In 5 stappen een content kalender opzetten!

Een content kalender opzetten voor je blog en social media: het lijkt ontzettend handig en overzichtelijk…maar dan moet je er eerst wel één maken. En dat kost tijd. Waar begin je? Het beginnen aan een content kalender kan nogal overweldigend overkomen en je zult er daarom misschien niet eens aan willen (durven) beginnen. Toch raad ik je aan om het zeker WEL te doen, want dat overzicht maakt jouw online zichtbaarheid een stuk makkelijker te verwezenlijken!
En ik help je op weg met 5 stappen zodat ook jij een content kalender kunt opzetten voor je onderneming!

Stap 1: Begin bij je doelstelling(en)

Zoals met eigenlijk alles waar je aan gaat beginnen, is het belangrijk om eerst voor jezelf concreet te hebben wat je wilt bereiken met posten op je social media en de blogs die je schrijft!

Zomaar lukraak van alles rond gaan strooien op je social mediakanalen of je blog is leuk voor de vulling van je Instagram feed en het aantal blogs wat er op je site staat, maar levert het ook concreet iets op?!

Bepaal wat voor een komende periode jouw doelstelling is en maak daar je content voor.

De meeste doelstellingen hangen met elkaar samen: meer volgers betekent ook dat je meer naamsbekendheid zult krijgen.

Jouw nieuwe product op je social media promoten, levert ook meer verkeer naar je website op (als het goed is).

 Veel volgers = veel klanten? Helaas…

Focus niet teveel op de ‘nummertjes’ van social media. Een hoog getal aan volgers zegt niets, als die volgers niet bereid zijn om jouw producten of diensten te delen met hun netwerk of ze van je af te nemen.

Een hoog getal bij je reacties zegt daarentegen veel meer: dit is de interactie die jouw doelgroep met jou wil hebben; zij zijn degenen met oprechte interesse!

Begrijp me niet verkeerd: meer volgers is absoluut belangrijk! Want hoe meer volgers je kanalen hebben, hoe meer mensen je buiten dat eigen netwerk kunt bereiken met je boodschap.

Maar doe het niet alleen voor het nummertje; volgers kun je ‘kopen’, er zijn veel nepaccounts online, en mensen kunnen meer dan één account hebben.

Goede volgers zijn die volgers die echt in jou en je bedrijf geïnteresseerd zijn en het meest waarschijnlijk zijn om tot een aanschaf over te gaan en jouw boodschap positief zullen delen met hun eigen netwerk!

STAP 2: VOOR WELKE PERIODE IS DE CONTENT KALENDER?

Ben je iemand die gemakkelijk ver vooruit kan plannen? Maak dan een periode van een kwartaal aan.

Heb je dat overzicht niet of raak je snel overweldigd? Kies er dan voor om een korte periode te plannen. Begin eens met twee weken tot een maand.

Geef jezelf wel een eerlijk en haalbaar doel qua tijd die je hebt om voorbereidende werkzaamheden te doen! Vandaag je kalender opzetten en vanaf morgen ineens, zonder voorbereiding, elke dag een blog en een social update doen…is onhaalbaar.

En demotiverend.

Een afgebakende periode werkt vaak het beste:

  • Een maand
  • Een week (of meervoud)
  • Een kwartaal
  • Een half jaar
  • Een jaar

Deze periodes hebben een duidelijk begin en einde en laten zich uitstekend in een kalender plannen.

Een periode bepalen kun je ook doen op basis van een actie die je gaat draaien, bijvoorbeeld. Gaat het plaatsen van ‘gewone’ social updates en blogs prima naar je zin, maar wil je graag een strak overzicht voor een actie, dan kun je ook daarvoor een content kalender maken.

Neem dan ook de voorbereidende updates mee, als je je actie vooraf al wilt beginnen te promoten!

Content kalender Trello november

 WIE WERKEN ER ALLEMAAL MEE AAN DE CONTENT KALENDER?

