3 redenen om vandaag nog je niche te bepalen!

Een flapperend geluid wat steeds luider wordt, aangevuld met een gakkend geluid, trekt je aandacht. Je kijkt omhoog naar de hemel en ziet de V-formatie van ganzen vliegen. Met zijn allen kletsen ze erop los terwijl ze hun weg naar het zuiden maken, weg van de komende Nederlandse winter.

Maar dan wordt de grote V verbroken: een enkele gans flappert vastberaden weg van de groep. De groep vliegt door, het valt hen niet echt op dat die ene gans rebels is.

Jij ziet die gans wel. Je kijkt hem na terwijl hij een heel andere route dan zijn familie neemt. Niet naar het zuiden waar iedereen naartoe gaat, maar ergens anders heen. Waarheen? Weet hij van een betere plek om te overwinteren? Gaat hij überhaupt weg of blijft hij? Wat heeft hem doen afkeren van de V?!

Je weet het niet.

Wat je wél weet, is dat die Rebelse Gans jou is opgevallen omdat hij anders was dan de rest. En daarom zal hij je bijblijven.

Wees als ondernemer die Rebelse Gans: wijk af van de gebaande paden en ga voor je niche.

Wat is een niche?

Een niche is jouw unieke, specifieke deel van de markt waar jij je op richt. Jij hebt dát product of díe dienst waar een bepaalde doelgroep om zit te springen. In dat grote donkere firmament van het marktuniversum ben jij die helderste ster, waar jouw klant behoefte aan heeft!

Vanuit jouw onderneming kijk je scherp naar specifieke onderdelen waar jij een uitblinker op de markt in kunt zijn. En dat hoeft absoluut geen baanbrekende ontdekking te zijn! Een bepaalde vraag vanuit je grote doelgroep die jij het beste weet te beantwoorden, dat is je niche. En daar ga jij je op focussen.

 3 REDENEN OM VANDAAG JOUW NICHE TE BEPALEN!

Welke voordelen heeft het dan, die niche waar jij je in begeeft? Laten we een aantal op een rijtje zetten:

  1. Kleine doelgroep
    Ik weet het, dat klinkt niet direct als een voordeel. Maar dat is het wel! Omdat jij je specifiek gaat richten op een kleinere doelgroep kun jij juist die doelgroep heel gericht van dienst zijn. Jij gaat ze laten weten dat jij echt diegene bent die zij nodig hebben. En de kans is groot dat zij dat zullen waarderen door bij jou af te nemen.
  2. Minder concurrentie
    Jij hebt onderzoek gedaan naar dat kleinere deel van je markt en jouw onderneming waar jij specialist in bent en daar ga je je op focussen. Door jouw expertise te koppelen aan heel gerichte vragen van je doelgroep, kun jij rekenen op minder concurrentie. Je hebt namelijk vooral onderzocht welke vragen nog niet beantwoord worden; vragen waar die doelgroep juist wel het antwoord op zoekt en die jij hen kunt geven!
    Aangezien jij degene bent, zullen ze dat antwoord ook sneller bij jou gaan kopen. Vraag ontmoet aanbod en een nieuwe, serieuze relatie is geboren!
  3. De grootste in je niche worden
    Zelfs met een relatief klein product kun je de grootste worden in de markt. Want jij hebt dat product waar eerst misschien maar een kleine doelgroep naar zoekt, maar hoe enthousiaster zij zijn over jouw fantastische product, hoe meer mensen mee willen delen in die vreugde! En zo word jij de grootste in je niche.
Door je niche te bepalen, blijf je je concurrentie voor!

Het voelt eng, om je echt toe te gaan spitsen op je niche, op dat gevoelsmatige hele kleine onderdeel van je onderneming…Je wilt niet (een deel van een) doelgroep buitensluiten, waardoor ze nooit bij jou gaan kopen. Maar het kan je echt veel opleveren door je, eventueel tijdelijk, vol in te zetten op je niche.

Je creëert er naamsbekendheid mee, een fanclub voor je niche waar je echt iets aan hebt omdat ze bij jou afnemen en van daaruit kun je verder gaan groeien. Je fans van het eerste uur zijn je ambassadeurs, die nieuwe fans maken door ze op de hoogte te brengen van jouw product.

En wanneer die fans jouw nicheproduct hebben ervaren en leren waarderen, dan kun je verder bouwen aan extra producten waar zij (en anderen) echt behoefte aan hebben. Vanuit je eerste niche kunnen nieuwe niches ontstaan. Zo blijf jij speciaal.

IS HET ALLEMAAL GLORIE EN HALLELUJA, ZO’N NICHE?

Nee.

De reden waarom je aan je niche gaat beginnen, kan uiteindelijk ook de reden zijn waarom het geen niche meer is: de concurrentie.

Als kleine ondernemer die zich focust op die niche, omdat daar minder concurrentie maar heel veel vraag in is, dan ga je het goed doen! Maar…je zaken goed doen valt op. Bij de Grote Jongens. En bij vele kleinere. Maar allemaal concurrenten.
Je zult geïmiteerd worden; sommigen zullen het misschien zelfs beter dan jij gaan doen.

