Wat is een blog en wat is het nut van een bedrijfsblog?

Wat is een blog en wil je daar nog aan beginnen voor jouw bedrijf, als zzp’er of kleine ondernemer? Wel, mijn lieve lezer, het nut van een eigen blog is onverminderd groot, zelfs in 2024!

Want zonder regelmatig frisse en vooral waardevolle content op je website doe je niet mee in deze tijd van online zoektochten. En daar komen blogs voor en over je bedrijf van pas. Hoe?

Let’s talk about it 🙂

Wat is een blog?

De belangrijkste vraag van deze blog is: Wat is dat nu precies, een blog?

Een blog (weblog) is een verzameling van online teksten, geschreven en gepubliceerd met als doel om de bezoeker o.a.:

  • Te informeren
  • Te vermaken
  • Te verhelderen
  • Te overtuigen
  • Iets (nieuws) te leren

Een blog is de verzamelnaam. De blogmodule zelf kan een onderdeel van je bedrijfswebsite zijn, maar je kunt ook een domeinnaam opzetten puur en alleen voor je blog. Foodbloggers, lifestylebloggers en affiliatebloggers zijn voorbeelden hiervan.

In de blog zijn al je blogposts (blogs) samengebracht. De pagina heet dan ook ‘Blog’ en de posts zijn ‘Berichten’ (in WordPress).

De Blogpagina plaats je in het menu van je website, zodat je bezoekers daar gemakkelijk vanuit elke pagina naartoe kunnen gaan.

Als bedrijf kies je ervoor om de blog op de website zelf onder te brengen. Je website is de winkel waarin al jouw koopwaar ligt uitgestald: diensten of producten.

Hier is ook alles te vinden wat een bezoeker of mogelijke klant over jou, je bedrijf en je producten/diensten wil weten.

Dit is dé ontmoetingsplek waar jij wilt samenkomen met je (mogelijke) klanten!

Wat is het nut van een blog voor je onderneming?

Een blog voor je bedrijf is een fantastische manier om jouw unieke, kennisrijke kijk op jouw bedrijf en vakgebied te geven. Want mensen (lees: bezoekers die jij graag als klant wilt ontvangen) zoeken altijd naar antwoorden of oplossingen die hun leven makkelijker, beter, efficiënter of zelfs moeilijker maken ;).

Met een blogpagina, waar jij met ‘strakke’ regelmaat een nieuwe, frisse blogpost publiceert, creëer je:

Experstatus

In je blogposts kun jij je bezoeker betoveren met je kennis, ervaring en inzichten in een probleem of vraag waar zij mee in de maag zit.

Dat probleem of die vraag is de reden waarom ze aan het Googelen is geslagen, hopend op het perfecte, snelste, slimste, meest uitgebreide antwoord op die zoekvraag.
Jij wilt natuurlijk dat Google haar dan bij jouw website op de deurmat uitzet 🙂

Vertrouwen

Jij deelt (gratis en voor niets!) waardevolle tips, tricks, weetjes en inzichten over jouw vakgebied. En die tips, tricks, weetjes en inzichten willen jouw bezoekers ontzettend graag lezen, want: die lossen hun probleem op, geven antwoord op hun prangende vraag of leren hen iets nieuws waar ze echt wat aan hebben!

En zodra zij merken dat jij echt kennis van (hun) zaken hebt, dan ontstaat daar vertrouwen. Vertrouwen dat jij weet wat ze nodig hebben én hen dat kan geven.
Zo worden bezoekers je Ideale Klanten!

Content

In de wereld van snel, veel en online vindbaar zijn, zijn blogs een ultieme manier om een goedgevulde bibliotheek van waardevolle informatie aan te leggen.
Want zonder content…gaat jouw website niet (snel) gevonden worden!

In deze blogposts kun jij namelijk allerlei zoektermen kwijt.
Dit zijn de zoekvragen die jouw hulpzoekende, wannahave klanten in de Google zoekbalk intypen, waarna Google ze overlaadt met blogs, video’s, artikelen en reclames die de zoekvraag kunnen beantwoorden.

Hier komt SEO zijn kop om de hoek steken. En nee, het is niet moeilijk maar je moet wel ‘even’ weten wat het is en hoe jij dat goed kunt uitvoeren voor jouw blogs.

Promotie

Bonus: je hebt met een blog een immer stromende bron van contentideetjes voor al je social mediakanalen!
Deel kleine stukjes, op zichzelf staande onderdelen van je blogs op je social mediakanalen en open daar ook het gesprek.

Social mediakanalen zijn je etalage, waar je ontzettend veel (kijkend) publiek mee kunt bereiken. Aan jou de taak om je blogsnacks zo vorm te geven dat die kijkende bezoeker een geïnteresseerde, mogelijke klant op je website wordt!

Wat is een blog en wat zijn de vier belangrijkste voordelen om een blog te hebben voor je bedrijf?

Wat zijn de voordelen van bloggen? Pinnen maar!

Het doel van bloggen voor je onderneming

Als zzp’er of (kleine) ondernemer is jouw blog een zakelijke blog of bedrijfsblog. Hierin deel jij alleen informatie, kennis, ervaringen, inzichten en vermaak die te maken hebben met je aanbod.

