9 Tips om van jouw blog een aantrekkelijk leesfeest te maken!

Ellenlange stukken tekst, geen onderbrekingen, geen opsmuk…Wanneer een bezoeker je blog opent en alleen maar woorden, woorden, woorden ziet, haakt hij of zij naar alle waarschijnlijkheid meteen af. Zonder de moeite te nemen om te beoordelen of de gepresenteerde tekst goed aansluit bij de zoekopdracht.

Zo’n overdosis aan tekst jaagt lezers weg; ze zijn op voorhand al te moe om te beginnen met lezen.

En wees eens eerlijk: zou jij zo’n blogpost lezen?

Wat maakt een blog aantrekkelijk om te lezen?

Wat een blog (en eigenlijk elke tekst!) aantrekkelijk maakt om te lezen, is een beetje speelsheid en ruimte voor ademen! Een tekst hoort niet overweldigend of intimiderend aan te voelen; je moet er juist energie van krijgen. Maar hoe bereik je dat? 

Zo maak jij je blog aantrekkelijk om te lezen:

  • De tekst is opgedeeld in makkelijk leesbare, overzichtelijke stukken.
  • Er staan duidelijke koppen boven elk van die stukken, zodat je weet wat er komen gaat.
  • De langere stukken tekst is van elkaar gescheiden door witregels, wat ervoor zorgt dat er lucht in komt.
  • En belangrijker nog: je illustreert je tekst!

9 tips om jouw blog spicy en super aantrekkelijk om te lezen te maken!

Er zijn veel manieren om van iedere blog een leesfeest te maken. En het leukste is: je kunt ze allemaal proberen! Het houdt het bloggen leuk voor jezelf en je verrast je lezer ermee.

Kies per blog een of een paar tips om je blog ‘up te spicen’ en zie het verschil dat je ermee maakt. Begin met deze 9 tips vandaag nog met jouw blog aantrekkelijk te maken voor je lezers!

1. Infographics

Infographics brengen informatie over door middel van beeld en een minimum aan tekst; het draait echt om de verzameling afbeeldingen die samen een proces of gebeurtenis uitleggen aan de ontvanger. Het zijn bijna altijd geïllustreerde posters van elkaar opvolgende beelden met enkele woorden ter verduidelijking, die leuk & leerzaam zijn om te bekijken.

En omdat het grotendeels afbeeldingen zijn, nemen onze hersenen ze veel makkelijker op dan wat we lezen in een tekst! Een super leuke en handige manier om je blog aantrekkelijk te maken dus.

Wat kun jij ermee?

  • Een stappenplan kort en krachtig uitleggen.
  • Een proces wat jij uitvoert of begeleidt uitbeelden.
  • Oorzaak en gevolg duidelijk maken.
  • En nog zoveel meer! (Bijna) alles wat je bedenkt, kun je vertalen naar een infographic.

Een infographic kun je laten maken door een grafisch ontwerper of je probeert het zelf!

In Canva (zelfs in de gratis versie!) kun je sjablonen genoeg vinden om een leuke infographic makkelijk op te zetten. Alles is een sjabloon is aan te passen aan je eigen kleuren, stijl en tekst. Daarom zeg ik: gewoon proberen en spelen met alle functies van Canva!

Even geen inspiratie? Pinterest biedt uitkomst met een enorme keuze aan ideeën om je infographic vorm te geven en op te bouwen.
Maar onthoud: inspiratie opdoen is TOP, kopiëren niet! Maak er echt je eigen ontwerp van.

Maak eerst een plan voor je infographic!

Voor je begint aan het daadwerkelijk maken van je infographic stel je er eerst een plan voor op:

  • Wat wil je uitbeelden?
  • Welke informatie heb je daarvoor nodig?
  • Hoe kun je dit zo beknopt mogelijk verwoorden?
  • Welke afbeeldingen geven hier het best vorm aan?

TIP!
Een infographic is ontzettend leuk en handig om op Pinterest te delen! Deze zoekmachine kan je veel zichtbaarheid opleveren.

Voorbeeld van een Canva infographic naar een aangepast ontwerp:

Originele Canva Infographic

Originele infographic in Canva

Content kalender Infographic

Mijn simpele infographic voor een blogpost

2. Afbeeldingen

Afbeeldingen zijn alle beeldmateriaal die jij gebruiken kunt om je blogpost kracht bij te zetten. Ik verwijs ook hiervoor weer naar Canva, want dat gebruik ik zelf ook! Je kunt daarin zoveel verrassende en verschillende afbeeldingen maken, zonder dat je moeilijke dingen hoeft te leren. Easy dus om je blog zo aantrekkelijk mogelijk te maken!