Werk je alleen of met een team? Wanneer heeft je team tijd om content te maken die op de kalender staat? En huur je ook nog een freelancer in om bijvoorbeeld twee blogs voor je te schrijven?

Ook zij werken met planningen en afspraken. Afspraken die mogelijk al ver voor jouw content kalender zijn gepland en dus niet zomaar zijn te verzetten. Een freelancer heeft meer klanten waar hij of zij voor werkt; past het in zijn of haar agenda? Zo nee, wanneer dan wel?

Vooral wanneer je voor het eerst een content kalender gaat inzetten, is het handig om ruim op tijd iedereen in te seinen en mee te laten plannen. Hiermee zorg je ervoor dat ze allemaal tijd vrij kunnen maken om hun taken voor de kalender uit te werken en te delen. Stressvrij. Niet onbelangrijk ?

TIP: geef iedereen die meewerkt aan de content kalender weer met zijn of haar initialen of eigen icoontje of kleur. Dat valt makkelijk en snel op wanneer je de kalender bekijkt; je ziet met één blik wie wat moet doen of heeft gedaan!

TIP: PLAN DE PLANNING

Een schema, elk schema, werkt het beste als het niet te krap wordt opgesteld. Neem er de tijd voor om alle zaken grondig voor te bereiden en maak hem daarna pas actief.

Een content kalender opzetten, vooral de eerste keer, kost tijd. Maar hoe vaker je het doet en hoe beter je hem elke keer aanpast aan jouw werkwijze, dan wordt het makkelijker en sneller om hem op te zetten of te wijzigen.

Dan gaat de content kalender écht voor je werken!

Content kalender Infographic

STAP 3: HOE VAAK WIL JE AANWEZIG ZIJN OP JE SOCIAL MEDIA?

Het belangrijkste om te doen, is onderzoeken hoe jouw doelgroep social media gebruikt. Daarvoor kun je kijken bij de cijfers die Coosto bijvoorbeeld heeft geplaatst voor 2020. Zij hebben een groot onderzoek gedaan over verschillende social mediakanalen. Daarbij hebben zij gekeken op welke tijdstippen er op welk kanaal de meeste interactie was.

Een onwijs leuk onderzoek en zeker de moeite waard om eens een kijkje bij te nemen en zelf te proberen op jouw socials!

Probeer niet te zwaar te tillen aan de schreeuwen van anderen, dat je persé zeven dagen per week ten minste eenmaal per dag een update op je socials moet doen!

Ja, mensen zien je sneller wanneer je elke dag een keer (of twee) in hun feed voorbijkomt, maar zorg er altijd voor dat je:

  1. Plezier beleeft in het dagelijks posten
  2. Voldoende zinvolle content hebt om te posten.

Vooral wanneer je niet een visueel gerichte onderneming hebt, dan kan het best lastig zijn om dagelijks een leuke, verrassende en waardevolle post op Instagram (bijvoorbeeld) te zetten.

Kies er dan voor om op vaste dagen te posten, twee tot vier keer per week. Zo blijf je in beeld bij je doelgroep, hou je plezier in het posten en post je waardevollere content dan zomaar wat plaatjes en kreten, omdat je niets anders weet te bedenken…

BLOG CONTENT: ELKE DAG EEN BLOG OF LIEVER WAT MINDER?

Ook voor het bloggen geldt, dat als je het leuk vindt en voldoende goede content weet te creëren, dan kun je absoluut elke dag een blogartikel plaatsen!

Maar het hoeft niet.

Je kunt ook om de dag een blog plaatsen of misschien maar eens per twee weken.

Consistentie is KEY!

Hou vaste dagen en tijden aan, zodat degenen die jouw blogs waarderen, weten wanneer ze weer kunnen uitkijken naar een geschreven hoogstandje van jou!

