Een zakelijke blog schrijven voor je online vindbaarheid…klinkt lastig hoeft het niet meer te zijn! Hier vind je een stappenplan dat je aan een vliegende start helpt. Zodat jij vrolijk van blog-idee naar blogpost huppelt. Mét tips voor AI-hulp.
Wat heb je nodig om een zakelijk blog te beginnen?
Heel veel moeilijke, dure dingen.
GRAPJE!!
Om je zakelijke blogs te schrijven, hoef je helemaal niets extreem duurs te doen!
Blog benodigdheden:
- Een website met blogmodule
- Pen en papier, Word of Google Docs
- Doorzettingsvermogen
- Een Pippi-mentaliteit: je hebt het misschien nog nooit gedaan, maar je kunt het vast en zeker!
Laten we beginnen met het leukste deel!
Simpel stappenplan om je zakelijk blog te schrijven
13 stappen lijken misschien op het eerste gezicht een beetje veel, maar het zijn kleine stapjes. Stappen die je tussendoor ‘eventjes’ kunt doen, wanneer je agenda het toelaat of wanneer je een momentje rust hebt.
Tip: maak een checklijst voor jezelf, waarin je elke keer als je een stapje voltooid hebt, een dikke vink zet. Geloof me, dat werkt enorm motiverend en WHOOHOO-opwekkend 🙂
1. Bedenk een onderwerp
Maak het jezelf niet te moeilijk en begin met een onderwerp waarover je direct heel veel te bedenken weet. Voor inspiratie kun je deze blog lezen.
Kies 1 onderwerp en laat je niet verleiden door je kennis-tsunami om alles wat je weet in die ene blog te schrijven.
Zie je blogpost als een Q&A: je bezoeker heeft een vraag die jij helder en to the point hier beantwoordt.
2. Denk na over zoekterm
Maak een lijst met woorden waarvan jij denkt/weet welke je doelgroep zal gebruiken om te zoeken naar jouw onderwerp. Check deze dan in Google Search en een zoekwoordenhulp (bv. Ubersuggest of Keywordplanner van Google Ads)
Maak je zoekwoorden niet te breed (d.w.z. een enkelvoudige term zoals ‘boeken’). Op zo’n shorttail keyword zit een bak concurrentie (die jij nog niet aankunt als je net begint). En het vertelt niets over de inhoud van je blog (zoekintentie).
Gebruik jouw gekozen zoekterm een aantal keren in koppen en de tekst. Check in je Yoast plug-in hoe je het doet.
3. Stel het doel van je blogbericht vast
Wat wil je bereiken met je zakelijke blog? Dat kan voor elk blogbericht weer anders zijn. Denk hierbij aan abonnees krijgen voor je nieuwsbrief, een nieuw product of dienst promoten, etcetera.
Met dit doel in je achterhoofd weet je hoe je de blogpost vorm moet geven. Ik schrijf hier meer over in de blog ‘Zakelijk bloggen: het doel van je blogpost“.
Door goed na te denken over het doel van je blogbericht heb je vaak ook al je CTA (call to action) te pakken (stap 4)!
4. Bedenk een activerende CTA voor je bericht
Wat wil je dat de lezer gaat doen wanneer hij of zij klaar is met lezen? Waar wil je dat hij of zij heengaat op jouw website? Stuur hem of haar daarnaartoe met een simpele knop of link!
Denk hierbij aan acties, zoals: Laten we kennismaken, Neem contact op, Een beller is sneller, Koop nu. Probeer eens of je daar verrassend mee uit de hoek kunt komen, zonder vaag te worden 😉
{Mijn CTA voor deze blog (helemaal onderaan) is om contact met mij op te nemen wanneer je hulp bij het bloggen nodig hebt of liever uitbesteedt aan mij }
5. Schrijf je zakelijke blog uit in bullet points en koppen.
Zet in korte steekwoorden/zinnen je blogpost uiteen. Dit zal je leidraad voor straks zijn. Denk eraan om je zoekwoord regelmatig terug te laten komen in koppen en tekst!
Op deze manier kun je je gedachten en informatie ordenen en rondschuiven, tot het lekker loopt.
Ook krijg je hiermee een goed beeld of je daadwerkelijk antwoord geeft op die ene vraag of er toch allerlei extra (voor deze blogpost niet relevante) kennis in zet.
