Je zou van minder ontmoedigd raken: opvallen, vindbaar worden, zijn en blijven met je bedrijf op het goed gevulde internet. Al die biljoenen (!) pagina’s volgeschreven met de handigste tips, diepe inzichten en vermakelijke anekdotes om lezers tot klanten te maken…wie zit er dan nog op jouw druppels in de voller wordende emmer te wachten?
Heeft bloggen voor je bedrijf nog zin?
Absoluut!
Lees even mee 🙂

Wat is het nut van bloggen eigenlijk?
Heel helder en hard: als jij het niet doet, dan doet je concurrent het wel! En gaan al die leuke mensen die jij zo fantastisch had kunnen helpen hoppa, naar die ander toe. Want ze vonden daar antwoorden op hun vragen, oplossingen voor hun problemen én ze leerden die ondernemer een beetje kennen door die blogs.
Die blogs die JIJ ook had kunnen schrijven en nu je ze leest, denk je: had ik ook gekund.
Maar je deed het niet.
WEPWEPWEPWEEEEE…

Dus mede-ondernemer: vraag jij je af of en waarom je aan een blog voor je bedrijf moet beginnen? Of juist moet doorzetten/verbeteren/vermeerderen van je huidige blogs?
JA! DOEN!
Omdat:
Je website is lekker actief
Door regelmatig (bijvoorbeeld één keer per week) een blog te plaatsen, blijft je website in beweging.
En dat is heel fijn voor je bezoekers, want zij zien nieuwe, up to date informatie op jouw website staan.
Gelukkig! Je bent nog actief als ondernemer!
Je hebt (hopelijk) sfeervolle teksten op al je andere belangrijke pagina’s staan: een flitsende ‘over mij’, een heldere en overzichtelijke ‘home’ pagina en voor elke dienst/product(categorie) een eigen pagina met alle afzonderlijke pluspunten.
Maar die blijven statisch.
Gunst, die kun jij er in 2017 opgezet hebben en in 2021 ben je misschien wel gestopt of je hebt een pauze ingelast. Weten je bezoekers veel!
Door blogs te plaatsen (en daarbij ook de datum te tonen) laat je aan je bezoekers zien dat jij absoluut nog ‘alive & kicking’ bent! En klaar om voor hen in actie te komen *Tsjakka!*.
Oh ja: en Google vind je website ook een stuk interessanter wanneer er met regelmaat een verfrissing optreedt. Weten de bots ook dat je er nog bent én relevant voor je Zoekende Klant.
TIP: lees de blog over blog onderwerpen vinden om inspiratie op te doen!
Een unieke kijk
Ja, er is over elk denkbaar onderwerp al veel geblogd en gevlogd. Maar niet door jou, met jouw unieke kijk op dat onderwerp!
Zet je USP’s in (je Unique Selling Points) en zwem lekker tegen de stroom van eenheidsvisjes in: schrijft iedere concurrent over dezelfde drie tips? Jij kent vast nog veel meer!
Met je blogs kun je lekker opvallen, mensen trakteren op jouw kijk op zaken en (als het passend is) je humor.
Een blog geeft je de kans om de vriendelijke, niet-opdringerige persoon te zijn die je in de supermarkt nieuwe hapjes en drankjes laat proeven vóór je ze koopt. En ga maar na: als je dat hapje of drankje lekker vond dan neem je het toch mee in je winkelmandje?
Ik wel 🙂
Nieuwe pagina, nieuwe kansen
Elke blog op je website is een nieuwe pagina om op gevonden te kunnen worden. Een bron van inspiratie, kennis of vermaak voor je gelukkige lezer.
Waar je webteksten over je diensten of producten dus statisch zijn, kun je in je blogs echt dieper ingaan op allerlei aspecten van die dienst of dat product.
Je helpt je lezer bekend te worden met jouw bedrijf en wie jij bent en wat je doet als ondernemer.
Dat geeft hen vertrouwen in jou!
Elke blog is dus een nieuwe kans om je lezer tot klant te maken of als klant te houden.
Een blog maakt je website compleet
Persoonlijk vind ik een website zonder blog niet aantrekkelijk. Ik weet het, dat klinkt hard en negatief en mogelijk is het ook een stukje beroepsdeformatie maar ik klik niet snel op ‘contact’ wanneer er geen blog is.
In een blog kun je al een beetje de ondernemer of het bedrijf leren kennen. Spreekt hun schrijftaal je aan? Welke onderwerpen kaarten ze aan? Hoe recent zijn de blogs?
Een blog maakt je website compleet doordat je een soort visitekaartje uitdeelt aan je lezers vóór ze besluiten of ze eventueel klant bij je willen worden. Je biedt ze een gratis proeverij aan 🙂
Je koopt toch ook niet een fiets op basis van de groene ogen van het covermodel op de brochure?
Zo zie ik het ook met een website: het design kan nog zo mooi zijn maar zonder blog mis ik toch een beetje verdieping. Ik wil graag een kijkje nemen ‘in het hoofd’ van de ondernemer 🙂
Met een blog geef je je bezoekers een rondleiding in je bedrijf: in je diensten, hoe je werkt, wie je bent en wat ze van je kunnen verwachten.
Jouw unieke kijk op je bedrijf, je diensten en/producten en ervaringen die je in je blogs beschrijft, geven je bezoekers vertrouwen in jou als ondernemer. Ze leren je kennen en daardoor wordt de stap naar ‘kopen’ steeds kleiner.
Jij blijft scherp
Wie schrijft, die blijft!
Regelmatig een blogje eruit tikken over alles wat jou bedrijfsmatig bezighoudt, zorgt er ook voor dat JIJ scherp blijft.
Je gaat dieper kijken naar alles wat je doet en wat je kunt betekenen voor klanten. Je leert door een ‘blog-bril’ kijken naar je eigen diensten of producten, zodat je weet wat je wilt beschrijven in je bruisende blogs.
Je luistert nog beter naar je (potentiële) klanten om nog beter te verwoorden wat jij voor hen kunt doen.
Maarre…dit kun je toch op gewoon op je social mediakanalen doen?
Klopt!
Maar dan ben je altijd afhankelijk van de aanbieder van dat social mediakanaal. Als zij besluiten (verregaande) aanpassingen te doen dan moet je meegaan of je account opheffen.
En dan ben je alles wat je daar gecreëerd hebt kwijt…
Op jouw website, jouw domein dus, is alles van jou. Jij bepaalt de regels, jij ‘bezit’ de gegevens.
Met je blogs heb je, naast je eigen vakbibliotheek, een nagenoeg eindeloze voorraad aan content voor je social mediakanalen!
Deel stukjes van blogs op deze kanalen en leid je geïnteresseerde kijkers netjes door naar je website met een link-in-bio of een hyperlink.
Door telkens een stukje van een blog te gebruiken voor je social media kun je dus vaak dezelfde blog promoten.
Het belangrijkste in mijn optiek is dat je mensen als een sympathieke Rattenvanger van externe kanalen naar je website ‘lokt’ waar ze zich kunnen onderdompelen in al jouw geweldige content 🙂