Voor een blog heb je wat meer tijd nodig dan een social mediapost: je moet onderzoek doen (onderwerp, zoekwoorden), het artikel schrijven en herschrijven en er moeten leuke afbeeldingen bij. Niet iets wat je ‘zomaar’ even in een kwartiertje uit je mouw schudt.

Neem dat dus mee in de frequentie die je wilt gaan bloggen. Tijd is schaars en afleidingen zijn er zat.

Gun jezelf de tijd om goede content te creëren: Plan het realistisch in!

STAP 4: DE CONTENT VERDELEN OVER JE CONTENT KALENDER

TIP: Verdeel je content in rubrieken!

Een verdeling in rubrieken helpt je om overzicht in je kalender te creëren en geeft je focus op welke content wanneer gepost wordt.

Echter, laat je niet ketenen door je content kalender: als er een spontaan, leuk update moment voorbijkomt, schuif je geplande post dan door en ga voor die plotselinge uiting! Het laat je social mediakanaal leven wanneer je van tijd tot tijd iets verrassends post. Je volgers waarderen dat!

HOE KUN JE TOT EEN HANDIGE VERDELING KOMEN?

Twee manieren om tot een snelle en makkelijke verdeling te komen, is door te kijken naar je niche (als je die (al) hebt bepaald) en naar je categorieën van producten of diensten. Ik leg ze hieronder uit:

1. JE NICHE

Wanneer je een niche hebt voor je onderneming en dus voor je uitingen, dan weet je precies in welke stijl jouw content moet vallen.

Wat is een niche?

Een niche is een specifieke specialisatie in je vakgebied, iets waar jij je uniek in maakt. Hierdoor val je op en je kunt heel scherp je focus leggen op datgene waar jij het allerbeste in bent of als enige op een unieke wijze aanbiedt.

Bijvoorbeeld: je hebt een boekenwinkel en jouw specialisatie is Young Adult romans van Nederlandse schrijvers, dan hoef je geen Facebook bericht te plaatsen over het belang van de vlindertelling.
Jouw niche is die romans. Jij wilt dan laten zien dat mensen die graag én YA lezen én dat van Nederlandse auteurs willen lezen bij jou moeten zijn!

Een vlindertelling is dan leuk en belangrijk, maar tenzij het in een YA roman van een Nederlandse auteur over vlinders en vlindertellingen gaat, dan heeft een dergelijk bericht geen nut op jouw kanalen.

Deze niche kun je onderverdelen in rubrieken van content:

  • Op genre, bijvoorbeeld elke vrijdag een genre en titel waarderen
  • Budgetboeken
  • Tips voor de fijnste leesplekken, ingezonden door volgers
  • Persoonlijke informatie
  • Reviews van boeken met waardering

2. JE PRODUCTEN EN DIENSTEN

Kijk ook eens naar je diensten en/of producten: deze kun je ook aan een vaste dag koppelen.

Bijvoorbeeld:

Je hebt een webshop voor feestartikelen. Van alles is er te krijgen: van vrijgezellenfeest tot dansavondartikelen. Je aanbod is dus heel breed.

Maar als je kijkt naar je eigen verdeling voor al je artikelen dan kun je een patroon zien in je ordening:

  • Alle Abraham artikelen
  • Alle Sarah artikelen
  • Verkleedkleren kinderen
  • Verkleedkleren junior
  • Verkleedkleren man/vrouw
  • Ballonnen en slingers
  • Enzovoort

In je content kalender koppel je vaste dagen aan bepaalde rubrieken artikelen:

  • Maandag: kijkje achter de schermen (reparaties, wassen, nieuwe goederen)
  • Woensdag: kinderfeestjes aankleding
  • Vrijdag: verkleedkleren (kind, junior en volwassenen per week afwisselen)

Door vaste dagen met vaste rubrieken aan te houden, kun je goed vooruit werken en plannen. Je hoeft je dan niet elke woensdag druk te maken over het onderwerp van je Instagram bericht, want dat is ‘kinderfeestjes’.

