zo maak je met rijmende rubrieken je content kalender persoonlijk!

Rubrieken ter verdeling van de content in je content kalender geven jouw werkzaamheden focus en richting. Geef namen aan je rubrieken die je aan het glimlachen maken of juist aansporen om efficiënt door te werken; alles is goed, zolang het maar voor jou werkt!

Je hebt de eerste 5 simpele stappen gezet om een basis content kalender op te zetten: goed zo! Maar nu wil je hem handig invullen, passend bij jouw manier van werken en denken…Wanneer je het nut van de content kalender hebt ontdekt, en weet dat ook jij er handiger en efficiënter mee gaat werken, is het volgende wat je wilt doen de kalender aanpassen zodat hij aan jouw persoonlijke behoeften gaat voldoen. Het framewerk staat, nu komt de invulling. In dit tweede deel van de blogserie kijken we naar de verdeling van je content. Ik gebruik daar rubrieken voor.

Het aantal rubrieken dat je nodig hebt

De frequentie waarmee jij je content wilt plaatsen, is medebepalend voor het aantal rubrieken wat je nodig hebt.

Wil je elke dag van de (werk)week een bericht plaatsen, dan kun je voor elke dag een andere rubriek indelen. Of je laat de rubrieken verspringen, bijvoorbeeld:

Maandag, woensdag en vrijdag: een rubriek.
Dinsdag en donderdag: een rubriek.
Zaterdag en zondag: een rubriek.

Je hebt dan dus zeven of drie rubrieken nodig om je content in te verdelen. Die keus is aan jou!

RUBRIEKEN LEVENDIG MAKEN: GEEF ZE PRIKKELENDE NAMEN!

Wel zo makkelijk! En leuk 😉
Ik gaf in de eerste blog van deze korte serie al aan dat je de rubrieken kunt indelen zoals je je producten/diensten hebt verdeeld op je website, of op basis van je niche. Ik gebruik in die blog de voorbeelden van en een webshop in feestartikelen (producten/diensten) en een boekenwinkel die zich specialiseert in het genre Young Adult romans van Nederlandse auteurs (niche).
Ik gebruik deze voorbeelden nogmaals.

rijmende rubrieken: alliteratie met de weekdagen

Maak eens een content kalender op basis van alliteratie: dit geeft een speels, losser effect aan je kalender en zorgt voor een ezelsbruggetje om je soort content te onthouden! Maak er een alliteratie mee die jou echt inspireert of motiveert! Bedenk vooraf ook of je voldoende ideeën hebt om in ieder geval een maand mee te vullen. En schrijf deze meteen op! Anders ben je ze misschien vergeten wanneer je ze wilt gebruiken (Trust me, dat gebeurt…).

Een alliteratie voorbeeld voor de feestartikelen webshop:

  • Melige Maandag: het meest melige kostuum in de webshop.
  • Dolle Dinsdag: koppel een actie aan een artikel(groep).
  • Wist-je-dat Woensdag: een reeks van 5 wist-je-datjes over je onderneming of vakgebied.
  • Decoratie Donderdag: licht een decoratie artikelgroep uit in een bepaald thema of bepaalde stijl.
  • Vrolijke Vrijdag: post de leukste, ingezonden foto’s van klanten.
  • Zotte Zaterdag: voor last-minute inspiratie.
  • Selfie Zaterdag en/of Zondag

En voor een boekenwinkel niche kan de alliteratie er zo uitzien:

  • Magische Maandag: boeken waarin magie een hoofdrol speelt uitlichten.
  • Donkere Dinsdag: de duistere zaken en gevoelens van personages bespreken.
  • Wonderlijke Woensdag: een boek uitlichten dat je verwonderd heeft.
  • Dyslexie Donderdag: welke boeken zijn bijzonder geschikt voor (jonge) mensen met dyslexie?
  • Vrienden Vrijdag: korting of een aanbieding voor Vrienden van de boekwinkel.
  • Wat-wil-ik-lezen Weekend: suggesties van nieuwe schrijvers of andere boeken van dezelfde schrijvers.

RUIME RUBRIEKEN VOOR JE CONTENT

Je kunt er ook voor kiezen om op basis van steekwoorden je rubrieken te gaan benoemen. Hiermee creëer je een ruimere rubriek voor je content, iets wat voor sommige mensen makkelijker en beter werkt.

