Je eigen unieke huisstijl voor je blog: zo maak jij je posts altijd herkenbaar en consistent!

Jij wilt makkelijk telkens weer een herkenbare blogpost publiceren. Door een huisstijl te gebruiken, ontneem je jezelf de tijdrovende bezigheid om iedere blog opnieuw de opmaak uit te dokteren. Het schrijven vergt al genoeg tijd; je blog publiceren moet makkelijk, snel en mooi gedaan kunnen worden!

Een huisstijl, je kent hem als ondernemer waarschijnlijk wel: hierin leg jij vast wat jouw bedrijfskleuren zijn, welke lettertypes je gebruikt, hoe je logo gebruikt mag worden, enzovoort.

Maar een huisstijl maken voor je blog is ook een fantastisch idee! Het maakt het leven van de blog-schrijvende, drukbezette ondernemer een flink stuk makkelijker! Want met die vaste stijl heb jij in no-time die prachtige blogtekst strak en herkenbaar op je website live staan. En dat wil jij toch ook?

Je blog als hét visitekaartje voor je onderneming!

Een tekst leest prettiger wanneer het niet alleen maar rijen en rijen van woordjes op het scherm (of gedrukt) zijn. Ik schreef daar eerder deze blog over (check hem vooral even wanneer je nog meer tips wilt om van je blog een leesfeest te maken!).

Maar het draait natuurlijk wel om je tekst: jij deelt een dosis informatie waar je lezer/bezoeker/(potentiële) klant baat bij heeft. Dus maak je die tekst zo mooi en fijn leesbaar mogelijk. En je zorgt er ook voor dat elke blogpost het visueel herkenbare aspect draagt van jouw onderneming:

Jouw gratis gedeelde, super waardevolle kennis is het visitekaartje voor je onderneming!

Zo maak jij een huisstijl voor je blog!

Dit hou je bij in de huisstijl voor je blog

Een huisstijl voor je blog betekent niet dat elke blogpost er exact hetzelfde uitziet: jakkes nee, dat zou saai zijn…waar het WEL voor zorgt, is dat je een super herkenbaar uithangbord online zet:

Jouw kleuren + jouw lettertypes + jouw beeldmateriaal = jouw onderneming!

Stel je voor:

Een potentiële klant is op zoek naar informatie die jij al in een blog gedeeld hebt. Via Google of social media komt die klant op dat blogbericht terecht, zonder enige kennis (nog) van jouw onderneming. Hij of zij leest die waardevolle tekst, het probleem wordt opgelost en die klant onthoudt jouw blog.

Hoe makkelijk is het dan wanneer hij of zij nogmaals een handige blog van jou tegenkomt en al meteen herkenning heeft met een eerdere, geweldig behulpzame ervaring? Dát kan waarheid worden met jouw eigen unieke blog-huisstijl!

Dus, wat hou je bij in die huisstijl? Een checklijst!

Lettertypes

Kies voor in ieder geval twee verschillende, online goed leesbare fonts: één voor je koppen en één voor je bodytekst.

H1 (titel):

  • Font
  • Grootte in px
  • Bold, Italic
  • Links, rechts of gecentreerd
  • Alles wat jij verder vindt dat jouw titel nodig heeft.

H2 t/m H6:

  • Font
  • Grootte in px (aflopend van groot naar kleiner)
  • Bold, Italic
  • Links, rechts of gecentreerd
  • Alles wat jij verder vindt dat jouw koppen nodig hebben.

Bodytekst:

  • Font
  • Grootte in px
  • Bold, Italic
  • Links, rechts, gecentreerd
  • Kleuren voor hyperlinks en accenten
  • Regelhoogte

Kleuren

Dezelfde kleuren die je overal voor jouw onderneming gebruikt, neem je ook mee in je blogposts. Zo ontstaat er een herkenbaar, consistent beeld.

De kleuren kun je gebruiken voor achtergronden, randen, schaduwen, highlights van woorden/zinnen en andere accenten.

Met een huisstijl voor je blog maak jij gemakkelijk herkenbare blogposts

Afbeeldingen

Maak je je afbeeldingen in Canva dan wil je daar ook dezelfde instellingen telkens voor gebruiken. Het maakt het voor jezelf een stuk makkelijker en sneller om je afbeeldingen te maken, want je hoeft niet iedere keer iets nieuws te verzinnen.

Ook voor je afbeeldingen hou je bij:

  • Welke lettertypes je waarvoor gebruikt
  • Welke kleuren (de # nummers) je gebruikt
  • Welke elementen je als vaste elementen gebruikt.

verandering is goed…maar blijf ook hier consistent in!