Het doel van je blogs moet van het begin af aan helder zijn: wat wil je bereiken met je blogs? Wat moeten bezoekers doen na het lezen van je blogs?
Door dit vooraf te bepalen, schrijf je altijd blogs die ertoe doen. Voor je lezer én voor jou.

Dit doel kan van alles zijn, zoals:

Meerdere blogs lezen

Door een goed intern link-systeem kun je je bezoekers moeiteloos langs allerlei voor hen interessante blogs leiden. Ze blijven daardoor langer op je website, wat Google een signaal vindt dat jouw website goed is en aan meer mensen getoond moet worden.

Contact opnemen

Als jij een bepaalde dienst, product of actie onder de aandacht wilt brengen, schrijf je daar één of meerdere blogs over.
Door in elke blog een activerende CTA (call to action) te zetten, verleid je je bezoekers tot het klikken op die link of knop.

Inzicht geven

In je blogs kun je heel krachtig jouw eigen kijk op je werk geven. Het laat zien wie jij bent als ondernemer, vakvrouw en persoon en daardoor zul je de mensen bereiken die jij als je Ideale Klant wilt hebben.

k

Inschrijven nieuwsbrief

Geef je bezoekers de mogelijkheid om zich in te schrijven op je nieuwsbrief door een link of knop in je blogpost te zetten, waarmee ze direct op de inschrijfpagina komen.
Ze hebben al gelezen wat jij te vertellen hebt en als ze dat interessant genoeg vinden, kunnen ze zich simpel inschrijven om nog meer van je te lezen.

Een blogstrategie voor het beste blog-resultaat

Een blogstrategie bepaal je vóór je onderwerpen gaat bedenken en zeker voor je gaat schrijven! Zo geef je jezelf een overzicht van wat je gaat schrijven, wanneer het af moet zijn en voor wie je het schrijft.

Met een blogstrategie voorkom je (zoveel mogelijk) schrijf-stress en -blokkades: je weet immers al wat je moet doen en voor wanneer je dit gedaan moet hebben.

Hoef je het alleen nog even te schrijven 😉

In je blogstrategie bepaal je:

  • Het doel van je blogs
  • De doelgroep voor wie je schrijft
  • Welke categorieën passen bij jouw bedrijfsblog
  • Welke onderwerpen daarbinnen vallen
  • Hoe vaak je een blog gaat publiceren
Wat is een blog zonder blogstrategie erachter? Volg deze stappen voor je begint met schrijven!

Kies een niche

Een niche is een specifiek onderwerp waarmee jij je bezoekers gaat overdonderen, verheugen en verblijden met jouw kennis.

Door voor een niche te kiezen, bouw je autoriteit op voor dat onderdeel van je vakgebied. Met een blog in een niche betekent dat dat Google je zal gaan zien als een belangrijke website om te vertonen wanneer er vragen komen over dat onderwerp.

Redenen om een niche voor je blog te kiezen

Door te kiezen voor een niche laat je niet al het andere vallen! Het betekent alleen dat je (tijdelijk) je volledige online focus gaat leggen op autoriteit worden op dat onderdeel.

Gelukt?
Dan ga je uitbreiden naar de volgende 🙂

 

Het wil ook niet zeggen dat bezoekers denken dat jij ‘alleen maar daarvan’ bent. Ze zijn al op je website dus ze kunnen overal naartoe gaan waar ze willen! Jij kunt dat sturen door te werken met interne linken naar andere blogs maar zeker ook naar dienst- of productpagina’s.

Wat is een blog en is het de moeite waard?

Je blog is dus je eigen bibliotheek gevuld met jouw kennis, ervaring en inzichten. Hier laat jij je bezoekers zien dat jij hun pijnen en verlangens, dromen en wensen begrijpt én hoe jij ze kunt helpen!

Door goed te luisteren naar je doelgroep (via gesprekken, social mediareacties, zoekopdrachten in Google) leer jij exact waar zij naar op zoek zijn. Geef ze dat!

Zonder content is je website gewoon niet belangrijk voor Google, en helaas, als Google dat vindt dan word je niet getoond in zoekresultaten…

Maar hoe mooi is het, wanneer jij een sprankelende blog online zet en je in je Analytics ziet dat er allemaal bezoekers langs zijn geweest?

Of dat je post op de eerste pagina van de zoekresultaten te zien is? Want dat is waar je het liefst van alles met je website wilt staan!

Bloggen doet dat voor je.

 

Hoe meer goeie blogs, hoe meer kansen om gevonden te worden.

En hoe meer bezoekers er langere tijd op je website blijven struinen, hoe mooier Google het vindt.

Wat is een blog zonder goeie onderwerpen om over te bloggen? Zo vind je die onderwerpen!

Blog jij al voor je bedrijf?

Wil jij graag wat hulp bij het bloggen voor je bedrijf? Je kunt bij mij je blogs laten schrijven, een blog check laten uitvoeren of ik help je om je blogstrategie helemaal ‘from scratch’ op te zetten.

Er is heel veel mogelijk en het is bijna allemaal aan te passen op jouw specifieke wensen, dus neem gerust geheel vrijblijvend contact met me op!

Beschrijfselen: inspiratie in je mailbox

* indicates required
Succes!

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geverifieerd door MonsterInsights