Om je content kalender te kunnen vullen, heb je ideeën voor content nodig. Doe even een open deur intrappen, mevrouw De Beschrijfster! Ja, ik weet het: het klinkt als super logisch, en dat is het ook, maar lukt het je nu om voor een aantal blogposts vooruit te denken?
De eerste zijn niet zo moeilijk: je beschrijft je producten of diensten voor je lezers, omdat je weet dat ze daarvoor bij jou komen. Maar dan? Wat voor verrassends weet je dan uit je mouw te schudden?
Waar vind je ideeën voor je blog content waar je lezers even lekker voor gaan zitten, met een kop koffie of thee en waarna ze (hopelijk) ook nog even een berichtje in je contactpagina zetten?
Hier gaan we eens naar kijken in deel 3 van mijn kleine content kalender serie!
Ideeën voor je blog content
Het kan lastig zijn om nieuwe, frisse content ideeën te bedenken voor je zakelijke blog. Je wilt niet in herhaling vallen en ook niet een dertien-in-een-dozijn-blog schrijven over een uitgemolken onderwerp.
En ja: over ieder onderwerp is al geschreven. Door grotere bedrijven dan jij, en kleinere. Maar blijkbaar nog niet door JOU!
Waar vind je ideeën?
Ons goeie, ouwe vertrouwde Google. Net zoals jij er dingen in opzoekt, doen jouw wil-ik-bereiken klanten dat ook.
Maak een lijst met woorden, termen, uitdrukkingen, vragen die je kunt bedenken die jouw KLANT kan stellen en typ ze in de zoekbalk van Google.
En zie daar: Google overweldigt je met een tsunami aan onderwerpen waar jij, met jouw kennis, ervaring en karakter een unieke blogpost over kunt schrijven!
Inhaakkalender
Er zijn er zat te vinden online en die vind je heel simpel door op ‘inhaakkalender + jaartal’ te Googelen.
Wat voor leuke, serieuze of toepasselijke dagen zitten er voor jou bedrijf bij? Maak er meteen een lijst van, met datum en naam, en zet ze zo snel mogelijk op je content kalender.
Acties & evenementen
Welke acties en/of evenementen ga jij als ondernemer zelf doen in de (nabije) toekomst? En wat voor verschillende invalshoeken kun je daarvoor bedenken?
Denk vooral aan een heldere beschrijving van je acties en/of evenementen: wat voor geweldigs levert het je klant op? Wat ga jij voor haar doen en hoe wordt zij daar beter van?
Probeer ook eens verschillende toepassingen voor je producten of diensten van die acties of evenementen te geven. Open de ogen van je klant voor alle mogelijkheden!
Updates
Heb je al lange(re) tijd een blog? Neem dan een kijkje in je eigen archief; ongetwijfeld staan er pareltjes vol ietwat verouderde wijsheid bij die je kunt updaten met moderne informatie, weetjes en kennis.
Een update van je oude blog doe je door simpelweg de blog te herschrijven, maar niet de url te veranderen (anders moet je een 301 redirect aanmaken); je verandert wel de publicatiedatum naar het heden.
Vragen & opmerkingen
Klanten, relaties, vrienden, familie; allemaal zijn ze bronnen van vragen en opmerkingen over je bedrijf die jij kunt beantwoorden in blogposts.
Wanneer je met klanten in gesprek bent, let dan extra goed op de vragen en opmerkingen waar zij mee komen. Dit is waardevolle informatie waar jij blogs over kunt schrijven.
Meteen beginnen aan je contentkalender? Lees dan De Beginnersgids contentkalender maken voor je blogstrategie!
Inspiratie opgedaan? Bloggen maar!
Met al deze ideeën voor content waar je over kunt bloggen voor je bedrijf ga je eerst je categorieën vullen. Hiermee zie je meteen of het onderwerp wat je bedacht hebt ook daadwerkelijk past bij je bedrijf en doelstellingen. Kun je een onderwerp onder geen enkele categorie kwijt?
Dan is het waarschijnlijk niet een geschikt onderwerp voor jou blog content 😉
Of misschien heb je nog een categorie nodig!
Nadat je de onderwerpen in categorieën hebt verdeeld, ga je ze in je content kalender invullen. Daarvoor heb je al bedacht op welke dagen je gaat publiceren en hoe vaak.
Het is nu een simpel invulklusje 😉
Het ‘harde werk’ begint wanneer je de blogs gaat schrijven. Om je hierbij te helpen kun je beginnen met deze blog: Je blog schrijven in 7 stappen.
Voor al je vragen, kun je contact met me opnemen (een kennismakingsgesprek is altijd gratis!) of je kijkt bij mijn workshop ‘Content Sessies’ of ‘Zakelijk leren bloggen’.
Veel blogplezier!
Dit is een opgefriste blog, helemaal weer op to date voor 2024. Het origineel verscheen in 2020.
0 reacties