Een afbeelding maken in Canva doe je op basis van een bepaald formaat. Binnen het programma zijn er tal van sjablonen waar je uit kunt kiezen, maar je kunt ook je eigen formaat aangeven. 
Ik gebruikte al jaren het formaat 800 px bij 500 px, maar recentelijk ben ik overgestapt op 1200 px bij 800 px. Iets grotere bestanden, maar iets scherper in weergave.

De eerste keren dat ik Canva gebruikte, heb ik meerdere proefexemplaren van allerlei onderwerpen gemaakt. Gewoon om te leren hoe het programma werkt, wat je er allemaal mee kunt, wat er allemaal in zit.

Je kunt een afbeelding maken op basis van kleur, vorm en tekst, maar je kunt er ook een foto (eigen materiaal of stockfoto) voor gebruiken. Werk met je eigen huisstijlkleuren, lettertypes en hou vast aan dezelfde lay-outs, dan ontstaat er bijna vanzelf een herkenbare eigen stijl!

Maak afbeeldingen in gelijke stijl voor je blog, voor je social media updates, voor je Pinterest Pins en offline media, want dat helpt je herkenbaarheid enorm!
Wanneer je dit per blog zoveel mogelijk tegelijk doet, dan blijft het een overzichtelijke taak en heb je meer consistentie in je afbeeldingen. Dit noemen we ‘batchen’ van taken.

3. Lettertypes

Om je blog aantrekkelijk te maken, kun je variëren met de lettertypes. De meeste bedrijven hebben een vaste huisstijl, waarin ook lettertypes voor online weergaven zijn opgenomen. Heb je dat nog niet? Het is nu een goed moment om met je huisstijlgids te beginnen!

Misschien schieten ze je nu meteen te binnen: die leuke quotes in verschillende letterstijlen, vaak gedaan in handlettering. Ze zorgen voor een speels effect wat een interessante onderbreking is om te lezen. Let er alleen wel heel goed op dat je tekst ook te lezen valt in bepaalde lettertypes! Vooral de zogenaamde handgeschreven fonts zijn soms zo krullerig dat ze nagenoeg onleesbaar zijn. En onleesbaarheid maakt je blog niet aantrekkelijk…

In je blog kun je heel leuk werken met verschillende lettertypes en groottes:

  • De tussenkoppen van je tekst mogen er best flink uitspringen, want dat helpt je lezer bij het snel scannen van je tekst. En het ziet er gewoon superleuk uit!
  • Heel simpel maar heel effectief: gebruik eens Bold om woorden of zinnen extra op laten vallen. Vooral in een serieuze tekst werkt deze techniek goed: het is niet storend of te speels. Ook Italic geeft extra diepte aan je tekst. Of gebruik ze samen: Bold Italic!
  • De kleur van je lettertype kan ook helpen om je tekst levendig en interessant te maken. Gebruik ze met beleid en telkens dezelfde kleur voor dezelfde functie.

Waar je rekening mee moet houden:

  • Gebruik je verschillende lettertypes hou het dan bij een beperkt aantal en gebruik hetzelfde lettertype telkens voor dezelfde functie!
    Dus niet het lettertype van je kop de ene keer voor een kop gebruiken en verderop in je tekst om een quote uit te lichten. Dit werkt verwarrend voor je lezer, want die leert al heel snel een lettertype herkennen voor een bepaalde functie.
  • Het staat ontzettend rommelig en druk wanneer je teveel lettertypes door je tekst strooit. Hou het daarom bij twee tot drie lettertypes en gebruik die consequent.
  • Met kleuren voor je lettertypes moet je er goed om denken dat niet alle kleuren goed leesbaar zijn op een scherm! Ook de kleur van je achtergrond bepaalt mede welke kleuren je wel of niet kunt gebruiken.
    Over het algemeen zijn zachte en lichte tinten niet of slecht leesbaar.
Met twee fonts is het prettig blog lezen
Kies twee contrasterende fonts voor je blog

4. Foto’s

Natuurlijk wil jij ook de mooiste, leukste en beste foto’s om je blog op te luisteren! Foto’s zijn een geweldige manier om je blog ontzettend aantrekkelijk te maken. Het aantal foto’s wat je plaatst, is helemaal jouw eigen keuze. En een blog aantrekkelijk maken, is grotendeels jouw eigen smaak. Aangevuld met goede tips voor design en lay-out!