Verandering is goed! Niet te vaak, want dan verlies je je consistentie alsnog, maar kleine veranderingen is geen probleem. Soms blijkt dat iets niet werkt, of dat je smaak of stijl verandert. Dan ‘moet’ je je huisstijl voor je blog natuurlijk mee veranderen!

Hou je veranderingen accuraat bij, zodat je huisstijl document altijd up-to-date is. Vanaf het moment van verandering blijven je blogposts ook dan weer consistent; de oudere blogposts in de voorgaande huisstijl behouden hun herkenbare stijl en uiterlijk, waar je lezers al vertrouwd mee zijn.

Hoe maak je een handig document voor de huisstijl voor je blog?

Ah, de keuzes, de opties! Ga je voor digitaal, op papier, of allebei (zoals ondergetekende altijd doet…)?

Door met een digitale versie van je huisstijldocument te werken, kun je flexibel zijn: veranderingen of verbeteringen voer je simpel door, zonder dat je document daar onoverzichtelijk van hoeft te worden. 

Voor een digitale versie kun je denken aan:

  • Word
  • Excel
  • Google Docs

Ook notitieapps lenen zich prima om snel en simpel je huisstijl bij te houden. Net zo flexibel, en vaak ook op je smartphone en tablet beschikbaar. Zelf gebruik ik hiervoor vooral:

  • Evernote (voor de kleine aantekeningen)
  • Trello (op een apart bord met alle elementen handig onder elkaar)

Op papier is natuurlijk ook altijd een optie! Even niet achter je scherm werken, maar met de oude vertrouwde pen in je hand, krabbelend op papier. Een notitieboek werkt prima, is mobiel en je bent nooit afhankelijk van stroom of internet!

Veranderingen en aanpassingen in je handgeschreven document geven wel iets meer troep (geen delete en backspace, hm…), maar dat hoort ook helemaal bij het karakter van een notitieboek!

Mijn handgeschreven notities van de huisstijl van mijn blog

De huisstijl voor je blog is een handig overzicht

Ook wanneer je (wel eens) samenwerkt met anderen op je blog: jouw huisstijl geeft iedereen die op jouw blog kan werken een handig overzicht van de vaste elementen, zodat jouw blog er altijd herkenbaar uit kan zien!

Je zult merken dat je sneller en prettiger werkt wanneer je werkt met een huisstijldocument: je hoeft niet meer na te denken over futiele zaken als verschillende fonts, aantal pixels of kleuren die je kunt gebruiken.

Zie de huisstijl voor je blog vooral ook als een dynamisch document: veranderingen zijn altijd mogelijk en omdat je ze in je huisstijl bijhoudt, behoud je zelfs na veranderingen je consistente, herkenbare uitstraling!

Ga jij een huisstijl voor je blog opstellen of misschien verbeteren? Hoe ga jij het aanpakken? Laat het weten in de reacties!

Opdracht: Voer een kernwoord van je bedrijf in op Google met een spatie erachteraan (geen enter).
Wat voor suggesties worden gegeven?

Wat vragen mensen aan jou?

Blog onderwerpen vinden door naar vragen te luisteren

Ga in op vragen en opmerkingen.
Niet iedereen zal begrijpen wat jij doet of waarom je dat doet. En dat is prima, want dat geeft jou een kans om erover in gesprek te gaan.
Zo krijg je een goed inzicht in hoe ‘buitenstaanders’ naar jouw werk en bedrijf kijken. Deze gesprekken kun je omzetten in blogposts.

Welke vragen of opmerkingen ga jij beantwoorden op jouw geheel eigen, frisse wijze?

Opdracht: Probeer tijdens een gesprek over jouw bedrijf onderwerpen om over te bloggen eruit te vinden.
Schrijf ze allemaal op.

Actualiteit

Nieuwe dingen en momenten van hypes kunnen heel leuke blogposts worden. Blijf alert op een hype of actualiteit die past bij jouw bedrijf. Kijk eens met een blog-bril naar het journaal of een populaire serie: wat is jouw mening ergens over? Wie is je favoriete personage en waarom (koppel dit bijvoorbeeld aan jouw Ideale Klant of aan een product).

Of kijk naar Moederdag bijvoorbeeld: welke trends zijn daar dit jaar voor? Of hoe hou jij je persoonlijk bezig met deze dag?

Kijk eens op welke verschillende manieren je daar jouw producten of diensten aan kunt koppelen. Dit kun je voor alle feestdagen doen!

