Je eigen unieke huisstijl voor je blog: zo maak jij je posts altijd herkenbaar en consistent!

Jij wilt makkelijk telkens weer een herkenbare blogpost publiceren. Door een huisstijl te gebruiken, ontneem je jezelf de tijdrovende bezigheid om iedere blog opnieuw de opmaak uit te dokteren. Het schrijven vergt al genoeg tijd; je blog publiceren moet makkelijk, snel en mooi gedaan kunnen worden!

Een huisstijl, je kent hem als ondernemer waarschijnlijk wel: hierin leg jij vast wat jouw bedrijfskleuren zijn, welke lettertypes je gebruikt, hoe je logo gebruikt mag worden, enzovoort.

Maar een huisstijl maken voor je blog is ook een fantastisch idee! Het maakt het leven van de blog-schrijvende, drukbezette ondernemer een flink stuk makkelijker! Want met die vaste stijl heb jij in no-time die prachtige blogtekst strak en herkenbaar op je website live staan. En dat wil jij toch ook?

Je blog als hét visitekaartje voor je onderneming!

Een tekst leest prettiger wanneer het niet alleen maar rijen en rijen van woordjes op het scherm (of gedrukt) zijn. Ik schreef daar eerder deze blog over (check hem vooral even wanneer je nog meer tips wilt om van je blog een leesfeest te maken!).

Maar het draait natuurlijk wel om je tekst: jij deelt een dosis informatie waar je lezer/bezoeker/(potentiële) klant baat bij heeft. Dus maak je die tekst zo mooi en fijn leesbaar mogelijk. En je zorgt er ook voor dat elke blogpost het visueel herkenbare aspect draagt van jouw onderneming:

Jouw gratis gedeelde, super waardevolle kennis is het visitekaartje voor je onderneming!

Zo maak jij een huisstijl voor je blog!

Dit hou je bij in de huisstijl voor je blog

Een huisstijl voor je blog betekent niet dat elke blogpost er exact hetzelfde uitziet: jakkes nee, dat zou saai zijn…waar het WEL voor zorgt, is dat je een super herkenbaar uithangbord online zet:

Jouw kleuren + jouw lettertypes + jouw beeldmateriaal = jouw onderneming!

Stel je voor:

Een potentiële klant is op zoek naar informatie die jij al in een blog gedeeld hebt. Via Google of social media komt die klant op dat blogbericht terecht, zonder enige kennis (nog) van jouw onderneming. Hij of zij leest die waardevolle tekst, het probleem wordt opgelost en die klant onthoudt jouw blog.

Hoe makkelijk is het dan wanneer hij of zij nogmaals een handige blog van jou tegenkomt en al meteen herkenning heeft met een eerdere, geweldig behulpzame ervaring? Dát kan waarheid worden met jouw eigen unieke blog-huisstijl!

Dus, wat hou je bij in die huisstijl? Een checklijst!

Lettertypes

Kies voor in ieder geval twee verschillende, online goed leesbare fonts: één voor je koppen en één voor je bodytekst.

H1 (titel):

  • Font
  • Grootte in px
  • Bold, Italic
  • Links, rechts of gecentreerd
  • Alles wat jij verder vindt dat jouw titel nodig heeft.

H2 t/m H6:

  • Font
  • Grootte in px (aflopend van groot naar kleiner)
  • Bold, Italic
  • Links, rechts of gecentreerd
  • Alles wat jij verder vindt dat jouw koppen nodig hebben.

Bodytekst:

  • Font
  • Grootte in px
  • Bold, Italic
  • Links, rechts, gecentreerd
  • Kleuren voor hyperlinks en accenten
  • Regelhoogte

Kleuren

Dezelfde kleuren die je overal voor jouw onderneming gebruikt, neem je ook mee in je blogposts. Zo ontstaat er een herkenbaar, consistent beeld.

De kleuren kun je gebruiken voor achtergronden, randen, schaduwen, highlights van woorden/zinnen en andere accenten.

Met een huisstijl voor je blog maak jij gemakkelijk herkenbare blogposts

Afbeeldingen

Maak je je afbeeldingen in Canva dan wil je daar ook dezelfde instellingen telkens voor gebruiken. Het maakt het voor jezelf een stuk makkelijker en sneller om je afbeeldingen te maken, want je hoeft niet iedere keer iets nieuws te verzinnen.

Ook voor je afbeeldingen hou je bij:

  • Welke lettertypes je waarvoor gebruikt
  • Welke kleuren (de # nummers) je gebruikt
  • Welke elementen je als vaste elementen gebruikt.

verandering is goed…maar blijf ook hier consistent in!

Verandering is goed! Niet te vaak, want dan verlies je je consistentie alsnog, maar kleine veranderingen is geen probleem. Soms blijkt dat iets niet werkt, of dat je smaak of stijl verandert. Dan ‘moet’ je je huisstijl voor je blog natuurlijk mee veranderen!

Hou je veranderingen accuraat bij, zodat je huisstijl document altijd up-to-date is. Vanaf het moment van verandering blijven je blogposts ook dan weer consistent; de oudere blogposts in de voorgaande huisstijl behouden hun herkenbare stijl en uiterlijk, waar je lezers al vertrouwd mee zijn.

Hoe maak je een handig document voor de huisstijl voor je blog?

Ah, de keuzes, de opties! Ga je voor digitaal, op papier, of allebei (zoals ondergetekende altijd doet…)?

Door met een digitale versie van je huisstijldocument te werken, kun je flexibel zijn: veranderingen of verbeteringen voer je simpel door, zonder dat je document daar onoverzichtelijk van hoeft te worden. 

Voor een digitale versie kun je denken aan:

  • Word
  • Excel
  • Google Docs

Ook notitieapps lenen zich prima om snel en simpel je huisstijl bij te houden. Net zo flexibel, en vaak ook op je smartphone en tablet beschikbaar. Zelf gebruik ik hiervoor vooral:

  • Evernote (voor de kleine aantekeningen)
  • Trello (op een apart bord met alle elementen handig onder elkaar)

Op papier is natuurlijk ook altijd een optie! Even niet achter je scherm werken, maar met de oude vertrouwde pen in je hand, krabbelend op papier. Een notitieboek werkt prima, is mobiel en je bent nooit afhankelijk van stroom of internet!

Veranderingen en aanpassingen in je handgeschreven document geven wel iets meer troep (geen delete en backspace, hm…), maar dat hoort ook helemaal bij het karakter van een notitieboek!

Mijn handgeschreven notities van de huisstijl van mijn blog

De huisstijl voor je blog is een handig overzicht

Ook wanneer je (wel eens) samenwerkt met anderen op je blog: jouw huisstijl geeft iedereen die op jouw blog kan werken een handig overzicht van de vaste elementen, zodat jouw blog er altijd herkenbaar uit kan zien!

Je zult merken dat je sneller en prettiger werkt wanneer je werkt met een huisstijldocument: je hoeft niet meer na te denken over futiele zaken als verschillende fonts, aantal pixels of kleuren die je kunt gebruiken.

Zie de huisstijl voor je blog vooral ook als een dynamisch document: veranderingen zijn altijd mogelijk en omdat je ze in je huisstijl bijhoudt, behoud je zelfs na veranderingen je consistente, herkenbare uitstraling!

Ga jij een huisstijl voor je blog opstellen of misschien verbeteren? Hoe ga jij het aanpakken? Laat het weten in de reacties!

Naar de blogpagina

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.