Een zakelijk blog beginnen in 13 simpele stappen

Door een zakelijk blog te beginnen, hou jij je onderneming online in beweging! Google houdt van websites die regelmatig verse content plaatsen en hoe beter om dit te doen dan door je eigen blog te starten!

De voordelen van zakelijk bloggen op een rijtje

  • Je website is goed vindbaar in Google!
    Met het verwerken van allerlei relevante zoektermen zorg je ervoor dat Google jouw zoekende doelgroep naar jouw content kan leiden. Jouw onderneming wordt bekend(er) en mensen leren jouw expertise kennen en waarderen.
  • Je website is actief
    Door regelmatig nieuwe blogs te plaatsen, blijft jouw website voor Google relevant. Ook je publiek waardeert een consistente stroom aan unieke content van jouw hand!
  • Voldoende social media content
    Door te bloggen over uiteenlopende onderwerpen die betrekking hebben op jouw onderneming heb je ook meteen stof tot plaatsen op je social mediakanalen: je promoot je strakke content aan een groter publiek.
  • Lekker positief bezig zijn met je onderneming
    Zeker in deze onzekere tijden is het fijn om positief bezig te zijn met het werken aan jouw onderneming. Door te bloggen blijf je onder de aandacht bij je doelgroep.
  • Je publiek is je dankbaar!
    Al die unieke blogposts die jij voor hen wilt schrijven, geven hen waardevolle hulp en informatie waar zij mee verder kunnen. Je bouwt een sterkere vertrouwensband op.

Als dat je nog niet overtuigd heeft om deze maand nog een zakelijk blog te beginnen, dan helpt het vast wanneer je weet dat bloggen helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn! Als je maar onthoudt dat jij een expert bent in wat jij doet; een geweldig schrijver hoef je echt (nog) niet te zijn!

Wat heb je nodig om een zakelijk blog te beginnen?

Heel veel moeilijke, dure dingen.

 GRAPJE!!

Om te beginnen met bloggen hoef je helemaal niets extreem duurs te doen! Ik ga er wel vanuit dat je al een website hebt voor je onderneming.

Blog benodigdheden:

  • Een website met blogmodule
  • Pen en papier, Word of Google Docs
  • Doorzettingsvermogen
  • Een Pippi-mentaliteit: je hebt het misschien nog nooit gedaan, maar je kunt het vast en zeker!

Laten we beginnen met het leukste deel!

Simpel stappenplan om je zakelijk blog te beginnen

Het is een blogbericht vol met bullet points, maar dat werkt het beste voor deze uitleg! Geloof me, de bullets blijven niet eeuwig op je netvlies hangen; net als na het kijken in fel licht verdwijnen ze uiteindelijk vanzelf 😉

1. Bedenk een onderwerp

Maak het jezelf niet te moeilijk en begin met een onderwerp waarover je direct heel veel te bedenken weet. Voor inspiratie kun je deze blog lezen.

Altijd met kleine stapjes beginnen, dan heb je de grootste kans om door te zetten! Die Grootse Blogwerken komen wel wanneer je wat vertrouwder bent met bloggen, ongetwijfeld.

2. Denk na over zoekterm

Maak een lijst met woorden waarvan jij denkt/weet welke je doelgroep zal gebruiken om te zoeken naar jouw onderwerp. Check deze dan in Google Search en een zoekwoordenhulp (bv. Ubersuggest of Keywordplanner van Google Ads)
Maak je zoekwoorden niet te breed, je kunt namelijk echt niet concurreren met de Grote Bedrijven.
Gebruik jouw gekozen zoekterm een aantal keren in koppen en de tekst. Check in je Yoast plug-in hoe je het doet.

3. Stel het doel van je blogbericht vast

Wat wil je bereiken met je berichten? Dat kan voor elk blogbericht weer anders zijn. Door goed na te denken over het doel van je blogbericht heb je vaak ook al je CTA (call to action) te pakken!

4. Bedenk een duidelijke CTA voor je bericht

Wat wil je dat de lezer gaat doen wanneer hij of zij klaar is met lezen? Waar wil je dat hij of zij heengaat op jouw website? Stuur hem of haar daarnaartoe met een simpele knop of link!
{Mijn CTA voor deze blog is om contact met mij op te nemen wanneer je hulp bij het bloggen nodig hebt of liever uitbesteedt aan mij laughing }

5. Schrijf je blogbericht uit in (komen ze weer!) bullet points en koppen.

Zet in korte steekwoorden/zinnen je blogbericht uiteen. Dit zal je leidraad voor straks zijn. Denk eraan om je zoekwoord regelmatig terug te laten komen in koppen en tekst!

