In een tijdperk van AI en een overdosis aan online content kan de vraag opdoemen: Waarom zou ik beginnen met een blog voor mijn bedrijf?!
Is alles niet al gezegd en geschreven? Onderzocht en uitgekauwd? Besproken en onderbouwd? Wat kan ik, als zzp’er of kleine ondernemer nog toevoegen in 2025?
Daar zijn 5 geweldige redenen voor! Zeker als je niet een kabouter achter een muur van reuzen wilt zijn. En met een blog op je website heb jij alle touwtjes in handen om zichtbaar én vindbaar te zijn voor de mensen die jou zo wanhopig zoeken.
Daarom: 5 redenen waarom JIJ met een blog wilt beginnen!

1. Met een blog beginnen zorgt voor online vindbaarheid
Waarom bloggen bedrijven eigenlijk? Voor hun online vindbaarheid!
Dat is, mijns inziens, de allerbelangrijkste reden waarom jij dit jaar écht serieus werk van je blog gaat maken. Want zonder online vindbaarheid…besta je online dus niet.
Iedereen Googelt of Chat.
Heb je een vraag? Typ het in op het internet en zie daar: alle mogelijke antwoorden worden geserveerd.
Dáár wil, nee MOET je als kleine ondernemer tussen komen te staan!
Hoe zorgt een blog voor online vindbaarheid?
Door blogs te (laten) schrijven die de zoekopdrachten van je doelgroep beantwoorden. Ze worden ook wel SEO-blogs genoemd.
En die blogs schrijf je niet zomaar, in het wilde weg. Nee! Je hebt een strategie -> je doet onderzoek naar de relevante vragen, problemen en wensen van je doelgroep. En daar schrijf je over. Met de zoekwoorden die zij gebruiken, oftewel: met een zoekwoordenonderzoek.
Je doelgroep toetst hun vragen in de Google zoekbalk in. Wanneer jij hun vragen begrijpt en daar antwoord op geeft in je blogs, dan kan Google jouw blogs voorschotelen aan de zoeker.
Meer SEO-blogs is meer mogelijkheden om gevonden te worden op belangrijke, relevante vragen en problemen.
2. Jouw kennis is je Superkracht
Natuurlijk is er al ontiegelijk veel geschreven over de onderwerpen waar jij ook kennis in hebt. Maar daar heb jij jouw Superkracht nog niet op losgelaten!
De kennis die jij hebt, is opgebouwd uit theoretische en praktische kennis. En dat is altijd uniek, want je praktische kennis groeit door de ervaringen die jij opdoet terwijl je je werk doet.
Gebruik die prachtige, vervelende en verhelderende ervaringen en kleur er je blogs mee. Dat is jouw stem, jouw persoonlijkheid, jouw Superkracht 🙂
3. Bloggen bouwt vertrouwen op
Vertrouwen in wie jij bent als persoon en vakmens. Mensen kunnen heerlijk vrijblijvend en anoniem jouw gratis hersenspinsels in je blogs lezen. Daar worden ze blij van (Jippie, je Ideale Klant heeft je gevonden!) of ze vinden het niets (helaas, dan is er waarschijnlijk ook geen klik tussen jullie).
Door je unieke kennis te kleuren met je persoonlijke ervaringen leert je bezoeker (bloglezer) jou echt al een beetje kennen. En vertrouwen!
Daarom helpt bloggen voor je bedrijf: de stap naar contact opnemen/iets afnemen/inschrijven op je nieuwsbrief (doorhalen wat niet van toepassing is) wordt veel kleiner.
TIP: plaats met vaste regelmaat een nieuwe blog online, dan weten je bezoekers ook dat je nog ‘alive and kicking’ aan het ondernemen bent! Dit is vooral voor dienstverleners een belangrijke tip: laat zien dat je er nog echt bent, want als je laatste blog/update van vorig jaar is, dan denkt je bezoeker misschien wel dat je niet meer werkt…
4. Het houd je scherp als vakmens
Daarbij helpt het beginnen met een blog voor je bedrijf fantastisch: het houd je scherp! Want je moet ingelezen blijven, onderzoek doen naar de onderwerpen waarover je gaat schrijven en, ook niet geheel onbelangrijk: wat je concurrenten aan het doen zijn!
Je zorgt er door regelmatig te bloggen voor dat je zelf up to date en relevant blijft en, ik waarschuw je maar vast (schrijf ik met een dikke knipoog): dat onderzoeken zorgt ervoor dat je steeds meer onderwerpen vindt waarover jij wilt bloggen. Blogverslaving ligt op de loer 😉
5. Volop promotiecontent
Social media, love it or hate it (ik slinger er tussenin als een piraat aan een enterhaak tussen twee schepen…), is je gratis etalage. Door je blogs in kortere stukken op te delen, kun je hier ook je doelgroep proberen te bereiken.
Verstuur je een nieuwsbrief? Dan kun je hierin ook je blogs promoten.
Een nieuwsbrief is een mooie manier om een mailinglijst aan te maken van mensen die geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf. Het mes snijdt aan twee kanten: je abonnees krijgen waardevolle content van jou rechtstreeks in hun mailbox!
Je meest waardevolle blogs kun je ook nog bundelen tot een (E-)boek. Of een andere geprinte variant.
Als een freebie wanneer mensen zich op je nieuwsbrief inschrijven of als handig stappenplan tegen een (kleine) prijs.
Kortom: volop mogelijkheden om met je blogs je Ideale Klanten te bereiken, te bekoren en te verwelkomen als klanten.
Dat zijn de 5 redenen waarom jij gaat beginnen met bloggen!
Op je eigen manier, in je eigen tijd, op je eigen website. Geen dwingend algoritme, geen externe partij die je vertelt wat jij moet doen om een greintje zichtbaarheid op hun platform te krijgen, geen kans op geblokkeerd te worden.
Beginnen met een blog voor je bedrijf, zeker voor zzp’ers en kleine ondernemers, is daarom een geweldige manier om vindbaar te worden voor mogelijke klanten.
Wil jij nu ook echt graag aan de slag met (beter) bloggen voor je bedrijf en ben je zzp’er of kleine ondernemer? Maak dan snel een geheel vrijblijvende afspraak voor een gratis kennismakingsgesprek. Dan bespreken we wat jij wilt en wat ik voor jou kan doen!
0 reacties