Om je content kalender te kunnen vullen, heb je ideeën nodig. En dan lijkt het soms alsof iedereen perfect weet wat en hoe hij of zij iets willen plaatsen op social media, waarna jij helemaal vastloopt…
Of die mooie blogs met bijna elke dag een leuk artikel om naar uit te kijken, even lekker lezen bij je ochtendkoffie in alle rust voor de hectiek van de dag begint. Maar hoe doen die anderen dat? Hoe krijgen zij het wel voor elkaar om genoeg ideeën te bedenken om content van te maken en jij niet? Je zou er moedeloos van worden…maar dat doen we niet!
In deel 3 van de content kalender serie kijken we naar ideeën voor content.
IDEEËN VOOR JE BLOG CONTENT

Zakelijk kan het lastig zijn om regelmatig leuke, nieuwe, verrassende blogartikelen te schrijven. Want ja, waar ga je het nú weer over hebben?? Je wilt niet in herhaling vallen of onzin verkondigen. Toch kan het simpel, die ideeën bedenken!
KIJK VOORUIT NAAR DE NABIJE TOEKOMST (OF MAAND)
- Zijn er leuke inhaakmomenten die je kunt gebruiken? Kijk hiervoor eens op inhaakkalender.com.
- Heb je zelf acties die binnenkort beginnen en kun je hier al wat over delen? Schrijf erover, maak de lezer vast enthousiast voor die actie!
- En denk natuurlijk ook aan de seizoenen en feestdagen. Het is nu november, dus de feestmaand staat voor de deur: wat doe jij ermee en wat kun je erover delen in een blog?
- Heb je al lange tijd een blog? Neem dan je oudere blogs eens onder de loep en beoordeel of je ze kunt opwaarderen naar de huidige tijd (indien nodig natuurlijk!). Deze nieuwe, updatet blog is gewoon een nieuwe blog voor je blogfeed!
- Die hele mooie, lange blog die je met bloed, zweet, tranen en veel plezier hebt geschreven, leent zich ongetwijfeld uitstekend voor een reeks kortere blogs! Verdeel hem bijvoorbeeld in korte, snack-size stukken tekst met voldoende links naar de lange blogtekst en je hebt weer een aantal blogartikelen erbij!
Maak eens van die mooie lange blog allemaal hapklare stukken! Zo fris je de content op en is het snel leesvoer voor je publiek.
IDEEËN VOOR JE SOCIAL MEDIA CONTENT
- Heb je een blog, dan heb je ook altijd iets om op je social mediakanalen te delen! Al die fantastische oplossingen en antwoorden die je al in een blog hebt beschreven, kun je onder de aandacht van je publiek brengen door ernaar te verwijzen vanuit een social mediapost.
Weinig moeite, groot effect! - Heb je een oudere blog vernieuwd? Promoot hem! Je publiek zal het waarderen dat je hen de juiste kant op wijst voor de antwoorden die zij zoeken.
- Door met rubrieken te werken om je content kalender in te verdelen, kun je ook makkelijker bedenken welke berichten je op welk social mediakanaal wilt plaatsen. Je hebt al nagedacht over de rubrieken, je hebt al bedacht of je voldoende ideeën daarvoor kunt bedenken én je hebt die ideeën opgeschreven (ik heb je gewaarschuwd !); nu kun je deze ideeën inzetten.
- Welke acties heb je lopen of gaan er binnenkort lopen? Net als de blogs die je ter ondersteuning voor een actie schrijft, promoot je deze natuurlijk ook op je social media!
Jouw social mediakanalen werken voor jou: jij bepaalt, jouw regels! Leer je publiek kennen en zij zullen jou leren kennen.

blog versus social media
De ideeën die je weet te bedenken voor je blog zijn ook geschikt voor je social mediakanalen. Ze vullen elkaar aan. Je kunt zelfs van één (lange) blog meerdere verschillende stukken content maken voor je social mediakanalen, allemaal net even anders maar wel gelinkt aan hetzelfde artikel.
Als je je website/blog ziet als het hoofdkwartier van jouw onderneming, dan heb je daar zoveel mogelijk informatie staan. Informatie die jij wilt delen met jouw doelgroep, waarvan jij weet dat ze wanhopig zoeken naar dat antwoord of die oplossing die jij daar hebt staan.
En dat doe je met je social mediakanalen: jij hebt iets te vertellen, te delen. Jij hebt dat antwoord of die oplossing en dat laat je hierop zien! Leg contact met je doelgroep en socialize met hen. Wanneer ze jou en je onderneming hebben leren kennen, dan weten ze dat ze bij jou moeten zijn om hun vraag te beantwoorden of hun probleem op te lossen.
Geven is leuker dan krijgen. Toch?!
En met je blog kun jij je publiek iets geven wat ze bij een ander niet vinden: jouw unieke stem, stijl en oplossingen van hun problemen! Geef ze die en nodig ze altijd uit om persoonlijk bij jou aan te kloppen wanneer ze toch nog vragen hebben of liever hebben dat jij het voor hun doet. Maak contact leggen makkelijk!
Via je social media laat jij je publiek makkelijker weten wat jij voor hen kunt betekenen; je geeft ze jouw expertise op een visueel aantrekkelijk presenteerblaadje
Een content kalender met ideeën: check!
We hebben nu een basis content kalender opgezet en we hebben een overzichtelijke indeling in rubrieken gemaakt. Hiermee kun jij jouw content kalender op een voor jouw handige, motiverende manier indelen. En het levert je ook ideeën voor content op!
Met dit blogartikel hebben we nog wat opties doorgelopen om tot ideeën te komen. Door te sparren met een ander, en dat hoeft niet een collega of concullega te zijn, kun je nieuwe ideeën opwekken! Gebruik de tips van dit artikel als basis en laat je creativiteit maar gaan.
En bedenk: de enige regels die er zijn, zijn die regels die jij jezelf oplegt! Het is jouw blog, jouw social media, dus jij bepaalt wat erop komt te staan en hoe.
Veel plezier met het bedenken van content ideeën! Koffie en fitte typvingers worden aangeraden, want die ideeën gaan stromen!
Heb je hulp nodig? Ik ben gek op ideeën bedenken! Neem eens een kijkje bij mijn content sessies en neem contact op!

0 reacties