4 x Content ideeën voor je blog vinden: simpel en gratis!

Content ideeën vinden voor je bedrijfsblog is geweldig leuk om te doen! Je gaat namelijk ‘de diepte’ in om alle vragen, problemen en wensen van jouw beoogde Droomklant te ontdekken.

Je gaat ideeën opdoen die zelfs voor jou verrassend kunnen zijn, omdat het een heel andere invalshoek bijvoorbeeld is dan die jij anders gebruikt. Of er komt een onderwerp op je pad waarvan je denkt: daar wil ik óók meer over vertellen.

Allemaal heerlijke momenten waarmee jij je passie voor je vak kunt overbrengen op je Ideale Klant. Die er ook weer heel blij mee gaat zijn.

Zij blij = jij blij!

Dieper graven naar de meest verrassende content ideeën voor je bedrijfsblog levert de leukste resultaten op.

Probeer steeds dieper te graven naar content ideeën waar je je lezer echt mee kunt verrassen. Stop niet te snel, maar ga verder wanneer je denkt dat je niets nieuws meer kunt vinden. Het is er, echt waar 🙂

Content ideeën voor je bedrijfsblog

Laten we eens beginnen met wat een bedrijfsblog is en ook: waarom JIJ als zzp’er of kleine ondernemer die absoluut wil gaan inzetten.

Een bedrijfsblog is een blog waarop jij allerlei waardevolle, interessante en voor jouw onderneming relevante artikelen plaatst.

Met een blog op je website verzeker jij jezelf ervan dat je online vindbaar bent. Dat doe je door SEO toe te passen: zoekwoorden gebruiken, de juiste HTML-code inzetten en door je tekst helder en behulpzaam te schrijven.

Klinkt moeilijk, is het echt niet. Het is ‘gewoon’ nog een stukje kennis wat je aan je al goed gevulde gereedschapskist als ondernemer kunt toevoegen 😉

Om die nieuwe bedrijfsblog vorm te geven, heb je vulling nodig: content dus 🙂

En daarom gaan we in deze blog eens kijken naar hoe jij snel, simpel, zonder hoofdbrekens en paniekaanvallen aan content ideeën komt. Hoef jij hierna alleen nog maar te schrijven!

Blogonderwerpen vinden en schrijven kun je zeker weten zelf doen? Maar als je er geen tijd of energie voor weet te vinden dan kun je de blogs laten schrijven door een tekstschrijver, zoals ik 🙂

Hoe vind je ze, die content ideeën?

Allereerst: de onderwerpen die jij weet te vinden om over te bloggen, kun je uiteraard ook gebruiken als je op zoek bent naar inspiratie voor je social media posts!

Het allermooiste is om deze twee te combineren: schrijf die blogs (want dat is goed voor je online vindbaarheid) en maak er ook meteen kortere social mediaposts van.

Dat is super effectief werken!

Zo vind je onderwerpen om over te bloggen voor je bedrijf:

1. Vragen en opmerkingen van klanten

Als jij al even aan het ondernemen bent en je hebt al een aantal klanten geholpen met je aanbod, dan heb je al een idee van hun vragen/problemen/wensen.

In het kennismakingsgesprek en/of het intakegesprek om het werk te bespreken, heb je waarschijnlijk al veel over je klant haar worstelingen gehoord. Daarom kwam ze uiteindelijk bij jou 🙂

Content ideeën voor je blog kun je vinden door naar de vragen van je klanten te luisteren

Maar niet iedereen in je doelgroep zal meteen klant willen worden. Deze twijfelaars wil je ook meteen helpen en daarvoor schrijf jij behulpzame blogposts: informatie waar je lezer direct iets mee kan.

Die behulpzame content bestaat uit het beantwoorden van vragen die je doelgroep heeft, problemen waar ze een oplossing voor zoeken en wensen voor een mooiere, betere, makkelijkere toekomst voor haarzelf of haar bedrijf.

Die antwoorden, oplossingen en waarmakerij, daar schrijf jij over: hoe JIJ haar daarbij kan helpen met de kennis, expertise en ervaring die jij hebt.
Je maakt haar eigenlijk een beetje wegwijs in jouw aanbod door haar vragen te beantwoorden, zonder dat ze meteen iets hoeft te kopen.

