HELP! Ideeën voor content gezocht!

Om je content kalender te kunnen vullen, heb je ideeën nodig. En dan lijkt het soms alsof iedereen perfect weet wat en hoe hij of zij iets willen plaatsen op social media, waarna jij helemaal vastloopt…
Of die mooie blogs met bijna elke dag een leuk artikel om naar uit te kijken, even lekker lezen bij je ochtendkoffie in alle rust voor de hectiek van de dag begint. Maar hoe doen die anderen dat? Hoe krijgen zij het wel voor elkaar om genoeg ideeën te bedenken om content van te maken en jij niet? Je zou er moedeloos van worden…maar dat doen we niet!
In deel 3 van de content kalender serie kijken we naar ideeën voor content.

IDEEËN VOOR JE BLOG CONTENT

Idee!

Zakelijk kan het lastig zijn om regelmatig leuke, nieuwe, verrassende blogartikelen te schrijven. Want ja, waar ga je het nú weer over hebben?? Je wilt niet in herhaling vallen of onzin verkondigen. Toch kan het simpel, die ideeën bedenken!

KIJK VOORUIT NAAR DE NABIJE TOEKOMST (OF MAAND)

  • Zijn er leuke inhaakmomenten die je kunt gebruiken? Kijk hiervoor eens op inhaakkalender.com.
  •  Heb je zelf acties die binnenkort beginnen en kun je hier al wat over delen? Schrijf erover, maak de lezer vast enthousiast voor die actie!
  • En denk natuurlijk ook aan de seizoenen en feestdagen. Het is nu november, dus de feestmaand staat voor de deur: wat doe jij ermee en wat kun je erover delen in een blog?
  • Heb je al lange tijd een blog? Neem dan je oudere blogs eens onder de loep en beoordeel of je ze kunt opwaarderen naar de huidige tijd (indien nodig natuurlijk!). Deze nieuwe, updatet blog is gewoon een nieuwe blog voor je blogfeed!
  •  Die hele mooie, lange blog die je met bloed, zweet, tranen en veel plezier hebt geschreven, leent zich ongetwijfeld uitstekend voor een reeks kortere blogs! Verdeel hem bijvoorbeeld in korte, snack-size stukken tekst met voldoende links naar de lange blogtekst en je hebt weer een aantal blogartikelen erbij!

Maak eens van die mooie lange blog allemaal hapklare stukken! Zo fris je de content op en is het snel leesvoer voor je publiek. 

IDEEËN VOOR JE SOCIAL MEDIA CONTENT

  • Heb je een blog, dan heb je ook altijd iets om op je social mediakanalen te delen! Al die fantastische oplossingen en antwoorden die je al in een blog hebt beschreven, kun je onder de aandacht van je publiek brengen door ernaar te verwijzen vanuit een social mediapost.
    Weinig moeite, groot effect!
  • Heb je een oudere blog vernieuwd? Promoot hem! Je publiek zal het waarderen dat je hen de juiste kant op wijst voor de antwoorden die zij zoeken.
  • Door met rubrieken te werken om je content kalender in te verdelen, kun je ook makkelijker bedenken welke berichten je op welk social mediakanaal wilt plaatsen. Je hebt al nagedacht over de rubrieken, je hebt al bedacht of je voldoende ideeën daarvoor kunt bedenken én je hebt die ideeën opgeschreven (ik heb je gewaarschuwd !); nu kun je deze ideeën inzetten.
  • Welke acties heb je lopen of gaan er binnenkort lopen? Net als de blogs die je ter ondersteuning voor een actie schrijft, promoot je deze natuurlijk ook op je social media!

Jouw social mediakanalen werken voor jou: jij bepaalt, jouw regels! Leer je publiek kennen en zij zullen jou leren kennen.

Content kalender serie Ideeën

blog versus social media

De ideeën die je weet te bedenken voor je blog zijn ook geschikt voor je social mediakanalen. Ze vullen elkaar aan. Je kunt zelfs van één (lange) blog meerdere verschillende stukken content maken voor je social mediakanalen, allemaal net even anders maar wel gelinkt aan hetzelfde artikel.