Jouw niche is dan geen niche meer.

Moet je daarom dan maar laten, het vinden van een niche in jouw onderneming?

Natuurlijk niet!

Je niche is in de eerste plaats een niche, omdat het een kleine markt is die jij hebt gevonden, een kleine schat die jij kunt aanboren. Maak hem de jouwe en maak hem groot. En hou de hele weg naar de Top in de gaten welke nieuwe niches jij nog kunt aanboren. Zo blijf je altijd een stapje voor en kun je blijven groeien.

 HEEFT MIJN ONDERNEMING OOK NICHEMOGELIJKHEDEN?

Alle ondernemingen hebben nichemogelijkheden! Bekijk je onderneming grondig, elk onderdeel ervan en probeer te bedenken waar jíj op dit moment al echt uniek in bent of kunt gaan zijn. Dat is een mogelijkheid voor jouw niche!

Schrijf er vooral een aantal op, laat ze bezinken, bekijk ze van alle kanten voor je een beslissing neemt. En probeer eens te kijken wat jouw concurrenten eventueel al als niche hebben. Die hoef jij dan niet te doen…tenzij jij het beter, unieker en/of specialer kan!

En werkt een niche niet voor je? Zoek dan een nieuwe! Je zit er niet aan vastgeketend en wanneer een niche niet genoeg voor jouw onderneming lijkt te doen, dan ga je bijsturen naar een betere invulling van die niche of een nieuwe niche zoeken.

Ondernemen is bijsturen en altijd opletten voor nieuwe kansen en mogelijkheden. Je niche kan je helpen navigeren naar je doel, maar als de route niet juist is, dan moet je een nieuwe, verbeterde route kiezen.

 HOE GEBRUIK JE JE NICHE?

Eenmaal je niche gevonden en de keuze gemaakt om ermee aan de slag te gaan, dan moet je bedenken hoe jij die doelgroep gaat laten weten dat jij er bent om hen te helpen! Je niche geeft je heel duidelijke richting voor al je uitingen. Het is je leidraad voor al je online activiteiten. En dat is handig!

  • Je blog:
    Jouw blog is je online showcase van expertise! In je blogs laat jij zien dat je weet waar je over praat, dat je de problemen van je doelgroep begrijpt en er zelfs een oplossing voor hebt. Je geeft ze waardevolle informatie en een makkelijke manier om meer over jouw bedrijf te leren. Vergeet vooral de links naar andere artikelen niet en een link om contact met je op te nemen.
    Met je niche heb je dus een lange lijst aan onderwerpen om over te bloggen en jouw invalshoek te beschrijven. Titels, koppen, foto’s en afbeeldingen: gebruik ze allemaal om jouw niche tot leven te laten komen. Zo geeft een niche je veel focus op je online aanwezigheid.
  • Je social media:
    Wordt ineens een stuk overzichtelijker! Met het bepalen van je niche wordt focus scherper en weet je sneller welke foto’s en teksten jij op je social mediakanalen wilt zetten. Want jij bent je niche aan het promoten. Via de Analytics van je social mediakanalen kun je ook goed in de gaten houden hoe goed je het doet met je niche: veel delen en interactie zijn prima graadmeters voor je succes! Keep up the good work dus.
Niche-de helderste ster valt het meeste op

 VEROVER JOUW PLEK IN DE MARKT: BEPAAL EN GEBRUIK JE NICHE!

Een niche is dus jouw unieke kenmerk, waar je focus op legt met al je uitingen. Hiermee kun jij een speciaal deel van de markt bedienen, waar de ‘grote jongens’ (nog) niet zijn. Ideaal voor jou als kleine ondernemer! Met jouw onderzoek naar de prangende, onbeantwoorde vragen van een kleine, lucratieve doelgroep kun jij die niche bepalen die jij gaat vullen.

Het geeft je waarschijnlijk zelf ook een hernieuwde kijk op je passie, de passie waar het ondernemen ooit allemaal mee begon: keer terug naar die oorsprong, daar in de buurt zal jouw niche ook liggen. En wanneer je het zo specifiek maakt, dan zal het ook jouw vuur van passie weer aanwakkeren; als het je niet warm maakt, dan is het niet jouw niche.

Door je niche te bepalen, maak je het voor jezelf ook makkelijker om online uitingen te doen: jij bent de enige (of een van de hele weinigen) die iets weet van jouw niche dus stof tot posten genoeg. Je klanten wachten op je!

En onthoud: jij bent de expert waar jouw ideale klant behoefte aan heeft. Toon het, deel het en nodig uit tot communicatie. De wereld van de nichemarkt ligt aan je voeten.

Verover hem!

Heb je nog vragen over een niche, of wil je er eens over sparren? Neem contact op voor een gesprek! Ik kan je helpen naar jouw onderneming te kijken en mogelijkheden voor jouw niche te ontdekken.

Dit is een opgefriste blog, helemaal weer op to date voor 2024. Het origineel verscheen in 2020. 

Succes!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geverifieerd door MonsterInsights