 6. Schrijf de hele tekst ruw uit

Dit is de eerste ruwe opzet van je tekst, gebaseerd op je bullet points uit nummer 5. Onthoud dat je het allemaal nog een keer naleest en verbetert, dus geen stress op perfectionisme nog!

7. Leg even weg voor een frisse blik

Drink een kop koffie, ga wandelen, verkoop online wat producten of diensten en laat je blogbericht gewoon even helemaal los.

8. Herlees en herschrijf tot een compactere, heldere en duidelijke tekst.

Haal woorden of zinnen weg die overbodig zijn, controleer je spelling en grammatica en voel of je tekst lekker leest. Laat eventueel iemand anders lezen en beoordelen.

9. Zoek of maak een foto/afbeelding

Voor je ‘coverfoto’ (verschijnt bovenaan de blog) en een aantal om je bericht mee te versieren. Hiervoor kun je zelf foto’s maken of afbeeldingen van bijvoorbeeld Unsplash gebruiken. Let altijd wel op de gebruikersvoorwaarden van stockfoto’s!
TIP: maak je foto’s kleiner door ze bijvoorbeeld door Tinyjpg.com te halen.

10. Zet je blogtekst in je blogmodule

Kopieer en plak (of typ) je hele blogbericht in de editor van je blogmodule.

Zet ook je foto’s/afbeeldingen erin en maak het zo mooi als jij wilt.
Gebruik niet meer dan twee lettertypes (1 voor je koppen en 1 voor je tekst) zodat je jezelf niet overweldigd.

Hier geldt zeker: Keep it simple!

11. Check je Yoast-plug-in

Dit is een simpele, must-have plug-in. Helemaal onderaan je blogbericht, in je editor, kun je door de punten voor SEO lopen die Yoast al voor je heeft  klaargezet. Je gekozen zoekwoord vul je in bij de “Focus keyphrase”. Voor verdere hulp kijk je even op de Yoast website.

12. Tevreden? Publiceren!

Liever niet direct publiceren? Je kunt hem ook inplannen nu voor later moment. Ideaal als je meerdere blogs achter elkaar schrijft als voorraad!

13. Promoot op je social mediakanalen

Verblijd je publiek met jouw creatie! Daar heb je het tenslotte ook allemaal voor gedaan laughing

Gefeliciteerd!!

Je eerste zakelijke blogbericht is een feit. Dat is een feestje waard!

Ideeën voor content

Help! Ideeën voor content gezocht!

Ideeën bedenken voor een content kalender kan overweldigend lijken. Met deze inspiratie vind je die content ideeën voor blog en social media!

blog teksten schrijven

Waar blog je over voor je bedrijf?

Waar blog je over voor je bedrijf? Het klinkt zo simpel maar het is zo moeilijk! Met een aantal punten kom je tot goede ideeën.

 Je zakelijke blog is een feit!

Promoot je schrijfwerk op je social mediakanalen! Wees trots op jezelf en schroom niet om mensen erop te wijzen dat jij iets moois gemaakt hebt.

Geniet van je nieuwverworven eerste stappen naar meer kennis!

Voor het schrijven van allerlei teksten kun je contact opnemen met De Beschrijfster

Opdracht: Voer een kernwoord van je bedrijf in op Google met een spatie erachteraan (geen enter).
Wat voor suggesties worden gegeven?

Wat vragen mensen aan jou?

Blog onderwerpen vinden door naar vragen te luisteren

Ga in op vragen en opmerkingen.
Niet iedereen zal begrijpen wat jij doet of waarom je dat doet. En dat is prima, want dat geeft jou een kans om erover in gesprek te gaan.
Zo krijg je een goed inzicht in hoe ‘buitenstaanders’ naar jouw werk en bedrijf kijken. Deze gesprekken kun je omzetten in blogposts.

Welke vragen of opmerkingen ga jij beantwoorden op jouw geheel eigen, frisse wijze?

Opdracht: Probeer tijdens een gesprek over jouw bedrijf onderwerpen om over te bloggen eruit te vinden.
Schrijf ze allemaal op.

Actualiteit

Nieuwe dingen en momenten van hypes kunnen heel leuke blogposts worden. Blijf alert op een hype of actualiteit die past bij jouw bedrijf. Kijk eens met een blog-bril naar het journaal of een populaire serie: wat is jouw mening ergens over? Wie is je favoriete personage en waarom (koppel dit bijvoorbeeld aan jouw Ideale Klant of aan een product).

Of kijk naar Moederdag bijvoorbeeld: welke trends zijn daar dit jaar voor? Of hoe hou jij je persoonlijk bezig met deze dag?