Bloggen voor je bedrijf heeft dus zeker nog zin!
De voordelen van een blog voor je bedrijf zijn dus heel simpel:
- Je bent eigen baas over al je content en verzamelde gegevens.
- Je website is bruisend met bedrijvigheid.
- Als bloggende ondernemer blijf je zelf ook lekker scherp wanneer je met enige regelmaat over je bedrijf, diensten en/of producten blogt.
- De blogs geven je een eindeloze bron van inhoud voor je social mediaberichten, nieuwsbrieven, e-mailmarketing, Pinterest-pins
- Enzovoorts, enzovoorts!
Tijd dus om te bloggen en je klanten te verblijden met jouw kennis, ervaringen en gekkigheden!
Wil je wel maar lukt het niet? Vul mijn contactformulier in en dan plannen we een gratis, geheel vrijblijvend kennismakingsgesprekje in 🙂
Zo ga jij NU aan je blog beginnen!
* Bepaal WIE jouw doelgroep is!
Wanneer je weet voor wie je schrijft (tegen wie je ‘praat’), is het makkelijker om de juiste onderwerpen te bedenken. Onderzoek wie jouw doelgroep is, waar hij of zij zich mee bezig houdt en hoe jij daar met jouw bedrijf op in kunt spelen.
Als jouw bedrijf bijvoorbeeld oude houten boten restaureert, dan heeft een blog over ‘Het uitsterven van de bijen en wat jij eraan kunt doen’ geen enkel effect. Ongeacht hoe begaan jij persoonlijk bent met de bijenpopulatie (ik ben dat ook, maar ik zoek het niet bij een botenrestaurateur…).
Wanneer een klant op zoek gaat naar iemand om zijn oude houten boot te restaureren (zoals jij dus), dan gaat hij of zij zoeken met termen als ‘houten boot opknappen’ of ‘boot restauratie’. Sluit daaropaan met je blogs en je klant zal je zeker gaan vinden!
* Denk zoals je ideale klant denkt.
Vanuit het nadenken over je doelgroep (wat verkoop ik en aan wie wil ik dat verkopen?) kun je een persona of Ideale Klant opstellen. Dat is een gemiddelde van jouw doelgroep en dat geeft je een geweldig houvast voor het bedenken van onderwerpen en over hoe je ze het beste aanspreekt.
Bedenk voor je Ideale Klant: Wat voor vragen of problemen komt hij/zij tegen binnen jouw veld van expertise? Beantwoord die vragen, los die problemen op.
Geef dit gratis weg in je blogs; het maakt je lezers hongerig naar meer en ze leren erop vertrouwen dat jij het zoveel beter al kunt dan zij, dat ze het liever aan jou overlaten. Je snijdt jezelf er echt niet mee in de vingers!
Belangrijkste voordeel: je verbetert je online vindbaarheid enorm door regelmatig een interessante, waardevolle blog de ether op te slingeren!
Een voorbeeld: de verschillende soorten lak die jij gebruikt bij het restaureren van oude boten is een prachtig blogonderwerp, want dit kan een potentiële klant zich zeker afvragen. Vergeet niet te linken naar de producten of waar ze jou kunnen inhuren!
* Houd duidelijk voor ogen WAT je doelstelling is.
Heeft een onderwerp geen functie voor jouw doelstelling, laat het onderwerp dan los.
Als jouw doelstelling is om meer oude houten boten te mogen restaureren, dan is het niet handig als je een onderwerp aankaart zoals ‘Polyesterboten hebben de toekomst!’.
Handige tip: stel een eigen content kalender op waarin je werkt met categorieën die je helpen je doelstellingen te behalen.
* Bepaal je niche.
Op welk specifiek onderdeel ben jij dé expert waar jouw ideale klant naar zoekt?
Maak het klein en scherp, zodat het heel duidelijk is dat jij daar het allerbeste in bent.
Het geeft je ook focus om bij minder belangrijke zaken weg te blijven en je juist helemaal te blijven verdiepen in álles wat er bij jouw niche past! Hallo, super-expertise en Welkom, alle (nieuwe) klanten!
Bijvoorbeeld: Jij restaureert oude houten boten, waarvoor je onderzoek hebt gedaan naar de allerbeste lak voor iedere houtsoort.
Deze lak heb jij verder door laten ontwikkelen door een lakspecialist, zodat jij een unieke lak hebt die jij alleen gebruikt.
Dat is je niche.
0 reacties