6. Schrijf de hele tekst ‘ruw’ uit
Dit is de eerste ruwe opzet van je zakelijke blog, gebaseerd op je bullet points uit nummer 5.
Schrijf, schrijf, schrijf en bewaar je delete en backspace nog eventjes. Dat komt straks wel; eerst je hele verhaal typen, dat is belangrijk hier!
7. Leg even weg voor een frisse blik
Drink een kop koffie, ga wandelen, verkoop online wat producten of diensten en laat je blogbericht gewoon even helemaal los.
Er even helemaal bij wegstappen, zorgt ervoor dat je er straks met een veel frissere blik weer naar kunt kijken. Je ‘ziet’ dan eerder/beter wat je nog wilt herschrijven.
8. Herlees en herschrijf tot je zakelijke blogpost lekker leest
Haal woorden of zinnen weg die overbodig zijn, controleer je spelling en grammatica en voel of je tekst lekker leest. Laat eventueel iemand anders lezen en beoordelen.
Perfectie is nergens voor nodig! Zeker als het je eerste zakelijke blog is, dan mag je gewoon nog lekker oefenen, proberen, ontdekken wat je anders wilt doen in nieuwe blogs.
Deze is goed genoeg voor NU.
9. Zoek of maak een foto/afbeelding
Zoek of maak een foto’s als ‘coverfoto’ (verschijnt bovenaan de blog) en een aantal om je bericht mee te versieren. Hiervoor kun je zelf foto’s maken of afbeeldingen van bijvoorbeeld Unsplash gebruiken. Let altijd wel op de gebruikersvoorwaarden van stockfoto’s!
De foto’s en afbeeldingen die je gebruikt, versterken in welke vorm dan wat je in die blog wilt vertellen. Vind de artistieke kunstenaar in jezelf 😉
Ik ga altijd met steekwoorden op speurtocht in Unsplash, tot ik iets vind waarvan ik voel dat het mijn verhaal ondersteunt.
TIP: maak je foto’s kleiner door ze bijvoorbeeld door Tinyjpg.com te halen.
10. Zet je blogtekst in je blogmodule
Kopieer en plak (of typ) je hele blogbericht in de editor van je blogmodule.
Zet ook je foto’s/afbeeldingen erin en maak het zo mooi als jij wilt.
Gebruik niet meer dan twee lettertypes (1 voor je koppen en 1 voor je tekst) zodat je jezelf niet overweldigd.
Hier geldt zeker: Keep it simple!
TIP: schrijf altijd je blogs in Word of Google Docs en bewaar ze op een handige plek op je computer. Mocht je website vastlopen of je wilt iets veranderen, dan heb je altijd het origineel veilig staan.
11. Check je Yoast-plug-in
Dit is een simpele, must-have plug-in. Helemaal onderaan je blogbericht, in je editor, kun je door de punten voor SEO lopen die Yoast al voor je heeft klaargezet. Je gekozen zoekwoord vul je in bij de “Focus keyphrase”. Voor verdere hulp kijk je even op de Yoast website en/of je leest mijn blog over de Yoast-check.
12. Tevreden? Publiceren!
Liever niet direct publiceren? Je kunt hem ook inplannen nu voor later moment. Ideaal als je meerdere blogs achter elkaar schrijft als voorraad!
13. Promoot op je social mediakanalen
Verblijd je publiek met jouw creatie! Daar heb je het tenslotte ook allemaal voor gedaan
Elke nieuwe blog is een nieuwe kans om in gesprek te komen met je doelgroep. Je social mediakanalen zijn een prima (en gratis) etalage!
Maak bijvoorbeeld een serie van korte Blog Snacks: korte stukjes kennis uit je blog, handig verkleind voor je social media-mensen.
Gefeliciteerd!!
Je eerste zakelijke blog is een feit. Dat is een feestje waard!

Help! Ideeën voor content gezocht!
Ideeën bedenken voor een content kalender kan overweldigend lijken. Met deze inspiratie vind je die content ideeën voor blog en social media!

Waar blog je over voor je bedrijf?
Waar blog je over voor je bedrijf? Het klinkt zo simpel maar het is zo moeilijk! Met een aantal punten kom je tot goede ideeën.
