Als ondernemer wordt het steeds lastiger om op te vallen bij je ideale klanten. Door de kernwaarden van je bedrijf te bepalen, kun jij echter het verschil maken: jouw kracht is je identiteit. En daar ga jij mee opvallen!
Wat zijn kernwaarden?
Kernwaarden zijn de idealen die jij belangrijk vindt. Het zijn de drijfveren die jou gaande houden om je bedrijf op de (voor jou!) juiste manier te laten groeien en bloeien. Het maakt jou uniek als ondernemer.
Als zzp’er of kleine ondernemer is er weinig verschil tussen je persoonlijke kernwaarden en de kernwaarden voor je bedrijf: jij bent je bedrijf. Dus als jij de kernwaarden voor je bedrijf wilt bepalen, dan kijk je diep bij jezelf naar binnen:
Wat vind jij belangrijk? Wat zijn de overtuigingen waar jij naar leeft en werkt?
Je kunt bij het ontdekken van je kernwaarden ook denken aan: wat zijn dingen waar jij absoluut NIET mee geassocieerd wilt worden en waarmee juist WEL? Dat is een sterke basis voor je idealen.

“Share your vision”: deel je visie om echt verbinding met je ideale klanten te maken, door de kernwaarden van je bedrijf te bepalen.
Foto: UnSplash
De kernwaarden van je bedrijf bepalen
De kernwaarden die jij nu gaat ontdekken, vertellen enorm veel over jou als persoon (de ondernemer) en over je bedrijf (of bedrijfsvoering).
Maar het bepalen en opschrijven van die kernwaarden alleen is niet voldoende! Je moet kunnen aantonen aan je doelgroep (je klanten, bezoekers en andere geïnteresseerden) dat jij ook daadwerkelijk leeft naar die kernwaarden.
Je moet kunnen laten zien dat het niet mooie maar loze woorden zijn. En dat aantonen doe je met reviews, blogs, je uitingen op social media en offline media. Kortom: in alles wat je doet, schrijft en toont moet zichtbaar zijn dat jij echt gelooft in je kernwaarden.
Stap 1: Wat is voor jou belangrijk?
Er zijn dingen waar je, waarschijnlijk zonder er al te veel over na te denken, een heldere mening over hebt. Denk bijvoorbeeld eens aan:
- Verspilling (van eten, materialen, etc)
- Dierenwelzijn (leef je bewust, kies je voor bio en beter leven)
- Milieu (neem je vaker de benenwagen dan de auto)
Dit zijn zaken waar je in je dagelijkse leven mee bezig bent; ze horen bij jou, bij wie jij bent. Hier begint het bepalen van de kernwaarden voor je bedrijf dus ook!
Voor nog meer inspiratie heb ik 200 termen voor je verzameld in deze lijst met kernwaarden 🙂
Stap 2: Hoe wil jij werken?
Met wat voor soort klanten bijvoorbeeld. Als jij een overtuigd vegetariër bent, dan zul je een morele weerstand voelen om met een bedrijf in vleesverwerking te werken. Dit mag je gewoon duidelijk maken op je website! Scheelt een hele hoop gedoe als dit voor iedereen meteen helder is 😉
Verder kun je ook denken aan werken als een Digital Nomad of als thuiswerker.
Waar word jij blij van?!
Maak dit voor jezelf helder.
Stap 3: Selecteer jouw kernwaarden uit de lijst
Persoonlijke kernwaarden:
- Eerlijkheid
- Betrouwbaarheid
- Zelfontwikkeling
- Zelfzorg
- Doorzettings-vermogen
- Authenticiteit
- Rust
- Vrijheid
- Dankbaarheid
- Plezier
Waarden die richting geven:
- Duidelijkheid
- Visie
- Focus
- Lef
- Verantwoordelijk-heid
- Ambitie
- Toewijding
- Discipline
- Integriteit
- Groei
Waarden over je werk:
- Creativiteit
- Kwaliteit
- Zorgvuldigheid
- Flexibiliteit
- Resultaat-
gerichtheid - Efficiëntie
- Structuur
- Vertrouwen
- Samenwerking
- Passie
Waarden over met anderen omgaan:
- Empathie
- Verbinding
- Respect
- Inspiratie
- Humor
- Transparantie
- Dienstbaarheid
- Openheid
- Gastvrijheid
- Gelijkwaardigheid
Stap 4: Kies 3 tot 5 kernwaarden voor je bedrijf
Door 3 tot maximaal 5 kernwaarden te kiezen, hou je het overzichtelijk voor jezelf én voor je doelgroep. Met deze selectie kun je op je website en in je uitingen goed laten zien hoe je deze beleeft en naleeft; meer dan 5 wordt lastiger en daardoor onbetrouwbaarder.