STAP 5: ACTIES EN PROMOTIES VERWERKEN IN JE CONTENT KALENDER

Begin per start van een nieuwe periode van je content kalender met het kijken naar je eventueel lopende acties en promoties. Deze wil je natuurlijk zeker ook social mediaruimte geven!

Tijdens een actieperiode is het wel wenselijk om elke dag je actie voorbij te laten komen op je social mediakanalen, dus plan ze in. Ook als je vaste schema drie keer per week posten is; een actie valt harder op wanneer je volgers jou ineens iedere dag een keer voorbij zien komen!

De aanloop naar een actie moet ook ruimte in je content kalender krijgen. Begin tijdig met het promoten van de komende actie en plan een Grote Start post op de dag dat je actie begint.

Vergeet ook niet om in je social mediakanalen te linken naar je website, webshop en blog waar je nog meer informatie en de daadwerkelijke actie hebt staan! Gebruik een sterke en vooral duidelijke call to action om je doelgroep naar de juiste plek te leiden.

 DE CONTENT KALENDER INVULLEN

Om je content kalender echt in te vullen als een visueel document heb je een aantal opties:

  • Trello: een app die werkt op basis van borden die je aanmaakt. Binnen een bord kun je verschillende kolommen maken waar je kaarten in plaatst. Met de kalenderfunctie plan je de kaarten in de kalender.
  • Excel: simpel en strak. Markeer de dagen en de weken en vul je kalender in. Met de tabs kun je ervoor kiezen om de maanden op verschillende tabbladen te zetten. Binnen Excel staan ook sjablonen van kalenders, probeer die ook eens!
  • Whiteboard: maak een vakverdeling als maandkalender op een whiteboard. Met een afneembare marker kun je hierop in korte kreten je content plannen.
  • Agenda of Bullet Journal: een dubbele pagina kan prima dienstdoen als content kalender. Ligt je plezier in het zelf creëren, dan is dit zeker een leuke optie, die ook goed is voor je ontspanning!

Probeer vooral verschillende varianten van kalenders uit, als je niet precies weet wat voor jou het beste werkt. En het hoeft echt niet meteen geld te kosten! Trello bijvoorbeeld heeft een gratis variant (die ik ook gebruik) en die voldoet PRIMA! Excel is natuurlijk ook gratis, mits je die al op je computer hebt staan.

Content kalender Trello kaarten

 JE CONTENT KALENDER LIGT KLAAR!

Een goede voorbereiding en een realistische tijdsplanning is cruciaal!

Wanneer je jezelf (of je team) te krap de tijd geeft om content naar behoren of op tijd op te leveren, dan bereik je het tegenovergestelde van waar de content kalender voor bedoeld is: stress, slechte content, demotivatie en uiteindelijk minder tot geen social media-aanwezigheid en geen blogs…

Dus bepaal je doelstellingen: wat wil je bereiken met de content? Kies daar ook het juiste social mediakanaal bij.

En bepaal de periode waarvoor je de content klaar wilt plannen. Binnen die periode leg je vast hoe vaak je op welke kanalen content wilt posten en wat die content is. Een makkelijke en overzichtelijke manier op in te plannen is op basis van vaste dagen met vaste rubrieken.

Probeer het, speel ermee, leer ervan en pas het aan tot jij de content kalender hebt zoals jij hem handig vindt.

Heb je vragen of opmerkingen? Laat een reactie achter!

Een content kalender is handig om te hebben en jij wilt hem ook graag gaan gebruiken, maar je hebt geen idee wat je er allemaal op kunt zetten?

Ik kan een content sessie met je doen, waarbij we jouw onderneming onder de loep nemen en daar allerlei verrassende ideeën voor bedenken!

Je kunt ook een ter inspiratie een kijkje nemen op mijn blog bloggen voor je bedrijf.
En lukt het dan nog niet goed of wil je graag sparren over (nog meer) content, neem dan contact op!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *