DECEMBER CONTENT CHALLENGE 2020

De December Content Challenge in november helpt je op weg om leuke, pakkende teksten voor te bereiden, zonder daar helemaal voor in de tijdstress te schieten.  We gaan met inspiratiewoorden aan de slag om snel korte, krachtige berichten te maken voor social media en blogposts. Doe je mee? Samen maken we december relaxt voor jouw content!

Hoe werkt de December Content Challenge?

Elke week zet ik een blog online, waarin ik een lijst met zeven inspiratiewoorden zet, zodat jij voor iedere dag één hebt. Die inspiratiewoorden kun je vertalen zoals jij er een verhaal in ziet.
Er zijn geen regels, alleen mogelijkheden en opties!

Ik geef je er ideeën voor content bij, waarmee jij snel aan de slag kunt. Samen kunnen we zo, mooi over de maand november verspreidt, nog een mooie vulling voor de december content kalender creëren. Want laten we eerlijk zijn: iedereen heeft het druk en de zaken waar je de minste zin in hebt of inspiratie voor hebt, die laat je het langst (te lang…) liggen.

Ideeën voor content

Inspiratiewoorden geven je ideeën om korte, krachtige content te schrijven!

Korte en krachtige content

We gaan voor korte, krachtige blogs en social mediateksten, want die zijn voor jou snel en leuk om te maken en voor je publiek lekker snel om te lezen in deze drukke maand!

Kort & krachtig zijn de magische woorden, maar wel met betekenis. En met betekenis bedoel ik, dat we deze teksten ons gevoel, onze emoties mee gaan geven. Maak het zo intens als jij zelf wilt en wat bij jouw onderneming past. Maar vertel wel echt een Verhaal!

Op maandag 30 november komen de laatste inspiratiewoorden online, waarna je voor de hele maand december ideeën en korte teksten hebt gemaakt! Ideaal voor die last-minute berichten en openingen in je content kalender.

december content challenge week 49

In week 46 (9 tot en met 15 november) werken we aan blogberichten en social mediaposts voor de eerste week van december: week 49.

Door per week in november de benodigde berichten  voor deze eerste decemberweek te maken, kunnen we ze op tijd inplannen. En houden we tijd over voor andere, misschien meer last-minute, zaken die in december kunnen voorkomen! Stressvrij!

Inspiratiewoorden 30 november tot en met 6 december:

  1. Vooruitkijken
    Wat heb je allemaal op de planning staan voor december? Heb je spannende dingen die je gaat delen met je publiek? In deze allereerste post, die ingepland wordt voor maandag 30 november (of de eerste dag dat jij weer online wilt zijn), neem je de lezer mee in de gezonde spanningen die december voor jou en je onderneming meebrengt. Iedere onderneming gaat er anders mee om en iedereen heeft andere zaken om rekening mee te houden; deel je gevoelens, puur en positief, met je publiek.
  2. Sinterklaas
    Sinterklaas, ons Goedheilig Man, staat als eerste prominente, rondbuikige lachebek op de agenda. Deel een grappig verhaal over jouw Sinterklaasfeesten, of van een collega. Een anekdote is een grappig, kort verhaal, bedoeld om anderen aan het lachen te maken. Maak het uitbundig en lach zelf ook mee! Misschien is je zoon of dochter wel de ‘Baarden-trekker’ van het dorp en is de Sint oprecht angstig voor hem of haar…
  3. Gift
    December is de maand van geven. Geef je publiek iets persoonlijks van jou, bijvoorbeeld het beste advies wat jij hebt gehad of hebt ontdekt in 2020. Maak er een mooi avontuurlijk verhaal van en geef ze die Parel van Wijsheid.
  4. Shout-out
    December is ook De Maand om persoonlijke, emotievolle verhalen van dierbaren, naasten, vrienden en collega’s te delen. Wie is jouw dierbare collega? Heeft hij of zij iets heftigs of heel moois meegemaakt in 2020?
  5. Casual
    Doen jullie op de zaak iets aan Sinterklaas? Mooie surprises of hilarische gedichten zijn altijd leuk om te bekijken en lezen! Hebben jullie een koffie met pepernoten moment in de ochtend? Waarom? Hoe verbindt dat jullie als collega’s?
  6. Mooi moment
    Welk moment in deze week sprong er voor jou echt uit? Waarom? Wat voelde je en hoe reageerde je?
    Deze prompt is heel geschikt om op vrijdag of in het weekend te doen, terugkijkend op de week.
  7. Inspiratie
    Wat werkt inspirerend voor jou om fris de week door te komen en te genieten van je werk? Welke quote geeft jou heel veel inspiratie? Heb je iets beleefd waardoor je inspiratie hebt voor het Sinterklaasfeest volgend jaar op de zaak?
Content Challenge Kalender

aan de slag met de inspiratiewoorden!

Met deze zeven inspiratiewoorden schrijf je alvast verhalen voor week 49 (maandag 30 november tot en met zondag 6 december).

Hoe schrijf je een verhaal bij deze woorden?
Leg er gevoel in, neem je lezer mee met jouw emoties bij dit verhaal! Het is geen nieuwsbericht of opsomming van al je (bedrijfs)kwaliteiten; het is een verhaal wat voor jou iets betekent en wat jij wilt delen met jouw publiek, een boodschap overbrengen die hen iets leert, over jou of over iets waar jij hen helpt.

Ben je niet elke dag online te vinden? Kies dan het aantal inspiratiewoorden uit wat je nodig hebt.

Kom je er nog niet helemaal uit of heb je er vragen over, schrijf me dan een reactie onderaan dit bericht en dan ga ik je verder op weg helpen laughing

Ben je toch op zoek naar iemand die je dit allemaal uit handen kan nemen? Ik schrijf graag en veel, ook voor anderen. Het is mijn bedrijf! Wil je meer weten, neem dan gerust contact op!

Opdracht: Voer een kernwoord van je bedrijf in op Google met een spatie erachteraan (geen enter).
Wat voor suggesties worden gegeven?

Wat vragen mensen aan jou?

Blog onderwerpen vinden door naar vragen te luisteren

Ga in op vragen en opmerkingen.
Niet iedereen zal begrijpen wat jij doet of waarom je dat doet. En dat is prima, want dat geeft jou een kans om erover in gesprek te gaan.
Zo krijg je een goed inzicht in hoe ‘buitenstaanders’ naar jouw werk en bedrijf kijken. Deze gesprekken kun je omzetten in blogposts.

Welke vragen of opmerkingen ga jij beantwoorden op jouw geheel eigen, frisse wijze?

Opdracht: Probeer tijdens een gesprek over jouw bedrijf onderwerpen om over te bloggen eruit te vinden.
Schrijf ze allemaal op.

Actualiteit

Nieuwe dingen en momenten van hypes kunnen heel leuke blogposts worden. Blijf alert op een hype of actualiteit die past bij jouw bedrijf. Kijk eens met een blog-bril naar het journaal of een populaire serie: wat is jouw mening ergens over? Wie is je favoriete personage en waarom (koppel dit bijvoorbeeld aan jouw Ideale Klant of aan een product).

Of kijk naar Moederdag bijvoorbeeld: welke trends zijn daar dit jaar voor? Of hoe hou jij je persoonlijk bezig met deze dag?

Kijk eens op welke verschillende manieren je daar jouw producten of diensten aan kunt koppelen. Dit kun je voor alle feestdagen doen!

En er zijn zat inhaakkalenders op het internet te vinden. Op deze kalenders staan allerlei grappige, serieuze en internationale dagen vermeld waar je over kunt bloggen voor jouw bedrijf.

Deze momenten kun je bijvoorbeeld gebruiken als een anekdote of inleiding voor je blogpost of om je visie erop te delen. Gebruik hier een dosis humor voor de grappige inhakers en maak je lezer aan het lachen. 

Let wel op: gebruik een inhaker en je toon op een manier die past bij je bedrijf en je doelgroep. Je wilt ze vermaken, niet laten schrikken (of erger: afstoten)!