En er zijn zat inhaakkalenders op het internet te vinden. Op deze kalenders staan allerlei grappige, serieuze en internationale dagen vermeld waar je over kunt bloggen voor jouw bedrijf.

Deze momenten kun je bijvoorbeeld gebruiken als een anekdote of inleiding voor je blogpost of om je visie erop te delen. Gebruik hier een dosis humor voor de grappige inhakers en maak je lezer aan het lachen. 

Let wel op: gebruik een inhaker en je toon op een manier die past bij je bedrijf en je doelgroep. Je wilt ze vermaken, niet laten schrikken (of erger: afstoten)!

Opdracht: Bedenk een manier (die niet voor de hand liggend is!) waarop jouw producten/diensten voor de eerstvolgende feestdag gebruikt kunnen worden. 
Schrijf daar een blog over.

Van stappenplan naar spannende ontdekkingstocht

Zie je veel stappenplannen voor een onderwerp? Wat voor andere vorm kun jij daaraan geven?
Leid je lezer niet gemoedelijk aan de hand langs alle (saaie) stappen maar stuur haar op een spannende ontdekkingsreis!

Kijk eens waar de stappen naartoe leiden: wat is het einddoel? En hoe kun jij die stappen leuker, anders, verrassender, humoristischer, uitgebreider of juist beknopter maken?

Denk out-of-your-box!

Schat-aan-blog-onderwerpen-vinden

Opdracht: Maak een simpel stappenplan voor een product/dienst en werk elke stap verrassend uit. Niet simpelweg uitschrijven maar bedenk iets unieks!

Van simpel product naar allerlei (onverwachte) toepassingen

Elk product en elke dienst is op verschillende manieren te gebruiken.

Brainstorm eens verrassende toepassingen waarvoor jij denkt dat jouw product of dienst gebruikt kan worden. Wees creatief, het hoeft (nog!) geen werkelijkheid te zijn.

Geef je lezers (en wie weet jezelf) nieuwe inzichten en laat jezelf zien als creatieve denker!

Opdracht: Neem één van je producten of diensten en bedenk een toepassing waar hij nu nog niet voor gebruikt wordt, maar die wel mogelijk is. 
Werk dat idee uit tot een blog.

Een kijkje achter jouw schermen

Durf persoonlijk te zijn. Want je bedrijf dat ben jij. En jij bent een persoon met normen, waarden, interesses en een leven wat bestaat uit je bedrijf en je privé.
Neem dat mee, waar dat relevant is voor wat je wilt vertellen. Een leuke anekdote kan namelijk een fantastische en persoonlijke blog zijn.

Via dit soort blogs leren je (wannahave) klanten de persoon achter het bedrijf beter kennen.

Neem je lezers mee in een kijkje achter jouw schermen. Vertel ze hoe jij te werk gaat voor een bepaalde dienst. Of welke doodles je tekent wanneer je zit te bellen (doodles zijn een teken van creativiteit!).

Heb je een bepaalde dagroutine die je super productief maakt? Of misschien werk je het beste bij een afspeellijst vol keiharde rock op Spotify!

Vertel je lezers daarover, neem ze mee op een inkijkje in jouw bedrijf. Inspireer hen met jouw tips en tricks.

Opdracht: Beschrijf een grappig/serieus/schokkend moment uit je leven en gebruik dat als inleiding naar een blogpost die relevant is voor je bedrijf.

Blog onderwerpen vinden geef een kijkje in je werkdag

Pas op: de ideeën gaan bubbelen!

Als het goed is, heb je nu een flinke dosis inspiratie voor je komende blogs! Met deze lijst ga je lekker aan de slag.
Eenmaal op stoom zul je merken dat nog meer blog onderwerpen vinden steeds gemakkelijker gaat.

De opdrachten zijn simpele oefeningen om anders naar bloggen te kijken. Je krijgt er geen punten voor, maar ze helpen wel je creativiteit op gang.
En de ene opdracht zal je meteen inspiratie geven terwijl de andere het zwarte gat weer opent…dat is oké! Sla die gewoon over en focus je op degene die je wel inspireren. Succes!

Wees niet bang om iets helemaal nieuws te gaan bedenken en denk dus vooral out-of-your-box; verras je lezers (en jezelf)!

Laat alle bubbels vol inspiratie je helpen om blog onderwerpen te vinden

TIPPIE: Zit je toch nog een beetje (erg) vast in het zwarte gat waarin je inspiratie is opgezogen?
Ik help je eraan ontsnappen door met je mee te brainstormen!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geverifieerd door MonsterInsights