug gaan die searchbots aan het werk om binnen een fractie van een seconde antwoorden op te hoesten die passen bij de ingave.
Miraculeus, of niet? Ik sta er nog steeds versteld van. Maar dat terzijde!

Probeer hiervoor de woorden te gebruiken waarmee jouw (wannahave) klanten naar jouw product of dienst zoeken.
PS: Vaktermen zijn een no-no; je zoekt klanten, niet collega’s.
Die woorden, vragen, zinnen die je klant gebruikt, voer je in de Google zoekbalk in. Begin met een enkel woord en kijk wat er allemaal aan autosuggesties wordt gegeven. Dat zijn allemaal vragen waar jouw (wannahave) klant mee bezig is.
Verder geeft Google op de SERP (search result page) ook blokken met ‘mensen zochten ook naar’ en ‘relevante zoekopdrachten’. Gebruik deze voor nog meer geweldige blog onderwerpen!
Bijkomend voordeel: je gevonden blog onderwerpen zijn ook geschikte zoekwoorden! SEO: Check!
Wat zit er voor jou tussen?
0 reacties