Het wil natuurlijk niet zeggen dat je niet meer dan 5 kernwaarden in je leven hebt! Maar voor je bedrijf leg je liever de nadruk op maximaal 5, zodat je deze echt goed kunt overbrengen op je doelgroep.
Waar gebruik je je kernwaarden?
Je kernwaarden zijn je rode draad! Ze zijn de connectie tussen jou en je ideale klanten, die het fijn vinden dat jij zo in het leven staat.
Iedereen die zich niet kan vinden in jouw kernwaarden past ook niet bij jou als klant. Zo ontstaat er al een natuurlijke selectie van mensen die jij graag helpt, met wie jij jouw positieve energie kunt delen 🙂
In je missie en visie
Je missie en visie gaan over wat jij wilt bereiken als ondernemer en hoe je dit wilt doen. De kernwaarden van je bedrijf versterken dit.
Eén van de lastigste dingen om te schrijven, is de missie en visie. We willen daar vaak te veel in kwijt en dat past niet. Je kernwaarden helpen om daar een krachtige, korte tekst van te maken.
In je online teksten
In je online teksten (home, aanbod, over ons/mij) wil je graag je pure zelf laten zien. Daar horen dus echt je kernwaarden thuis! Want laten we eerlijk zijn: er zijn velen die hetzelfde doen als jij, maar! Er is er maar één zoals jij. Door je kernwaarden goed te laten weerspiegelen in je online (en offline) teksten creëer je jouw Personal Brand: jezelf als merk.
Jij bent je eigen sterke merk!
Bij het nemen van beslissingen
Wat schrijf je wel en wat schrijf je niet? Met wie wil je wel werken en met wie niet? Welke producten gebruik je/verkoop je en welke niet?
Je kernwaarden kunnen daar een grote hulp bij zijn! Ze helpen je de beste keuzes te maken, die echt op lijn zijn met wie jij bent. En je kunt dat communiceren met je doelgroep: de reden waarom je doet wat je doet of verkoopt wat je verkoopt.
Voor je elevator pitch
Wanneer iemand je vraagt naar wat je doet, dan is het erg prettig dat je een sterk (kort) verhaal hebt. Je waarom komt altijd naar voren in zo’n pitch, en je waarom is verbonden met je kernwaarden.
Heb jij bijvoorbeeld moeite om je werkzaamheden helder over te brengen op een ander? Denk dan eens aan je kernwaarden en hoe die samenwerken met waarom je doet wat je doet. En koppel dat aan wat jouw klanten daar aan hebben. Dat zijn jouw USP’s (Unique Selling Points).
Bij het maken van een vacaturepost
Ben jij toe aan het aannemen van personeel? Dan wil je natuurlijk graag iemand die (grotendeels) dezelfde overtuigingen heeft als jij.
Door de kernwaarden van je bedrijf al in de vacaturetekst op de voorgrond te zetten, trek je automatisch al de mensen aan die zich daardoor geroepen voelen. Dat kan je selectieprocedure veel makkelijker maken.

Kernwaarden voor je bedrijf bepalen hoeft helemaal niet stoffig te zijn! Probeer deze lijst ook eens 🙂
Daarom bepaal je de kernwaarden voor je bedrijf
Je bepaalt je kernwaarden omdat je er zoveel richting van krijgt! Je kunt ze communiceren met je doelgroep (mogelijke klanten, bezoekers van je website, volgers op social media, etc) om echte verbinding te maken.
Het is wel belangrijk dat je ook kunt laten zien dat je die kernwaarden naleeft. Door bijvoorbeeld de afbeeldingen voor je website en social mediakanalen hierop af te stemmen: kies afbeeldingen die jouw idealen zichtbaar maken.
Ik kies bijvoorbeeld het liefst voor stockfoto’s van natuur en dieren, omdat ik daar erg van hou. Dat wil ik graag laten zien.
Heb jij de kernwaarden voor je bedrijf al ontdekt? Ik help je graag met zoeken 🙂
Laat je webteksten sprankelen met jouw persoonlijkheid!
0 reacties