Een mooie of verrassende foto kan je lezer ook aansporen om je blog verder te lezen. De uitgelichte afbeelding (de foto die als hoofdfoto bij je blog te zien is) moet je lezer verleiden om verder te lezen, om die blog te openen.

Door een verrassende foto te gebruiken, kun je zijn of haar interesse wekken: wat heeft die foto te maken met die titel?! Wat is het verhaal hierachter?

Een hele mooie, strakke foto kan de lezer in het hart raken waardoor hij of zij verder wil lezen, wil weten waar die mooie foto mee te maken heeft en wie hem heeft gemaakt.

Voor al je foto’s geldt: de kwaliteit moet in ieder geval scherp zijn.

Ik zal heel eerlijk zijn, ik vind het heel moeilijk om zelf strakke, scherpe foto’s te maken! Maar na een cursus en gewoon proberen en blijven oefenen weet ik zeker, dat ik en ieder ander daar steeds beter in kan worden!

Het verschil in fotokwaliteit door de jaren heen is zeker ook een leuke reis om te volgen, dus wees niet bang om je eigen foto’s te gebruiken. Niemand begint ten slotte perfect.

Lukt het echt niet of heb je geen inspiratie of geen tijd om die ene foto te maken?

Check dan een (gratis) stockfoto website! Ik gebruik zelf Unsplash, want wat een enorme keuze aan foto’s en stijlen en thema’s is daar te vinden!

Lees absoluut wel goed de voorwaarden van gebruik voor (gratis) stockfoto’s.

TIP 1!

Vergeet niet je foto’s te verkleinen voor je ze naar je mediabibliotheek van je website brengt!
Met een (te) groot fotobestand maak je je blog niet aantrekkelijk: het trage laden zorgt juist voor irritatie en het vermindert de gebruikservaring. En laat die nu juist hoog op het lijstje van nieuwe aanpassingen van Google staan!

Grote foto’s en foto’s die je voor je achtergrond wilt gebruiken, hoeven niet groter te zijn dan 500kB.
Alle andere afbeeldingen probeer je onder 300 kB aan grootte te houden.
Daarna kun je hem nog door een online tool als Tinyjpg.com halen of gebruik een plug-in zoals Smush.

TIP 2!

Volgens web.dev worden afbeeldingen in JPEG2000 sneller geladen afbeeldingen in JPEG en PNG. Probeer daar dus op te letten wanneer je een afbeelding gaat downloaden; je kunt vaak het gewenste formaat zelf aanpassen!

5. Designelementen in je blogmodule

Binnen je blockeditor (hetzij WordPress of bijvoorbeeld Divi, de builder die ik gebruik) heb je ook veel mogelijkheden om je hele blog uniek te stylen. Om een herkenbare stijl te creëren, hou je het liefst wel een aantal vaste designelementen aan, maar voel je vrij om te experimenteren!

Een aantal van mijn favoriete designelementen in Divi zijn waar ik mijn blog aantrekkelijk mee maak, zijn:

  • Blurbs:
    Dit zijn elementblokken opgebouwd uit een titel, een afbeelding en een tekst (van boven naar beneden gezien). Ze zijn ideaal om bijvoorbeeld gerelateerde blogposts onder een blogpost te tonen.
  • Randen:
    Binnen Divi kan ik blokken een rand geven. Dit zorgt ervoor dat ze echt even in het oog springen, zonder dat er opvallende of overheersende elementen gebruikt worden.
  • Achtergrondkleur:
    Een blok met tekst kun je ook een (enigszins) afwijkende kleur van de rest van je achtergrond geven. Ook hiermee zorg je ervoor dat dit blok meer in het oog springt dan de rest van je tekst. Handig voor bijvoorbeeld een instructie bij een handeling of misschien een leuke anekdote naar aanleiding van het onderwerp.

Bekijk je blockeditor goed, stel een oefenblogpost op en probeer eens uit wat je allemaal kunt maken ermee.
En bedenk je ook, dat je geen fouten kunt maken! Je kunt leren en veranderen, want niets staat in steen gebeiteld. Bevalt een bepaald designelement niet? Dan vervang je hem gewoon. Simpel!

Voorbeelden van Blurbs met randen:

Verhalen vertellen: begin met je basisverhaal

Verhalen vertellen: open de deur naar het hart van je onderneming

Verhalen emotioneren en zetten aan tot actie. Die actie heb jij in de hand door de verhalen die je vertelt. Welke verhalen vertel jij?