Vind ze in jouw blogs wat zij nodig heeft? Top! Je hebt haar interesse gewekt en een stukje van haar vertrouwen gewonnen.

Ben je nog maar net begonnen met ondernemen of heb je nog niet zoveel klanten geholpen dat je echt een bak met content ideeën klaar hebt staan? Dan zijn er nog legio mogelijkheden om NU mee aan de slag te gaan.

2. Brainstormen

Geweldig leuk om te doen, vind ik persoonlijk :), een tikkeltje verslavend en meeslepend, dat ook 😉

Je begint heel klein, meestal met alleen een steekwoord, en voor je er erg in hebt, loop je over van alle ideeën.
En soms niet alleen voor interessante content voor je blog maar ook voor nieuwe diensten die je kunt aanbieden of producten die je kunt verkopen!

Brainstormen kun je op een aantal manieren doen, samen of alleen.

Mijn favoriete manier is met een MindMap, zoals SimpelMind (Appstore): hierin zet je het hoofdonderwerp (bijvoorbeeld een steekwoord over je aanbod waar je blogposts over wilt schrijven) in het midden en dan begint de lol: elk idee krijgt zijn eigen ‘wolk’ en eventueel kleur.

En vanuit elke wolk met een idee kun je weer verder ideeën bedenken over dát idee. Geweldig toch?!

Je kunt ook met meerdere mensen gaan brainstormen met bijvoorbeeld een Whiteboard: iedereen kan ideeën ‘roepen’ en alles komt op het bord. Ook hier kun je weer kleuren gebruiken om al een eerste verdeling in categorieën te maken.

Je kunt ook iedereen zijn/haar eigen stapeltje Post-its geven. Hierop schrijft ieder voor zich alles op wat in hem/haar opkomt waarvan zij denken dat het een leuke blog kan worden.

Daarna worden alle briefjes verzameld en centraal opgeplakt. Dit grote overzicht geeft iedere deelnemer de kans om ook op de ideetjes van anderen te reageren, waardoor er vaak nog mooiere blogonderwerpen bedacht worden. En dan?

Het grote sorteren, plannen en schrijven kan beginnen!

TIP: Verzamel op deze manier zoveel mogelijk content ideeën om voor een langere periode blogs te kunnen schrijven.

3. Google

Je trouwe vriend, Google. Hier vind je ALLES wat je nodig hebt, gratis en voor niets.

  1. Autosuggest
    Typ een steekwoord in de zoekbalk in en druk spatie maar GEEN enter. Wat er naar beneden rolt, zijn allerlei echte zoekopdrachten die mensen in Google hebben gedaan met dat steekwoord!
    Daar zit ongetwijfeld wat voor jouw bedrijfsblog tussen 🙂
  2. Mensen zochten ook naar
    Scroll bij een zoekopdracht (voer je steekwoord in en klik op enter bij een leuke variant) eens naar beneden.
    Dan kom je (niet altijd) een blokje tegen dat heet ‘Mensen zoeken ook naar’ en daar zie je nog meer opties staan die te maken hebben met jouw steekwoord.
    Wat kun jij hiermee?
  3. Gerelateerde zoekopdrachten
    Lijkt op ‘Mensen zoeken ook naar’ maar deze verschijnt helemaal onderaan de SERP (Search Results Page, oftewel de pagina waarop de antwoorden van jouw zoekopdracht staan).
    Hier vind je opties met bijvoorbeeld lokale termen of synoniemen. Zo zoeken mensen dus ook!

Wauw! Wat een lading aan content ideeën heb jij nu? Schrijf ze allemaal op en bewaar ze goed!

De bovenstaande termen 2 en 3 zijn de termen die Google tot nu (juni 2024) hanteerde. Tegenwoordig verschijnt er een blok ‘Meer om te vragen’. Welke tussenliggende blokken met net iets andere zoekopdrachten Google je ook voorschotelt, ze doen allemaal hetzelfde: jouw voorzien van gratis onderwerpen en onderdelen voor super waardevolle blogposts!