Opdracht: Bedenk een manier (die niet voor de hand liggend is!) waarop jouw producten/diensten voor de eerstvolgende feestdag gebruikt kunnen worden. 
Schrijf daar een blog over.

Van stappenplan naar spannende ontdekkingstocht

Zie je veel stappenplannen voor een onderwerp? Wat voor andere vorm kun jij daaraan geven?
Leid je lezer niet gemoedelijk aan de hand langs alle (saaie) stappen maar stuur haar op een spannende ontdekkingsreis!

Kijk eens waar de stappen naartoe leiden: wat is het einddoel? En hoe kun jij die stappen leuker, anders, verrassender, humoristischer, uitgebreider of juist beknopter maken?

Denk out-of-your-box!

Schat-aan-blog-onderwerpen-vinden

Opdracht: Maak een simpel stappenplan voor een product/dienst en werk elke stap verrassend uit. Niet simpelweg uitschrijven maar bedenk iets unieks!

Van simpel product naar allerlei (onverwachte) toepassingen

Elk product en elke dienst is op verschillende manieren te gebruiken.

Brainstorm eens verrassende toepassingen waarvoor jij denkt dat jouw product of dienst gebruikt kan worden. Wees creatief, het hoeft (nog!) geen werkelijkheid te zijn.

Geef je lezers (en wie weet jezelf) nieuwe inzichten en laat jezelf zien als creatieve denker!

Opdracht: Neem één van je producten of diensten en bedenk een toepassing waar hij nu nog niet voor gebruikt wordt, maar die wel mogelijk is. 
Werk dat idee uit tot een blog.

Een kijkje achter jouw schermen

Durf persoonlijk te zijn. Want je bedrijf dat ben jij. En jij bent een persoon met normen, waarden, interesses en een leven wat bestaat uit je bedrijf en je privé.
Neem dat mee, waar dat relevant is voor wat je wilt vertellen. Een leuke anekdote kan namelijk een fantastische en persoonlijke blog zijn.

Via dit soort blogs leren je (wannahave) klanten de persoon achter het bedrijf beter kennen.

Neem je lezers mee in een kijkje achter jouw schermen. Vertel ze hoe jij te werk gaat voor een bepaalde dienst. Of welke doodles je tekent wanneer je zit te bellen (doodles zijn een teken van creativiteit!).

Heb je een bepaalde dagroutine die je super productief maakt? Of misschien werk je het beste bij een afspeellijst vol keiharde rock op Spotify!

Vertel je lezers daarover, neem ze mee op een inkijkje in jouw bedrijf. Inspireer hen met jouw tips en tricks.

Opdracht: Beschrijf een grappig/serieus/schokkend moment uit je leven en gebruik dat als inleiding naar een blogpost die relevant is voor je bedrijf.

Blog onderwerpen vinden geef een kijkje in je werkdag

Pas op: de ideeën gaan bubbelen!

Als het goed is, heb je nu een flinke dosis inspiratie voor je komende blogs! Met deze lijst ga je lekker aan de slag.
Eenmaal op stoom zul je merken dat nog meer blog onderwerpen vinden steeds gemakkelijker gaat.

De opdrachten zijn simpele oefeningen om anders naar bloggen te kijken. Je krijgt er geen punten voor, maar ze helpen wel je creativiteit op gang.
En de ene opdracht zal je meteen inspiratie geven terwijl de andere het zwarte gat weer opent…dat is oké! Sla die gewoon over en focus je op degene die je wel inspireren. Succes!

Wees niet bang om iets helemaal nieuws te gaan bedenken en denk dus vooral out-of-your-box; verras je lezers (en jezelf)!

Laat alle bubbels vol inspiratie je helpen om blog onderwerpen te vinden

TIPPIE: Zit je toch nog een beetje (erg) vast in het zwarte gat waarin je inspiratie is opgezogen?
Ik help je eraan ontsnappen door met je mee te brainstormen!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geverifieerd door MonsterInsights