Het principe is een beetje hetzelfde als de alliteratie voorbeelden: het bijvoeglijke naamwoord vertelt daar ook iets over het thema van die rubriek.

Maar bij de steekwoorden koppel je er niet bij voorbaat een weekdag aan vast. Dit maakt dat deze rubrieken dus ruimer in te zetten zijn. Zorg dan wel zelf voor een goede verdeling van soortgelijke content!

VOORBEELDEN VAN STEEKWOORDEN

Voor de feestartikelen webshop:

  • Abraham
  • Kinderfeestjes
  • Feestdecoraties
  • Feestlocaties
  • Thema feesten
  • Verkleedkleren volwassenen
  • Verkleedkleren jeugd

Voor de boekenwinkel:

  • Nederlandse auteurs
  • Genre
  • Reviews
  • Boekenclub
  • Fantasiewerelden
  • Illustraties en cover art
  • Kinderboekenweek
Rubrieken content kalender

SOCIAL MEDIA EN BLOG CONTENT KALENDER

Je social mediaposts zijn vaak wat losser en korter dan een blogartikel. Hierdoor is het makkelijker om (bijna) elke dag een bericht te plaatsen op je social mediakanalen. En heb je dus een andere, uitgebreidere content kalender nodig dan voor je blog content.

Het is persoonlijk met welke frequentie je de beide content kalenders wilt vullen. De rubrieken kunnen voor beide kalenders gebruikt worden; op die manier is er een mooie, duidelijke samenhang tussen social media en blogartikelen. Je bent natuurlijk ook bezig om voor één onderneming online aanwezig te zijn!

TIP: ik werk graag met Trello om mijn content kalender te maken. Het is gratis (tenzij je wilt upgraden, maar dat is zeker niet nodig om er goed mee te kunnen werken), flexibel en je kunt er alleen of met een team in werken!

PAS OP: Plannen is een heerlijk aanstekelijke passie!
Eenmaal gestart… ?

VASTE DAGEN, VASTE CONTENT: ZO GAAT DE CONTENT KALENDER VOOR JOU WERKEN

Waarom wil je op vaste dagen vaste content plaatsen?

Ten eerste omdat het voor jou, als content creator, overzichtelijker is! Het geeft je een duidelijke focus voor welke content gemaakt moet worden en het betekent ook dat je niet iedere keer als je iets wilt posten (hetzij een social mediapost, hetzij een blogartikel), je hersenen hoeft te laten kraken om toch maar weer een (last-minute) idee voor inhoud te bedenken…

Ten tweede: vaste dagen zorgen er ook voor, dat je een (onbewust) ritme opbouwt. Zo merk je na een tijdje al snel dat je ongemerkt al weet of ziet wat je kunt gebruiken voor een post of artikel. En, ook niet onbelangrijk, je publiek gaat ook wennen aan jouw ritme: ze weten wat voor leuke berichten jij op welke dagen online zet en daar kunnen zij dan naar uitkijken! Zo hoef je niet iedere dag op je social mediakanalen aanwezig te zijn of elke dag een blog te plaatsen om de aandacht van je publiek te behouden.

VAN BASIS CONTENT KALENDER NAAR EEN PERSOONLIJKE CONTENT KALENDER

In deel 1 van deze content kalender serie hebben we gekeken naar de 5 simpele basisstappen om een content kalender op te starten:

  • Doelstellingen bepalen
  • Welke periode of tijdsbestek
  • Frequentie van posten en online aanwezig zijn
  • Verdelen van de content
  • Acties en promoties inplannen

Hiermee kun je al een simpele basiskalender opzetten. Met dit deel, de rubrieken, komen we tot een handige verdeling en verschillende opties voor die verdeling. Dit is allemaal persoonlijk en uniek, want wat voor de een werkt, hoeft zeker niet voor de ander goed te werken!
Met deze verdieping in de rubrieken-verdeling hoop ik je weer iets meer houvast te hebben gegeven voor het werken met jouw eigen, handige kalender. 

Voor meer hulp bij het maken, invullen en werken met een content kalender neem je contact op met mij, De Beschrijfster.

Plannen is een passie en ik steek je daar graag mee aan!

Succes!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geverifieerd door MonsterInsights