4. Zoekwoordentool

Waarom je ook een zoekwoordentool nodig hebt, leg ik iets verderop uit. Voor nu vertel ik je hoe je daarin ook vooral veel inspiratie voor blog content kunt vinden!

Ik gebruik zelf Ubersuggest (aankoop) voor mijn zoekwoordenonderzoek dus deze zal ik hier ook gebruiken. Mede ook omdat mijn blogs vooral bedoeld zijn voor de beginnende zakelijke blogger, want Ubersuggest kun je ook gratis voor 3 zoekopdrachten per dag gebruiken. Hoef je dus niet meteen een betaalde versie te gebruiken.

Gebruik een zoekwoordentool om naast zoektermen ook content ideeën te vinden

Daarnaast is Ubersuggest ook een zeer betaalbare tool als je wel een tool wilt aanschaffen, met veel handige onderdelen zoals een eigen omgeving om de ranking van je website te volgen, waar je suggesties voor optimalisatie krijgt en waarin nu ook Answer The Public bij zit.

In Ubersuggest voer je een steekwoord in (zoekwoord) in. Je krijgt nu een scherm vol informatie over dat woord, waarbij voor SEO-doeleinden het zoekvolume en de concurrentie het belangrijkste zijn.

Voor het opdoen van content ideeën waarover jij voor je bedrijf kunt bloggen, scrollen we verder naar het gedeelte ‘Content ideeën’.
Hier vind je namelijk naast de url’s die op jouw steekwoord gevonden worden ook een knopje ‘Keywords’.

En daar ga je eens even lekker rondneuzen naar ideeën waar jij ook over kunt schrijven.

Kladblok klaar? Inspiratie ophalen dan maar!

Maak een helder overzicht van al die content ideeën

Klaar! Jij hebt een (overweldigende?) flinke lading met inspiratie om NU aan het bloggen te slaan :).
Maar eerst is het tijd om al die mooie onderwerpen te ordenen.

Ik gebruik Excel en Trello om al die onderwerpen overzichtelijk te verzamelen en te ordenen. Per categorie zet ik ze onder elkaar en bij elkaar.

Al die content ideeën kun je niet allemaal in één keer schrijven en publiceren. Er moeten keuzes gemaakt worden!

De gemakkelijkste manier om te kiezen wanneer je begint met bloggen, is je bedenken wat je als eerste wilt delen met je bezoekers. Bijvoorbeeld één van je diensten of producten die je als eerste gaat promoten.

Kies er eentje en focus je daar de eerste paar blogs op. Dat geeft wat houvast en je creëert er meteen een beetje autoriteit mee: ik blog over onderwerp X graag en veel, dus wil jij daar meer over weten, dan ben ik jouw Persoon! Dat idee 🙂

Omdat jij pas begint met bloggen om je bedrijf online beter vindbaar te maken, kies je nu voor het onderwerp waar je de meeste zin voor voelt om direct aan te beginnen. Dit verlaagt een eventuele drempel aanzienlijk ;). Een sterke blogstrategie volgt dan wanneer je er iets vertrouwder mee bent geworden.

Om een mooie verdeling van al die blogs die jij vanaf nu gaat publiceren te maken, stel je een contentkalender op.

Hierin verdeel je ook hoe jij qua tijd en energie realistisch je blogs kunt schrijven en publiceren, per week/maand/kwartaal.

 

Tijd om te gaan bloggen voor je bedrijf! Veel plezier 🙂

Blog klaar? Vraag dan een Blog Check aan!

Ik kijk je blog voor je na op:

  • Het juiste gebruik van de zoekterm.
  • Welke interne links (indien mogelijk) je kunt inzetten en maak daar meteen een actieve hyperlink van.
  • Een metabeschrijving.
  • Alles wordt knip-en plak klaar weer naar je teruggemaild.

Met een Blog Check weet je zeker dat je het beste haalt uit jouw blogschrijverij!

Ik herschrijf je blog niet, maar doe aanpassingen waar nodig (onderbouwd en duidelijk aangegeven) op het gebied van lekkere leesbaarheid en SEO, zodat je blog ook echt voor je online vindbaarheid aan het werk kan.

Succes!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geverifieerd door MonsterInsights