Als je je website/blog ziet als het hoofdkwartier van jouw onderneming, dan heb je daar zoveel mogelijk informatie staan. Informatie die jij wilt delen met jouw doelgroep, waarvan jij weet dat ze wanhopig zoeken naar dat antwoord of die oplossing die jij daar hebt staan.

En dat doe je met je social mediakanalen: jij hebt iets te vertellen, te delen. Jij hebt dat antwoord of die oplossing en dat laat je hierop zien! Leg contact met je doelgroep en socialize met hen. Wanneer ze jou en je onderneming hebben leren kennen, dan weten ze dat ze bij jou moeten zijn om hun vraag te beantwoorden of hun probleem op te lossen.

Geven is leuker dan krijgen. Toch?!

En met je blog kun jij je publiek iets geven wat ze bij een ander niet vinden: jouw unieke stem, stijl en oplossingen van hun problemen! Geef ze die en nodig ze altijd uit om persoonlijk bij jou aan te kloppen wanneer ze toch nog vragen hebben of liever hebben dat jij het voor hun doet. Maak contact leggen makkelijk!

Via je social media laat jij je publiek makkelijker weten wat jij voor hen kunt betekenen; je geeft ze jouw expertise op een visueel aantrekkelijk presenteerblaadje laughing

Een content kalender met ideeën: check!

We hebben nu een basis content kalender opgezet en we hebben een overzichtelijke indeling in rubrieken gemaakt. Hiermee kun jij jouw content kalender op een voor jouw handige, motiverende manier indelen. En het levert je ook ideeën voor content op!

Met dit blogartikel hebben we nog wat opties doorgelopen om tot ideeën te komen. Door te sparren met een ander, en dat hoeft niet een collega of concullega te zijn, kun je nieuwe ideeën opwekken! Gebruik de tips van dit artikel als basis en laat je creativiteit maar gaan.

En bedenk: de enige regels die er zijn, zijn die regels die jij jezelf oplegt! Het is jouw blog, jouw social media, dus jij bepaalt wat erop komt te staan en hoe.

 

Veel plezier met het bedenken van content ideeën! Koffie en fitte typvingers worden aangeraden, want die ideeën gaan stromen!

Heb je hulp nodig? Ik ben gek op ideeën bedenken! Neem eens een kijkje bij mijn content sessies en neem contact op!

Idee! Voor content

Opdracht: Voer een kernwoord van je bedrijf in op Google met een spatie erachteraan (geen enter).
Wat voor suggesties worden gegeven?

Wat vragen mensen aan jou?

Blog onderwerpen vinden door naar vragen te luisteren

Ga in op vragen en opmerkingen.
Niet iedereen zal begrijpen wat jij doet of waarom je dat doet. En dat is prima, want dat geeft jou een kans om erover in gesprek te gaan.
Zo krijg je een goed inzicht in hoe ‘buitenstaanders’ naar jouw werk en bedrijf kijken. Deze gesprekken kun je omzetten in blogposts.

Welke vragen of opmerkingen ga jij beantwoorden op jouw geheel eigen, frisse wijze?

Opdracht: Probeer tijdens een gesprek over jouw bedrijf onderwerpen om over te bloggen eruit te vinden.
Schrijf ze allemaal op.

Actualiteit

Nieuwe dingen en momenten van hypes kunnen heel leuke blogposts worden. Blijf alert op een hype of actualiteit die past bij jouw bedrijf. Kijk eens met een blog-bril naar het journaal of een populaire serie: wat is jouw mening ergens over? Wie is je favoriete personage en waarom (koppel dit bijvoorbeeld aan jouw Ideale Klant of aan een product).

Of kijk naar Moederdag bijvoorbeeld: welke trends zijn daar dit jaar voor? Of hoe hou jij je persoonlijk bezig met deze dag?

Kijk eens op welke verschillende manieren je daar jouw producten of diensten aan kunt koppelen. Dit kun je voor alle feestdagen doen!

En er zijn zat inhaakkalenders op het internet te vinden. Op deze kalenders staan allerlei grappige, serieuze en internationale dagen vermeld waar je over kunt bloggen voor jouw bedrijf.

Deze momenten kun je bijvoorbeeld gebruiken als een anekdote of inleiding voor je blogpost of om je visie erop te delen. Gebruik hier een dosis humor voor de grappige inhakers en maak je lezer aan het lachen. 