Kijk eens op welke verschillende manieren je daar jouw producten of diensten aan kunt koppelen. Dit kun je voor alle feestdagen doen!

En er zijn zat inhaakkalenders op het internet te vinden. Op deze kalenders staan allerlei grappige, serieuze en internationale dagen vermeld waar je over kunt bloggen voor jouw bedrijf.

Deze momenten kun je bijvoorbeeld gebruiken als een anekdote of inleiding voor je blogpost of om je visie erop te delen. Gebruik hier een dosis humor voor de grappige inhakers en maak je lezer aan het lachen. 

Let wel op: gebruik een inhaker en je toon op een manier die past bij je bedrijf en je doelgroep. Je wilt ze vermaken, niet laten schrikken (of erger: afstoten)!

Opdracht: Bedenk een manier (die niet voor de hand liggend is!) waarop jouw producten/diensten voor de eerstvolgende feestdag gebruikt kunnen worden. 
Schrijf daar een blog over.

Van stappenplan naar spannende ontdekkingstocht

Zie je veel stappenplannen voor een onderwerp? Wat voor andere vorm kun jij daaraan geven?
Leid je lezer niet gemoedelijk aan de hand langs alle (saaie) stappen maar stuur haar op een spannende ontdekkingsreis!

Kijk eens waar de stappen naartoe leiden: wat is het einddoel? En hoe kun jij die stappen leuker, anders, verrassender, humoristischer, uitgebreider of juist beknopter maken?

Denk out-of-your-box!

Schat-aan-blog-onderwerpen-vinden

Opdracht: Maak een simpel stappenplan voor een product/dienst en werk elke stap verrassend uit. Niet simpelweg uitschrijven maar bedenk iets unieks!

Van simpel product naar allerlei (onverwachte) toepassingen

Elk product en elke dienst is op verschillende manieren te gebruiken.

Brainstorm eens verrassende toepassingen waarvoor jij denkt dat jouw product of dienst gebruikt kan worden. Wees creatief, het hoeft (nog!) geen werkelijkheid te zijn.

Geef je lezers (en wie weet jezelf) nieuwe inzichten en laat jezelf zien als creatieve denker!

Opdracht: Neem één van je producten of diensten en bedenk een toepassing waar hij nu nog niet voor gebruikt wordt, maar die wel mogelijk is. 
Werk dat idee uit tot een blog.

Een kijkje achter jouw schermen

Durf persoonlijk te zijn. Want je bedrijf dat ben jij. En jij bent een persoon met normen, waarden, interesses en een leven wat bestaat uit je bedrijf en je privé.
Neem dat mee, waar dat relevant is voor wat je wilt vertellen. Een leuke anekdote kan namelijk een fantastische en persoonlijke blog zijn.

Via dit soort blogs leren je (wannahave) klanten de persoon achter het bedrijf beter kennen.

Neem je lezers mee in een kijkje achter jouw schermen. Vertel ze hoe jij te werk gaat voor een bepaalde dienst. Of welke doodles je tekent wanneer je zit te bellen (doodles zijn een teken van creativiteit!).

Heb je een bepaalde dagroutine die je super productief maakt? Of misschien werk je het beste bij een afspeellijst vol keiharde rock op Spotify!

Vertel je lezers daarover, neem ze mee op een inkijkje in jouw bedrijf. Inspireer hen met jouw tips en tricks.

Opdracht: Beschrijf een grappig/serieus/schokkend moment uit je leven en gebruik dat als inleiding naar een blogpost die relevant is voor je bedrijf.

Blog onderwerpen vinden geef een kijkje in je werkdag

Pas op: de ideeën gaan bubbelen!

Als het goed is, heb je nu een flinke dosis inspiratie voor je komende blogs! Met deze lijst ga je lekker aan de slag.
Eenmaal op stoom zul je merken dat nog meer blog onderwerpen vinden steeds gemakkelijker gaat.

De opdrachten zijn simpele oefeningen om anders naar bloggen te kijken. Je krijgt er geen punten voor, maar ze helpen wel je creativiteit op gang.
En de ene opdracht zal je meteen inspiratie geven terwijl de andere het zwarte gat weer opent…dat is oké! Sla die gewoon over en focus je op degene die je wel inspireren. Succes!

Wees niet bang om iets helemaal nieuws te gaan bedenken en denk dus vooral out-of-your-box; verras je lezers (en jezelf)!

Laat alle bubbels vol inspiratie je helpen om blog onderwerpen te vinden

TIPPIE: Zit je toch nog een beetje (erg) vast in het zwarte gat waarin je inspiratie is opgezogen?
Ik help je eraan ontsnappen door met je mee te brainstormen!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geverifieerd door MonsterInsights