Promoot je blog op social media door blog snacks te gebruiken

Promoot je blog op social media: serveer lekkere blog snacks!

Hoe promoot jij je blog op social media? Met blog snacks maak je kleinere stukjes waardevolle tekst om je publiek te veroveren! Ontdek hoe en lees verder.

6. Lijstjes

Niet alleen doen lijstjes het goed als titel (handige tip!) maar ze werken ook heel goed in je blogpost! Door een lijst te maken, genummerd of ongenummerd, maak je een heel makkelijk te scannen en zeer overzichtelijk deel van je tekst. Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen graag blogs met lijstjes lezen (listicles), dus gebruik ze zeker om ook jouw blog hiermee aantrekkelijk te maken!

Het oog wordt er automatisch naartoe getrokken en het leest heel prettig. Aan de hand van de steekwoorden van de lijst (of de punten) kan je lezer snel inschatten waar de lijst over gaat en beoordelen welke onderdelen hij zeker wil lezen.

Een duidelijker voorbeeld dan deze lijst kan ik niet geven 😉

Je kunt voor je lijst een ongenummerde opsomming maken door er bullets, sterren of streepjes voor te zetten.

Een genummerde lijst wordt verdeeld door middel van cijfers of letters.

Wanneer je geen bepaalde structuur in je lijst (nodig) hebt, kun je kiezen voor ongenummerd. Bestaat je lijst echter uit stappen die elkaar opvolgen bijvoorbeeld dan is een genummerde lijst de betere oplossing. Je wilt het je lezer zo gemakkelijk mogelijk maken!

Lijstjes en social media

Lijstjes doen het ook goed in afbeeldingen voor je social mediapromoties van je blogposts. In de begeleidende tekst kun je dan eventueel nog een korte toelichting geven, maar dat is met een lijst lang niet altijd nodig. Zo heb je lekker snel een goede social mediapost!

Maak je afbeelding wel verfrissend opvallend, want social media (vooral Instagram) draait natuurlijk vooral om het visuele aspect! Met een opvallende afbeelding of foto heb je sneller de aandacht van de scrollende voorbijganger.

Voorbeeld van een lijstje als Instagram post:

Met lijstjes maak je je blog aantrekkelijk om te lezen!

7. CTA boxen

Elke blogpost heeft een CTA (Call To Action) nodig: dat vertelt je bezoeker namelijk exact wat jij van hem of haar verwacht wanneer ze op je blog zijn beland. En jij maakt die stap nemen zo makkelijk mogelijk!

Een CTA kan van alles zijn, maar is (bijna) altijd afhankelijk van het doel of onderwerp van je blogpost. Het kan variëren (per blogpost) van “Inschrijven nieuwsbrief” tot “Koop vandaag nog!”. En alles daar tussenin.

Je kunt je CTA in je tekst verwerken door bijvoorbeeld het laatste stuk tekst een enthousiasmerende CTA te maken, maar het kan ook een afbeelding met link midden in je tekst zijn. Aan jou de keus en wederom: proberen is leuk!

In Canva kun je natuurlijk allerlei leuke varianten van je CTA’s maken. Zelf heb ik een aantal gelijken gemaakt voor al mijn diensten. Maar je kunt ook een unieke afbeelding maken per blogpost.

Vergeet vooral de interne link niet naar de volgende stap die je wilt dat je lezer gaat doen, anders heeft je CTA weinig tot geen zin…

Om je CTA box te laten opvallen, kun je hem een opvallende (maar wel op je website passende kleur!) geven. Persoonlijk gruwel ik van die extreem harde kleuren die sommigen gebruiken om iets extra aandacht te geven, maar: het is jouw website, jouw blog dus doe wat jij mooi vindt!

Zorg ervoor dat je CTA box compact is en goed leesbaar. Verwijs naar 1 product, dienst of pagina anders kun je niet een link erin plaatsen.

Voorbeeld van een CTA box:

Voor het schrijven van blogteksten neem je contact op met De Beschrijfster

Mijn CTA voor deze blogpost! Neem contact met mij op via deze link of kijk verder op mijn pagina ‘Blogteksten‘. Wees welkom!

8. Galerij

Een galerij is een visuele presentatie van andere zaken van jouw website en blog die je bezoeker interessant zal vinden! Door het zo makkelijk en visueel mogelijk aan te bieden, zal je bezoeker sneller doorklikken en nog meer van jouw geweldige content vinden. En dat wil je!