De voordelen van een zakelijk blog op een rijtje
- Je website is goed vindbaar in Google!
Met het verwerken van allerlei relevante zoektermen zorg je ervoor dat Google jouw zoekende doelgroep naar jouw content kan leiden. Jouw onderneming wordt bekend(er) en mensen leren jouw expertise kennen en waarderen. - Je website is actief
Door regelmatig nieuwe blogs te plaatsen, blijft jouw website voor Google relevant. Ook je publiek waardeert een consistente stroom aan unieke content van jouw hand! - Voldoende social media content
Door te bloggen over uiteenlopende onderwerpen die betrekking hebben op jouw onderneming heb je ook meteen stof tot plaatsen op je social mediakanalen: je promoot je strakke content aan een groter publiek. - Lekker positief bezig zijn met je onderneming
Zeker in deze onzekere tijden is het fijn om positief bezig te zijn met het werken aan jouw onderneming. Door te bloggen blijf je onder de aandacht bij je doelgroep. - Je publiek is je dankbaar!
Al die unieke blogposts die jij voor hen wilt schrijven, geven hen waardevolle hulp en informatie waar zij mee verder kunnen. Je bouwt een sterkere vertrouwensband op.
Als dat je nog niet overtuigd heeft om deze maand nog een zakelijk blog te beginnen, dan helpt het vast wanneer je weet dat bloggen helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn! Als je maar onthoudt dat jij een expert bent in wat jij doet; een geweldig schrijver hoef je echt (nog) niet te zijn!
Blogs schrijven met AI
Tja, anno 2025 is het een vast gegeven geworden (like it or not, persoonlijk zit ik nog steeds op de wip!), maar AI-tools zoals ChatGPT en CoPilot worden steeds meer gebruikt.
Uit mijn ervaring (tot zover) met ChatGPT heb ik een paar tips voor jouw zakelijke blog opgeschreven:
* AI gebruiken als een hulpje is prima, maar besef je goed dat de tools leren van wat ze online vinden. Het is niet bijzonder origineel en soms zelfs ronduit fout wat je aan tekst opgehoest krijgt.
* Binnen je AI-tool kun je steeds verder blijven verbeteren, zodat de tool jouw persoonlijke stem leert kennen. Benut dat! Vraag maar eens aan je tool om een ’tone of voice-document’ te maken.
* Begin je net met AI? Gebruik hem dan als sparringpartner. Stel vragen en maak opmerkingen zoals je dat ook doet in menselijke gesprekken. Er komen verrassende antwoorden tevoorschijn.
* Vraag je AI-tool eerst om zoektermen, blogonderwerpen daaruit en laat hem dan een opzet voor je maken met de juiste SEO-opbouw. Dat scheelt je een hoop werk (en mogelijk kopzorgen). Schrijf de rest van de blog zelf, met jouw kennis, ervaringen en inzichten.
Word hij zoveel mooier van! Misschien niet perfect, maar wel menselijk en mooier 🙂
* Ben je, net als ik, wat onwelwillend tegenover deze hulpmiddelen? Probeer je er wel in te verdiepen, want ze gaan niet meer weg!
* Helemaal klaar met je zakelijk blog schrijven? Laad hem dan in je tool en vraag zijn mening op basis van het gebruik van je zoekwoorden, opbouw en eventuele tips.
* Vergeet de meta-beschrijving niet! Hier kan je AI-tool je ook goed helpen, om een kort maar krachtig stukje over je blog te schrijven.
* Loopt het niet helemaal lekker (wat heel gebruikelijk is)? Verbeter dan zelf wat je anders geschreven wilt hebben.
Je zakelijk blog schrijven: stappenplan én AI tips!
Begin gewoon bij het begin, bij stap 1. Als je het bloggen net aan het leren bent, dan werkt het echt het allerbeste om het eerst helemaal zelf te doen (maar ik besef me ook dat dat de Xennial in mij kan zijn).
Ik ben ervan overtuigd dat je met al deze stappen en tips een goede (eerste) zakelijke blog kunt schrijven! Echt, je kunt het 🙂
Wil je toch liever iemand die je bij de hand neemt? Ik pak je hand enthousiast aan!
0 reacties