Let wel op: gebruik een inhaker en je toon op een manier die past bij je bedrijf en je doelgroep. Je wilt ze vermaken, niet laten schrikken (of erger: afstoten)!

Opdracht: Bedenk een manier (die niet voor de hand liggend is!) waarop jouw producten/diensten voor de eerstvolgende feestdag gebruikt kunnen worden. 
Schrijf daar een blog over.

Van stappenplan naar spannende ontdekkingstocht

Zie je veel stappenplannen voor een onderwerp? Wat voor andere vorm kun jij daaraan geven?
Leid je lezer niet gemoedelijk aan de hand langs alle (saaie) stappen maar stuur haar op een spannende ontdekkingsreis!

Kijk eens waar de stappen naartoe leiden: wat is het einddoel? En hoe kun jij die stappen leuker, anders, verrassender, humoristischer, uitgebreider of juist beknopter maken?

Denk out-of-your-box!

Schat-aan-blog-onderwerpen-vinden

Opdracht: Maak een simpel stappenplan voor een product/dienst en werk elke stap verrassend uit. Niet simpelweg uitschrijven maar bedenk iets unieks!

Van simpel product naar allerlei (onverwachte) toepassingen

Elk product en elke dienst is op verschillende manieren te gebruiken.

Brainstorm eens verrassende toepassingen waarvoor jij denkt dat jouw product of dienst gebruikt kan worden. Wees creatief, het hoeft (nog!) geen werkelijkheid te zijn.

Geef je lezers (en wie weet jezelf) nieuwe inzichten en laat jezelf zien als creatieve denker!

Opdracht: Neem één van je producten of diensten en bedenk een toepassing waar hij nu nog niet voor gebruikt wordt, maar die wel mogelijk is. 
Werk dat idee uit tot een blog.

Een kijkje achter jouw schermen

Durf persoonlijk te zijn. Want je bedrijf dat ben jij. En jij bent een persoon met normen, waarden, interesses en een leven wat bestaat uit je bedrijf en je privé.
Neem dat mee, waar dat relevant is voor wat je wilt vertellen. Een leuke anekdote kan namelijk een fantastische en persoonlijke blog zijn.

Via dit soort blogs leren je (wannahave) klanten de persoon achter het bedrijf beter kennen.

Neem je lezers mee in een kijkje achter jouw schermen. Vertel ze hoe jij te werk gaat voor een bepaalde dienst. Of welke doodles je tekent wanneer je zit te bellen (doodles zijn een teken van creativiteit!).

Heb je een bepaalde dagroutine die je super productief maakt? Of misschien werk je het beste bij een afspeellijst vol keiharde rock op Spotify!

Vertel je lezers daarover, neem ze mee op een inkijkje in jouw bedrijf. Inspireer hen met jouw tips en tricks.

Opdracht: Beschrijf een grappig/serieus/schokkend moment uit je leven en gebruik dat als inleiding naar een blogpost die relevant is voor je bedrijf.

Blog onderwerpen vinden geef een kijkje in je werkdag

Pas op: de ideeën gaan bubbelen!

Als het goed is, heb je nu een flinke dosis inspiratie voor je komende blogs! Met deze lijst ga je lekker aan de slag.
Eenmaal op stoom zul je merken dat nog meer blog onderwerpen vinden steeds gemakkelijker gaat.

De opdrachten zijn simpele oefeningen om anders naar bloggen te kijken. Je krijgt er geen punten voor, maar ze helpen wel je creativiteit op gang.
En de ene opdracht zal je meteen inspiratie geven terwijl de andere het zwarte gat weer opent…dat is oké! Sla die gewoon over en focus je op degene die je wel inspireren. Succes!

Wees niet bang om iets helemaal nieuws te gaan bedenken en denk dus vooral out-of-your-box; verras je lezers (en jezelf)!

Laat alle bubbels vol inspiratie je helpen om blog onderwerpen te vinden

TIPPIE: Zit je toch nog een beetje (erg) vast in het zwarte gat waarin je inspiratie is opgezogen?
Ik help je eraan ontsnappen door met je mee te brainstormen!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geverifieerd door MonsterInsights