Jij wilt dat je bezoeker langer op je website blijft, meerdere pagina’s bezoekt en meerdere interne links aanklikt. Zo leert je bezoeker jou heel goed kennen als ondernemer en expert en Google zal jouw website een steeds betere ranking geven omdat hij relevant en goed bezocht en gebruikt wordt.

Ideeën voor je galerij:

  • Gerelateerde blogposts
  • Je meest recente blogposts
  • Reviews van klanten
  • Een overzicht van je Instagram feed
  • Een overzicht van je Pinterest borden

Maak van je gerelateerde of recente blogposts een korte samenvatting met de uitgelichte afbeelding van die posts en zet ze in galerijvorm onderaan je blogpost. Wanneer je bezoeker klaar is met lezen en nog meer van jou wil lezen, kan hij of zij heel makkelijk klikken en verdergaan!

Reviews geven je bezoeker een gevoel van vertrouwen: anderen zijn hem of haar voorgegaan en die hebben hun eerlijke mening over het product of de dienst gegeven. De beslissing om jou in te schakelen wordt weer een stapje kleiner voor je bezoeker!

Voorbeeld van een Instagram post galerij:

9. Digitale tekeningen

Met een digitale app als Procreate kun je tekeningen maken die meteen al een digitaal bestand zijn. Dit maakt het zoveel makkelijker om ze te exporteren naar je website media, maar je kunt ze ook gebruiken in Canva.

Door zelf je tekeningen te maken, weet je 100% zeker dat ze uniek en alleen van jou zijn. Het enige wat je nodig hebt, is Procreate, een IPad en de wens om zelf te tekenen. The Sky Is The Iimit!

Door een consistente uitstraling in je tekeningen te leggen, draagt het weer bij aan de herkenbaarheid van jouw onderneming, van je merk! Gebruik je huisstijlkleuren, of in ieder geval hetzelfde kleurenpalet voor al je tekeningen die je voor je onderneming wilt gaan inzetten, dan horen ze ook echt bij elkaar.

Begin klein, dat doe ik ook!

Zelf tekenen voor je onderneming is een tijdsbesteding apart: je moet het misschien (weer) in de vingers krijgen, maar als je het echt leuk vindt dan lukt dat wel. En is het niet geschikt om voor je onderneming te gebruiken, dan heb je wel een nieuwe ontstress-methode geleerd, waar je heel veel plezier aan kunt hebben! Zie, je kunt niet verliezen 😉

Tekenen kan ik wel, vond ik vroeger heerlijk om te doen. Hoe ouder ik werd, hoe minder tijd ik er aan besteedde…van tijd tot tijd pakte ik het weer op, maar het is een kunst die wat stroever wordt wanneer je het langere tijd niet regelmatig hebt gedaan.

Procreate vind ik daarom geweldig: ik kan proberen, gummen, vergroten en wat ik echt vreselijk vind: weggooien. Zonder bomen te verspillen!

Waar kun je je digitale tekeningen allemaal voor gebruiken:

  • Voor je website
  • Voor je blog
  • Voor je social media (via foto of via Canva afbeeldingen)
  • In je nieuwsbrief
  • Voor je offline media
  • De mogelijkheden zijn legio!

Het is jouw feestje!

Met alle tips die ik hierboven heb gegeven, weet ik zeker dat ook jij je blogposts een (nieuwe) boost kan geven!

Maak bloggen voor jezelf & voor je lezer nog leuker door alle verschillende tips in ieder geval eens te proberen: wie weet wat je nog meer allemaal kunt doen of bedenken!

Het is jouw blog, jouw website, jouw feestje!

Je kunt het niet fout doen en alles kan verbeterd of veranderd worden, dus laat je daar alsjeblieft niet door tegen houden. In deze wereld van ‘online overload’ is het toch heerlijk om je eigen unieke plekje op het internet zo mooi en persoonlijk mogelijk in te richten?

Met de vormgeving van jouw blogs kun je echt overdragen aan je bezoeker wie jij bent, wie jouw onderneming is.

Ga voor herkenbaarheid en simpelheid.

Alles tegelijk of teveel van alles is niet goed, dat wordt rommelig en onprettig om in te verblijven. Met 3 kleuren voor je afbeeldingen en 2 lettertypes ben je al een heel eind op weg en het blijft overzichtelijk voor jezelf.

Zo maak jij je blog aantrekkelijk om te lezen!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *