In 5 stappen een content kalender opzetten!

In 5 stappen een simpele content kalender opzetten voor je blogs? Jazeker! Zelfs de ondernemer met heel weinig tijd heeft dit zomaar voor elkaar. Het enige wat je ervoor nodig hebt, zijn een beetje tijd, motivatie om dit te doen en de moed om deadlines te gaan halen 😉

Dus ben jij al een tijdje aan het worstelen om je blog van de grond te krijgen of heb je net het dappere besluit genomen om de wereld van je doelgroep te verblijden met jouw blogs? Dan is deze serie jouw ideale startpunt!

In een aantal blogs help ik jou van een simpele content kalender naar een volledig ingerichte, vóór jou werkende blogcontent kalender.

Motivatie klaar? Lezen maar!

Stap 1: doelstellingen

Voordat je ook maar begint met het bedenken van onderwerpen om over te bloggen of ze zelfs daadwerkelijk te schrijven, wil je nadenken over je doelstellingen.

Wat wil je dat de blogs voor je gaan doen? Wat is hun taak?

Hierbij kun je denken aan:

  • Meer bezoekers organisch naar je website krijgen
    Organisch betekent dat ze je blogs vinden door middel van hun eigen zoekopdrachten in Google. Op basis van je gebruikte zoektermen en de kwaliteit van je blogs kunnen ze via de zoekresultaten op jouw blog landen.
    Het doel van je blogs is dan om antwoorden en oplossingen te bieden waar jouw doelgroep op zoekt. Dit doe je met zoekwoorden. Hoe je die kunt vinden, leg ik je uit in de blog ‘Zelf een simpel zoekwoordenonderzoek doen’.
  • Inschrijven op je nieuwsbrief
    Hiermee krijg jij de Golden Ticket van de persoonlijke gegevens van je bezoekers in handen: hun toestemming om hen te mogen mailen! YES!
    Het doel van je blogs is dan om die bezoekers te overtuigen van jouw expertise en persoonlijkheid als ondernemer om met jou in zee te gaan.
    Je CTA (Call To Action) leidt hen dan aan het warme handje naar je inschrijfpagina.
  • Promoten van producten/diensten/acties
    Met je blogs kun je prachtige beschrijvingen, toepassingen en verrassende inzichten bieden op jouw (nieuwe) producten/diensten/acties.
    Het doel van je blogs is hier om je bezoeker enthousiast te maken en via een snelle interne link (oftewel: klikkerdeklik op de knop!) komen ze direct op de pagina van aankoop of contact.

Stap 2: periode

Je kunt je blog content kalender zo lang of kort in de tijd maken als jij wilt. Hoe langer de periode is waarover je kalender zich uitstrekt, hoe meer je vooruit kunt plannen en werken.

Vooral als bloggen ‘er even bij moet’ kan dit een hele fijne, overzichtelijke optie zijn.

Bepaal dus eerst voor welke periode je je blogs wilt gaan plannen:

  • Per week
    Dit kan prettig zijn wanneer je meerdere blogs per week van plan bent te gaan publiceren.
  • Per maand
    Een maand heeft een helder begin- en eindpunt en een naam, wat natuurlijk heerlijk overzichtelijk is.
  • Per kwartaal
    Ben je wel een serieuze planner of durf je het gewoon meteen wel aan om voor een langere periode je blogs vast te hebben staan, dan is het kwartaal zeer prettig werken. Het geeft je voldoende ruimte om veranderingen te maken die eventueel nodig zijn, die je meteen in het volgende kwartaal kunt inzetten.
    Een kwartaal geeft je ook de rust dat je voor een langere tijd je werkzaamheden klaar hebt staan.
  • Per jaar
    Zeker wanneer je niet zo vaak blogs wilt publiceren, bijvoorbeeld eens per maand, dan is een jaaroverzicht het beste. Er zijn immers ‘maar’ twaalf blogs die gepland, geschreven en gepubliceerd hoeven te worden.

Probeer eens een aantal periodes uit en voel wat voor jou kan werken. Je kunt altijd veranderen naar een kortere of langere periode, maar onthou: een content kalender voor je blogs werkt alleen als JIJ je deadlines wilt halen 😉

Content kalender Trello november

Wie werken er allemaal mee aan de content kalender?

Werk je alleen of met een team? Wanneer heeft je team tijd om content te maken die op de kalender staat? En huur je ook nog een freelancer in om bijvoorbeeld twee blogs voor je te schrijven?

Ook zij werken met planningen en afspraken. Afspraken die mogelijk al ver voor jouw content kalender zijn gepland en dus niet zomaar zijn te verzetten. Een freelancer heeft meer klanten waar hij of zij voor werkt; past het in zijn of haar agenda? Zo nee, wanneer dan wel?

Vooral wanneer je voor het eerst een content kalender gaat inzetten, is het handig om ruim op tijd iedereen in te seinen en mee te laten plannen. Hiermee zorg je ervoor dat ze allemaal tijd vrij kunnen maken om hun taken voor de kalender uit te werken en te delen. Stressvrij. Niet onbelangrijk ?

TIP: geef iedereen die meewerkt aan de content kalender weer met zijn of haar initialen of eigen icoontje of kleur. Dat valt makkelijk en snel op wanneer je de kalender bekijkt; je ziet met één blik wie wat moet doen of heeft gedaan!

Content kalender Infographic

Stap 3: Frequentie

Tja, een heel belangrijke beslissing die je moet nemen nu is natuurlijk: hoe vaak wil je een blog publiceren? Wat gaat jouw blog-frequentie zijn?

Daar heb ik 1 advies voor:

Blijf realistisch met wat je kunt qua tijd en inspanning!

Het klinkt wel heel leuk om meerdere blogs per week live te zetten, maar als je er geen tijd voor hebt (of maakt) om kwalitatieve blogs te schrijven…dan wordt het één grote, frustrerende demotivatie.

Om deze beslissing te maken, wil je ook nog even weer met een schuin oog naar je doelstellingen kijken.

  • Is je doel om meer organische bezoekers aan te trekken? Dan wil je consistent, op vaste momenten en heel regelmatig met frisse blogposts op het internet verschijnen.
    Google waardeert websites die regelmatig nieuwe content plaatsen, en wanneer dat ook nog kwalitatief goed is dan zul je dat gaan zien in je vindbaarheid (ranking).
  • Wanneer je wilt dat mensen zich op je nieuwsbrief gaan inschrijven dan wil je ze wel een reden geven om dit te doen. Door consistent blogs vol waarde, informatie, entertainment te plaatsen, ben je actief: mensen weten dat je druk bezig bent en dat geeft vertrouwen.
  • En natuurlijk wil je een (nieuw) product/dienst/actie ook een echte kans geven. In het geval van een lancering kun je er ook voor kiezen om tijdelijk je blog-frequentie omhoog te schroeven.

Maar blijf realistisch!

TIP:
Ben je enthousiast en heb je al meerdere blogideeën klaarliggen? Schrijf ze dan alvast en kijk hoeveel tijd het je kost. Zo heb je een goede tijdindicatie en kun je beter je blogs inplannen.

Stap 4 Content kalender invullen

Hier gaan we nog niet in op de onderwerpen, zoekwoorden, categorieën van je blogposts; het is eerst voldoende om de dagen te markeren waarop je de bedoeling, nee: DEADLINE hebt om een blog te publiceren.

Wil je bijvoorbeeld elke maandag een blogpost live zetten, markeer de maandagen dan met het woord ‘blog’ in je content kalender.

Heb je meerdere dagen in gedachten? Markeren maar!

PS: een simpele content kalender kan van alles zijn:

  • Een papieren week- of maandplanner op je bureau
  • Een agenda, digitaal of ouderwets van papier
  • Een planner-app zoals Trello
  • In het alom bekende Excel

Kies hier een medium wat je nu aanspreekt. Begin je net en wil je even oefenen? Neem dan een digitale tool die je al hebt, zoals Excel, en maak daar je content kalender (tijdelijk) in.

Zelf gebruik ik Trello.

Stap 5 Acties & promoties

Naast bloggen over een enorme keus aan onderwerpen die jouw bedrijf in ‘the picture’ van je doelgroep kunnen zetten, heb je ook te maken met je eigen geplande acties en promoties.

We hadden het er net al over om die mee te nemen in je blogstrategie en je beslissing voor de frequentie waarmee je wilt gaan bloggen.

De data van de start en looptijd neem je al over in je content kalender. Het zijn geen blogs maar wel een heldere aanduiding in je kalender wat er die dag/week/maand voor speciaals gaande is.

Meteen beginnen aan je contentkalender? Lees dan De Beginnersgids contentkalender maken voor je blogstrategie!

Content kalender klaar? Plannen maar!

Je basiskalender staat nu in lichte potloodlijnen geschetst. Tijd om ermee te leren werken, te verbeteren, uit te breiden en volledig aan te passen hoe JIJ ermee kunt werken.

In deze serie over content kalenders heb ik blogs voor je geschreven om je te helpen met:

  • Het organiseren van je blogideeën in content kalender categorieën.
    Hier geef ik je inzicht in hoe je alles overzichtelijk kunt houden voor jezelf en hoe je focus houdt op waar je echt over wilt schrijven om je doelen te behalen.
  • In de blog ‘Help! Ideeën voor content gezocht!’ geef ik je tips om op verschillende manieren op blogideeën te komen.
Simpele content kalender opzetten doe je gemakkelijk in de app Trello.

Een content kalender is handig om te hebben en jij wilt hem ook graag gaan gebruiken, maar je hebt geen idee wat je er allemaal op kunt zetten?

Ik kan een content sessie met je doen, waarbij we jouw onderneming onder de loep nemen en daar allerlei verrassende ideeën voor bedenken!

Je kunt ook een ter inspiratie een kijkje nemen op mijn blog bloggen voor je bedrijf.
En lukt het dan nog niet goed of wil je graag sparren over (nog meer) content, neem dan contact op!

Dit is een opgefriste blog, helemaal weer op to date voor 2024. Het origineel verscheen in 2020. 

Beschrijfselen: inspiratie in je mailbox

* indicates required
Succes!

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geverifieerd door MonsterInsights